Práce se zabývá osobami s poruchou sluchu, kterou není možné plně kompenzovat. Blíže je zaměřena na výuku, hledání zaměstnání a následnou pracovní stránku života těchto lidí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část obsahuje seznámení s cílovou skupinou osob. To zahrnuje několik druhů onemocnění sluchového ústrojí, kompenzační pomůcky, které těmto pomáhají. Také je uvedena důležitost vzdělání, různé přístupy a překážky, které při základním vzdělávání musí tyto osoby překonat. Uvedena je i kapitola, která se zaměřuje na způsob komunikace i informace týkající se zaměstnávání těchto osob, jaké mají možnosti pracovního uplatnění.
Praktická část obsahuje údaje, které byly získány od zaměstnavatelů, osob s postižením sluchu a školy, která tyto osoby vzdělává. Následně jsou porovnány výsledky, které byly od těchto tří stran zjištěny.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of people with hearing impairment that is not possible to compensate. It focuses on education, finding employment and the working life of these people. This work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part informs about target group of people. There are mentioned few types of hearing diseases, compensatory tools that can help. It also includes the importance of education, different approaches and barriers that people with basic education deal with. There is also chapter about the ways of communications, information about employing these people and their options of finding employment. Practical part includes information that were gained thanks to employers, people with hearing impairment and school that educates these people. Subsequently there is also comparison of results that were obtained by these three parties.
Klíčová slova
Čtení, kompenzační pomůcka, pracovní místo, sluch, tlumočení, vzdělání, zaměstnavatel, znakový jazyk
Klíčová slova v angličtině
Compensatory tools, education, employer, hearing, interpreting, job, reading, sign language
Rozsah průvodní práce
41 s. (56 100 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá osobami s poruchou sluchu, kterou není možné plně kompenzovat. Blíže je zaměřena na výuku, hledání zaměstnání a následnou pracovní stránku života těchto lidí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část obsahuje seznámení s cílovou skupinou osob. To zahrnuje několik druhů onemocnění sluchového ústrojí, kompenzační pomůcky, které těmto pomáhají. Také je uvedena důležitost vzdělání, různé přístupy a překážky, které při základním vzdělávání musí tyto osoby překonat. Uvedena je i kapitola, která se zaměřuje na způsob komunikace i informace týkající se zaměstnávání těchto osob, jaké mají možnosti pracovního uplatnění.
Praktická část obsahuje údaje, které byly získány od zaměstnavatelů, osob s postižením sluchu a školy, která tyto osoby vzdělává. Následně jsou porovnány výsledky, které byly od těchto tří stran zjištěny.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of people with hearing impairment that is not possible to compensate. It focuses on education, finding employment and the working life of these people. This work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part informs about target group of people. There are mentioned few types of hearing diseases, compensatory tools that can help. It also includes the importance of education, different approaches and barriers that people with basic education deal with. There is also chapter about the ways of communications, information about employing these people and their options of finding employment. Practical part includes information that were gained thanks to employers, people with hearing impairment and school that educates these people. Subsequently there is also comparison of results that were obtained by these three parties.
Klíčová slova
Čtení, kompenzační pomůcka, pracovní místo, sluch, tlumočení, vzdělání, zaměstnavatel, znakový jazyk
Klíčová slova v angličtině
Compensatory tools, education, employer, hearing, interpreting, job, reading, sign language
Zásady pro vypracování
Projekt jsem si vybrala z důvodu své pracovní zkušenosti s lidmi se sluchovým postižením. S těmito lidmi denně pracuji a jednou z nejčastějších pomocí, kterou využívají, je právě pomoc s hledáním zaměstnání. Má hlavní výzkumná otázka v projektu je: Jak vzdělávací systém a připravenost zaměstnavatelů limituje osoby se sluchovým postižením? Pro svou práci bych oslovila klienty ze Spolku neslyšících Plzeň, kteří by byli se mnou ochotni spolupracovat. Zjišťovala bych u nich, jak vybírali své vzdělání, zda našli práci v oboru, který vystudovali, jak si myslí, že je jejich škola připravila na pracovní prostředí, a další otázky spojené s pracovním prostředím, které vyplynou z rozhovoru. Dále bych chtěla oslovit několik zaměstnavatelů osob s poruchou sluchu. Chtěla bych se od nich dozvědět, zda a v jaké míře museli upravit pracovní prostředí. Dále bych ráda oslovila vzdělávací zařízení pro osoby s poruchou sluchu, a dozvěděla se od nich informace o přípravě studentů na jejich budoucí povolání. Teoretickou část bych v hrubé podobě dokončila do 18. 9. 2022. Do 1. 12. 2022 bych ráda měla uskutečněnu většinu rozhovorů, abych mohla začít zpracovávat údaje. Nejpozději v únoru bych chtěla dokončit celou práci a doopravovat drobné chyby. Práce bude před odevzdáním 3x konzultovaná.
