Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak výše dosaženého vzdělání ovlivňuje u žen jejich reprodukční chování a postoje k rodičovství. V práci popisuji rozdílnosti v počtech dětí, které si ženy přejí mít, a v počtu biologických dětí, které skutečně mají. Jejich srovnáním zjišťuji, jestli se počet narozených dětí shoduje s počtem dětí, které osobně považují za ideální. Práce se dále zaměřuje na způsoby, jakým ženy vnímají rodičovství a jeho dopad na jejich seberealizaci a spokojenost se zaměstnáním. Rozdílnosti v chování a v postojích podle vzdělání zjišťuji na základě sekundární analýzy dat z Českého panelového šetření domácností provedeného mezi lety 2015-2019.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aim is to find out how the level of education affects women's reproductive behavior and their attitudes toward parenthood. In this work, I describe the differences in the number of children women wish to have and the number of biological children they actually have. By comparing them, I find out if the number of children born matches the number of children they consider as ideal. The thesis further focuses on how women perceive parenthood and its impact on their self-realization and job satisfaction. I determine the differences in behavior and attitudes according to education based on a secondary analysis of data from the Czech Household Panel Survey conducted between 2015-2019.
Klíčová slova
porodnost, plánování rodičovství, reprodukční hodnoty, reprodukční chování, vzdělání
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak výše dosaženého vzdělání ovlivňuje u žen jejich reprodukční chování a postoje k rodičovství. V práci popisuji rozdílnosti v počtech dětí, které si ženy přejí mít, a v počtu biologických dětí, které skutečně mají. Jejich srovnáním zjišťuji, jestli se počet narozených dětí shoduje s počtem dětí, které osobně považují za ideální. Práce se dále zaměřuje na způsoby, jakým ženy vnímají rodičovství a jeho dopad na jejich seberealizaci a spokojenost se zaměstnáním. Rozdílnosti v chování a v postojích podle vzdělání zjišťuji na základě sekundární analýzy dat z Českého panelového šetření domácností provedeného mezi lety 2015-2019.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aim is to find out how the level of education affects women's reproductive behavior and their attitudes toward parenthood. In this work, I describe the differences in the number of children women wish to have and the number of biological children they actually have. By comparing them, I find out if the number of children born matches the number of children they consider as ideal. The thesis further focuses on how women perceive parenthood and its impact on their self-realization and job satisfaction. I determine the differences in behavior and attitudes according to education based on a secondary analysis of data from the Czech Household Panel Survey conducted between 2015-2019.
Klíčová slova
porodnost, plánování rodičovství, reprodukční hodnoty, reprodukční chování, vzdělání
Ve své bakalářské práci se budu zabývat rozdíly v reprodukčním chování a plánování rodičovství u žen s různým stupněm vzdělání.
Budu zjišťovat jakou roli má vzdělání v rozhodovacích procesech, reprodukčních hodnotách i chování. Zaměřím se na faktory, které ovlivňují rozhodování žen o počtu dětí, které mají nebo plánují mít a budu zjišťovat jak se ženy liší v přístupu k rodičovství a k jeho plánování. Budou mě zajímat také další faktory, které se vzděláním souvisí, a které by mohly mít na rozhodování vliv (např. délka studia, zaměstnání, státní rodinná politika, počet sourozenců).
Budu používat data z existujících výzkumů, např. České panelové šetření domácností (CHPS) nebo Gender and Generation Program (GGP).
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se budu zabývat rozdíly v reprodukčním chování a plánování rodičovství u žen s různým stupněm vzdělání.
Budu zjišťovat jakou roli má vzdělání v rozhodovacích procesech, reprodukčních hodnotách i chování. Zaměřím se na faktory, které ovlivňují rozhodování žen o počtu dětí, které mají nebo plánují mít a budu zjišťovat jak se ženy liší v přístupu k rodičovství a k jeho plánování. Budou mě zajímat také další faktory, které se vzděláním souvisí, a které by mohly mít na rozhodování vliv (např. délka studia, zaměstnání, státní rodinná politika, počet sourozenců).
Budu používat data z existujících výzkumů, např. České panelové šetření domácností (CHPS) nebo Gender and Generation Program (GGP).
Seznam doporučené literatury
Hamplová, D., J. Rychtaříková, S. Pikálková. 2003. České ženy: vzdělání, partnerství, reprodukce a rodina [online]. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky [cit. 11. 4. 2022]. Dostupné z: https://www.soc.cas.cz/publikace/ceske-zeny-vzdelani-partnerstvi-rodina.
Hamplová, D., T. Katrňák (eds.). 2018. Na vzdělání záleží: Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Hašková, H., K. Pospíšilová. 2020. "Kdo plánuje jedináčka a kdo chce zůstat bezdětný? Faktory ovlivňující nízké reprodukční plány mužů a žen". Sociologický časopis / Czech Sociological Review 56 (2): 131–164, https://doi.org/10.13060/csr.2020.005.
Höhne, S., V. Kuchařová, K. Svobodová, A. Šťastná, L. Žáčková. 2010. Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus [online]. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí [cit. 11. 4. 2022]. Dostupné z: https://katalog.vupsv.cz/Fulltext/vz_310.pdf.
Rabušic, L. 2001. Kde ty všechny děti jsou? Porodnost v sociologické perspektivě. Praha: Sociologické nakladatelství.
Seznam doporučené literatury
Hamplová, D., J. Rychtaříková, S. Pikálková. 2003. České ženy: vzdělání, partnerství, reprodukce a rodina [online]. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky [cit. 11. 4. 2022]. Dostupné z: https://www.soc.cas.cz/publikace/ceske-zeny-vzdelani-partnerstvi-rodina.
Hamplová, D., T. Katrňák (eds.). 2018. Na vzdělání záleží: Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Hašková, H., K. Pospíšilová. 2020. "Kdo plánuje jedináčka a kdo chce zůstat bezdětný? Faktory ovlivňující nízké reprodukční plány mužů a žen". Sociologický časopis / Czech Sociological Review 56 (2): 131–164, https://doi.org/10.13060/csr.2020.005.
Höhne, S., V. Kuchařová, K. Svobodová, A. Šťastná, L. Žáčková. 2010. Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus [online]. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí [cit. 11. 4. 2022]. Dostupné z: https://katalog.vupsv.cz/Fulltext/vz_310.pdf.
Rabušic, L. 2001. Kde ty všechny děti jsou? Porodnost v sociologické perspektivě. Praha: Sociologické nakladatelství.