Bakalářská práce se zabývá tématem poskytování profesionální peer podpory lidem se zkušeností s duševním onemocněním. První část práce je zaměřena na teoretické ukotvení peer podpory. Vymezuje pojmy související s peer konceptem, věnuje se jeho vývoji v čase a přináší poznatky o jeho přínosech a úskalích. Rovněž popisuje způsoby poskytování peer podpory a zmiňuje psychosociální nástroje a teorie, na kterých je postavena. Druhá část práce obsahuje metodologii výzkumu, vztah autora ke zkoumanému tématu a představení respondentů. Zabývá se i etickými aspekty výzkumu. Poté následuje prezentace výsledků analýzy získaných dat a jejich interpretace. Zjištění jsou taktéž konfrontována s informacemi shromážděnými v teoretické části práce.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the topic of providing professional peer support to people with experience with mental illness. The first part of this thesis is focused on the theoretical background of peer support. It defines terms related to the peer concept, it is dedicated to its evolution in time and it brings insights about its benefits and drawbacks. It also describes the forms of providing peer support and mentions the psychosocial tools and theories that it is based on. The second part of the thesis contains methodology of the research, the author's relationship with the researched topic and the introduction of respondents. It deals with ethical aspects of the research as well. Then follows a presentation of outcomes of the analysis of the acquired data and their interpretations. The findings are also compared to the information gathered in the theoretical part of the thesis.
Bakalářská práce se zabývá tématem poskytování profesionální peer podpory lidem se zkušeností s duševním onemocněním. První část práce je zaměřena na teoretické ukotvení peer podpory. Vymezuje pojmy související s peer konceptem, věnuje se jeho vývoji v čase a přináší poznatky o jeho přínosech a úskalích. Rovněž popisuje způsoby poskytování peer podpory a zmiňuje psychosociální nástroje a teorie, na kterých je postavena. Druhá část práce obsahuje metodologii výzkumu, vztah autora ke zkoumanému tématu a představení respondentů. Zabývá se i etickými aspekty výzkumu. Poté následuje prezentace výsledků analýzy získaných dat a jejich interpretace. Zjištění jsou taktéž konfrontována s informacemi shromážděnými v teoretické části práce.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the topic of providing professional peer support to people with experience with mental illness. The first part of this thesis is focused on the theoretical background of peer support. It defines terms related to the peer concept, it is dedicated to its evolution in time and it brings insights about its benefits and drawbacks. It also describes the forms of providing peer support and mentions the psychosocial tools and theories that it is based on. The second part of the thesis contains methodology of the research, the author's relationship with the researched topic and the introduction of respondents. It deals with ethical aspects of the research as well. Then follows a presentation of outcomes of the analysis of the acquired data and their interpretations. The findings are also compared to the information gathered in the theoretical part of the thesis.
Práce se bude zabývat aspekty, které do práce s lidmi se zkušeností s duševním onemocněním přináší takzvané peerství. Také se zaměří na zkušenosti peer pracovníků zaměstnaných na této pozici. Cílem práce je představit koncept peerství a přinést praktické poznatky o výzvách, které může peer pracovníkům přinést.
Teoretická část práce mimo jiné vymezí možnosti, výhody, nevýhody a způsoby využití tohoto konceptu v práci s výše zmíněnou skupinou lidí a zaměří se na výkon role peera.
Praktická část práce bude zaměřena na výzvy, které může peerství přinést samotným peer pracovníkům, a na to, jak je dotyční řeší. Hlavní výzkumnou otázkou je: "S jakými výzvami se peer pracovníci setkávají kvůli této pracovní pozici a jak s nimi zacházejí?" Výzkum bude kvalitativního rázu, data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s peer pracovníky. Vzorek respondentů bude pestrý (různý věk, gender, zkušenosti s duševním onemocněním). Data budou zpracována metodou kvalitativní obsahová analýza.