Zásady pro vypracování
Projekt jsem si vybrala z důvodu své pracovní zkušenosti s lidmi se sluchovým postižením. S těmito lidmi denně pracuji a jednou z nejčastějších pomocí, kterou využívají, je právě pomoc s hledáním zaměstnání. Má hlavní výzkumná otázka v projektu je: Jak vzdělávací systém a připravenost zaměstnavatelů limituje osoby se sluchovým postižením? Pro svou práci bych oslovila klienty ze Spolku neslyšících Plzeň, kteří by byli se mnou ochotni spolupracovat. Zjišťovala bych u nich, jak vybírali své vzdělání, zda našli práci v oboru, který vystudovali, jak si myslí, že je jejich škola připravila na pracovní prostředí, a další otázky spojené s pracovním prostředím, které vyplynou z rozhovoru. Dále bych chtěla oslovit několik zaměstnavatelů osob s poruchou sluchu. Chtěla bych se od nich dozvědět, zda a v jaké míře museli upravit pracovní prostředí. Dále bych ráda oslovila vzdělávací zařízení pro osoby s poruchou sluchu, a dozvěděla se od nich informace o přípravě studentů na jejich budoucí povolání. Teoretickou část bych v hrubé podobě dokončila do 18. 9. 2022. Do 1. 12. 2022 bych ráda měla uskutečněnu většinu rozhovorů, abych mohla začít zpracovávat údaje. Nejpozději v únoru bych chtěla dokončit celou práci a doopravovat drobné chyby. Práce bude před odevzdáním 3x konzultovaná.
Seznam doporučené literatury
Graupnerová, Bc. Dominika, 2016. Zaměstnávání osob se sluchovým postižením v České republice. BrnoDiplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
KAŠPAR, Zdeněk 2008. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-15-0.
KOMORNÁ, Marie, 2008. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c. ISBN 978-80-87218-18-1.
MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina, 2014. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha, GradaSestra (Grada). ISBN 978-80-247-5034-7.
FALTEJSEK, Radek, Jana HAVLOVÁ, Jana JUNGMANNOVÁ, 2015, et al. Tiché rozhovory: nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 978-80-86792-35-4.
LUPOMĚSKÝ, Roman, 2013. Problematika práce s osobami sluchově postiženými v oblasti sociální, zdravotní a vzdělávací. Praha: Neslyšící s nadějí. ISBN 978-80-260-4508-3.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie, 2008. Jak se domluvit s kojencem a batoletem: komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2336-5.
Seznam doporučené literatury
Graupnerová, Bc. Dominika, 2016. Zaměstnávání osob se sluchovým postižením v České republice. BrnoDiplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
KAŠPAR, Zdeněk 2008. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-15-0.
KOMORNÁ, Marie, 2008. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c. ISBN 978-80-87218-18-1.
MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina, 2014. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha, GradaSestra (Grada). ISBN 978-80-247-5034-7.
FALTEJSEK, Radek, Jana HAVLOVÁ, Jana JUNGMANNOVÁ, 2015, et al. Tiché rozhovory: nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 978-80-86792-35-4.
LUPOMĚSKÝ, Roman, 2013. Problematika práce s osobami sluchově postiženými v oblasti sociální, zdravotní a vzdělávací. Praha: Neslyšící s nadějí. ISBN 978-80-260-4508-3.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie, 2008. Jak se domluvit s kojencem a batoletem: komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2336-5.