Cílem této bakalářské práce bylo zjištění a porozumění zkušenostem s tranzicí mladých dospělých z dětského domova do samostatného života. V teoretické části se zaměřuji v první kapitole na popis péče o dítě mimo jeho rodinné prostředí z pohledu náhradní rodinné péče a ústavní péče. Ve druhé kapitole popisuji náležitosti pobytu v dětském domově, kde zmiňuji i možnosti hostitelské péče. Třetí kapitola je zaměřená tranzici z dětského domova do samostatného života, kde se zabývám potížemi spojenými s tranzicí a také popisuji možnosti pomoci a podpory mladých dospělých v této obtížné životní situaci.
V praktické části popisuji metodu kvalitativního výzkumu s použitím polostrukturovaných rozhovorů. Ty jsem provedla s pěti respondenty, kteří jsou bývalými klienty dětského domova. Data, která jsem z rozhovorů zjistila, mi pomohla při identifikaci zkušeností a názorů mladých dospělých na tranzici nebo také na celkovou připravenost na samostatný život mimo instituci.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis was to identify and understand the transition
experiences of young adults from residential care to independent living. In the
theoretical part, I focused in the first chapter on describing the care of a child outside his/her family environment from the perspective of foster care and residential care.
In the second chapter I describe the requirements of staying in a children's home,
where I also mention the possibilities of host care. The third chapter focuses on the transition from the children's home to independent life, where I discuss the
difficulties associated with the transition and also describe the possibilities of help and support for young adults in this difficult life situation.
In the practical section I describe the qualitative research method using semi-structured interviews. I did these interviews with five respondents who are former
clients of a children's home. The data I collected from the interviews helped me to
identify the young adults' experiences and opinions about transition or also about
their overall preparation for independent living outside the institution.
Klíčová slova
dětský domov, institucionální péče, tranzice, děti, samostatný život
Klíčová slova v angličtině
children's home, institutional care, transition, children, independent living
Rozsah průvodní práce
54 s. (82 526 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo zjištění a porozumění zkušenostem s tranzicí mladých dospělých z dětského domova do samostatného života. V teoretické části se zaměřuji v první kapitole na popis péče o dítě mimo jeho rodinné prostředí z pohledu náhradní rodinné péče a ústavní péče. Ve druhé kapitole popisuji náležitosti pobytu v dětském domově, kde zmiňuji i možnosti hostitelské péče. Třetí kapitola je zaměřená tranzici z dětského domova do samostatného života, kde se zabývám potížemi spojenými s tranzicí a také popisuji možnosti pomoci a podpory mladých dospělých v této obtížné životní situaci.
V praktické části popisuji metodu kvalitativního výzkumu s použitím polostrukturovaných rozhovorů. Ty jsem provedla s pěti respondenty, kteří jsou bývalými klienty dětského domova. Data, která jsem z rozhovorů zjistila, mi pomohla při identifikaci zkušeností a názorů mladých dospělých na tranzici nebo také na celkovou připravenost na samostatný život mimo instituci.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis was to identify and understand the transition
experiences of young adults from residential care to independent living. In the
theoretical part, I focused in the first chapter on describing the care of a child outside his/her family environment from the perspective of foster care and residential care.
In the second chapter I describe the requirements of staying in a children's home,
where I also mention the possibilities of host care. The third chapter focuses on the transition from the children's home to independent life, where I discuss the
difficulties associated with the transition and also describe the possibilities of help and support for young adults in this difficult life situation.
In the practical section I describe the qualitative research method using semi-structured interviews. I did these interviews with five respondents who are former
clients of a children's home. The data I collected from the interviews helped me to
identify the young adults' experiences and opinions about transition or also about
their overall preparation for independent living outside the institution.
Klíčová slova
dětský domov, institucionální péče, tranzice, děti, samostatný život
Klíčová slova v angličtině
children's home, institutional care, transition, children, independent living
Zásady pro vypracování
Práci na toto téma jsem si vybrala z toho důvodu, že děti jsou mojí vybranou cílovou skupinou, ke které mám nejblíže. Tato problematika mě během supervizí a přednášek velmi zaujala, neboť je stále více dětí, kteří odchází z dětského domova do samostatného života nepřipraveno a potýkají se s různými problémy ohledně bydlení, financí či práce. Cílem práce je zjištění toho, jaké zkušenosti mají děti z dětského domova s příchodem do samostatného života v mladém věku.
Teoretická část se bude zabývat fungováním dětských domovů. V praktické části budu využívat kvalitativní výzkum s použitím polostrukturovaných rozhovorů. Respondenti budou bývalí klienti dětských domovů, kteří byli vybráni cíleným vzorkováním a následně sněhovou koulí. Zjištěná data poskytnu soc. pracovnicím dětského domova, které díky těmto informacím budou moci zlepšit přípravu dětí na odchod.
Hlavní výzkumná otázka je: Jaké zkušenosti mají děti z dětského domova s příchodem do samostatného života?
Práci na toto téma jsem si vybrala z toho důvodu, že děti jsou mojí vybranou cílovou skupinou, ke které mám nejblíže. Tato problematika mě během supervizí a přednášek velmi zaujala, neboť je stále více dětí, kteří odchází z dětského domova do samostatného života nepřipraveno a potýkají se s různými problémy ohledně bydlení, financí či práce. Cílem práce je zjištění toho, jaké zkušenosti mají děti z dětského domova s příchodem do samostatného života v mladém věku.
Teoretická část se bude zabývat fungováním dětských domovů. V praktické části budu využívat kvalitativní výzkum s použitím polostrukturovaných rozhovorů. Respondenti budou bývalí klienti dětských domovů, kteří byli vybráni cíleným vzorkováním a následně sněhovou koulí. Zjištěná data poskytnu soc. pracovnicím dětského domova, které díky těmto informacím budou moci zlepšit přípravu dětí na odchod.
Hlavní výzkumná otázka je: Jaké zkušenosti mají děti z dětského domova s příchodem do samostatného života?