Plánovaný časový harmonogram tvorby práce zahrnuje pravidelné konzultace s vedoucí práce. Mezníky jsou následující:
Do 20. 10. 2022 bude odevzdána teoretická část.
Do 20. 11. 2022 bude odevzdána metodologická část.
Do 31. 12. 2022 budou realizovány rozhovory.
Do 31. 1. 2023 budou odevzdané přepsané rozhovory.
Do 31. 3. 2023 bude odevzdána první verze kompletní práce.
Research Plan
Práce se bude zabývat aspekty, které do práce s lidmi se zkušeností s duševním onemocněním přináší takzvané peerství. Také se zaměří na zkušenosti peer pracovníků zaměstnaných na této pozici. Cílem práce je představit koncept peerství a přinést praktické poznatky o výzvách, které může peer pracovníkům přinést.
Teoretická část práce mimo jiné vymezí možnosti, výhody, nevýhody a způsoby využití tohoto konceptu v práci s výše zmíněnou skupinou lidí a zaměří se na výkon role peera.
Praktická část práce bude zaměřena na výzvy, které může peerství přinést samotným peer pracovníkům, a na to, jak je dotyční řeší. Hlavní výzkumnou otázkou je: "S jakými výzvami se peer pracovníci setkávají kvůli této pracovní pozici a jak s nimi zacházejí?" Výzkum bude kvalitativního rázu, data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s peer pracovníky. Vzorek respondentů bude pestrý (různý věk, gender, zkušenosti s duševním onemocněním). Data budou zpracována metodou kvalitativní obsahová analýza.
Plánovaný časový harmonogram tvorby práce zahrnuje pravidelné konzultace s vedoucí práce. Mezníky jsou následující:
Do 20. 10. 2022 bude odevzdána teoretická část.
Do 20. 11. 2022 bude odevzdána metodologická část.
Do 31. 12. 2022 budou realizovány rozhovory.
Do 31. 1. 2023 budou odevzdané přepsané rozhovory.
Do 31. 3. 2023 bude odevzdána první verze kompletní práce.
Recommended resources
FOITOVÁ, Zuzana, PINKASOVÁ, Věra, ROLENEC, Václav a kol., 2014. Zapojení peer konzultantů do péče o duševní zdraví. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, z.s.
GRAHAM, Julie Tran, RUTHERFORD, Katy, 2016. The Power of Peer Support: What we have learned from the Centre for Social Action Innovation Fund. Londýn: Nesta.
MALÁ, Eva, PAVLOVSKÝ, Pavel, 2010. Psychiatrie: Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Praha: Portál.
PALEČEK, Jan, ŘÍČAN, Pavel, 2015. Zpráva o přínosu zapojení peer konzultantů. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, z.s.
WALL, Anna, LOVHEDEN, Theresia, LANDGREN, Kajsa, STJERNSWÄRD, Sigrid, 2021. Experiences and Challenges in the Role as Peer Support Workers in a Swedish Mental Health Context – An Interview Study. Londýn: Taylor & Francis.
Recommended resources
FOITOVÁ, Zuzana, PINKASOVÁ, Věra, ROLENEC, Václav a kol., 2014. Zapojení peer konzultantů do péče o duševní zdraví. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, z.s.
GRAHAM, Julie Tran, RUTHERFORD, Katy, 2016. The Power of Peer Support: What we have learned from the Centre for Social Action Innovation Fund. Londýn: Nesta.
MALÁ, Eva, PAVLOVSKÝ, Pavel, 2010. Psychiatrie: Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Praha: Portál.
PALEČEK, Jan, ŘÍČAN, Pavel, 2015. Zpráva o přínosu zapojení peer konzultantů. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, z.s.
WALL, Anna, LOVHEDEN, Theresia, LANDGREN, Kajsa, STJERNSWÄRD, Sigrid, 2021. Experiences and Challenges in the Role as Peer Support Workers in a Swedish Mental Health Context – An Interview Study. Londýn: Taylor & Francis.