Tato práce se zabývá sociálním marketing v neziskových organizacích poskytující služby sociální prevence v Plzeňském kraji. Nejprve jsou v práci představeny pojmy týkající se oblasti marketingu, sociálního marketingu a obecně sociální sféry a neziskových organizací. Práce se zaměřuje na zjištění, zda neziskové organizace používají nástroje sociálního marketingu. Hlavním cílem této práce bylo zjištění aktuálního stavu v oblasti využití sociálního marketingu v neziskových organizacích poskytující sociální služby v Plzeňském kraji. Pokud ano, tak jaké nástroje využívají. Druhá část práce je zaměřena na rešerši dostupných zdrojů a dokumentů neziskových organizací, které poskytují služby sociální prevence v Plzeňském kraji. Poté pro potvrzení a doplnění informací byly uskutečněny rozhovory se zástupci vybraných neziskových organizací. Díky těmto informacím bylo zjištěno, zda neziskové organizace využívají aktivity či nástroje, které mohou být zařazeny do oblasti sociálně marketingových aktivit a tím, ovlivnit chování u cílových skupin, na které se služby sociální prevence zaměřují.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with social marketing in non-profit organizations providing social prevention services in the Pilsen region. First, the thesis introduces the concepts related to the field of marketing, social marketing and also the social sphere and non-profit organizations in general. The work focuses on finding out whether non-profit organizations use social marketing tools. The main aim of this thesis was to find out the current state of the use of social marketing in non-profit organizations providing social services in the Pilsen region. If so, what tools do they use. The second part of the thesis is focused on the research of available sources and documents of non-profit organizations providing social prevention services in the Pilsen region. Then, to confirm and supplement the information, interviews were held with representatives of selected non-profit organizations. Thanks to this information, it was determined whether non-profit organizations use activities or tools that can be included in the field of social marketing activities and thus influence the behavior of the target groups targeted by social prevention services.
Klíčová slova
sociální marketing, sociální služby, služby sociální prevence, nezisková organizace
Klíčová slova v angličtině
social marketing, social services, non-profit organizations, social prevention services
Rozsah průvodní práce
33 s. (70 772 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá sociálním marketing v neziskových organizacích poskytující služby sociální prevence v Plzeňském kraji. Nejprve jsou v práci představeny pojmy týkající se oblasti marketingu, sociálního marketingu a obecně sociální sféry a neziskových organizací. Práce se zaměřuje na zjištění, zda neziskové organizace používají nástroje sociálního marketingu. Hlavním cílem této práce bylo zjištění aktuálního stavu v oblasti využití sociálního marketingu v neziskových organizacích poskytující sociální služby v Plzeňském kraji. Pokud ano, tak jaké nástroje využívají. Druhá část práce je zaměřena na rešerši dostupných zdrojů a dokumentů neziskových organizací, které poskytují služby sociální prevence v Plzeňském kraji. Poté pro potvrzení a doplnění informací byly uskutečněny rozhovory se zástupci vybraných neziskových organizací. Díky těmto informacím bylo zjištěno, zda neziskové organizace využívají aktivity či nástroje, které mohou být zařazeny do oblasti sociálně marketingových aktivit a tím, ovlivnit chování u cílových skupin, na které se služby sociální prevence zaměřují.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with social marketing in non-profit organizations providing social prevention services in the Pilsen region. First, the thesis introduces the concepts related to the field of marketing, social marketing and also the social sphere and non-profit organizations in general. The work focuses on finding out whether non-profit organizations use social marketing tools. The main aim of this thesis was to find out the current state of the use of social marketing in non-profit organizations providing social services in the Pilsen region. If so, what tools do they use. The second part of the thesis is focused on the research of available sources and documents of non-profit organizations providing social prevention services in the Pilsen region. Then, to confirm and supplement the information, interviews were held with representatives of selected non-profit organizations. Thanks to this information, it was determined whether non-profit organizations use activities or tools that can be included in the field of social marketing activities and thus influence the behavior of the target groups targeted by social prevention services.
Klíčová slova
sociální marketing, sociální služby, služby sociální prevence, nezisková organizace
Klíčová slova v angličtině
social marketing, social services, non-profit organizations, social prevention services
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumu je zjistit, zda se vyskytuje v službách poskytující sociální prevenci sociální marketing nebo techniky, které by mohly být do sociálně-marketingových aktivit zařazeny. Zda vůbec či do jaké míry je rozvinut v neziskových organizacích, konkrétně v Plzeňském kraji. V teoretické části bude představem koncept sociálního marketingu a jeho dílčí aspekty. Tyto výstupy budou aplikovány ve výzkumu. Následně na základě dostupných zdrojů, kampaní, výročních zpráv či webů zmapuji sociální marketing neziskových organizacích. Poté aplikuji kvalitativní výzkum, konkrétně polo-strukturované rozhovory.
Výzkumné otázky - Využívají neziskové organizace poskytující zabývající se sociální prevencí některé sociálně marketingové techniky, a pokud ano, jakým způsobem?
Snaží se ovlivňovat chování cílových skupin, na které zaměřují svoji činnost, nebo veřejnosti? Jak hodnotí dopad těchto aktivit.
V praktické části bakalářské práce se nejdříve zaměřím na zmapování situace dostupných zdrojů neziskových organizací v Plzeňském kraji a aktivit, které realizují. Poté na základně těchto získaných informací vyberu minimálně 4 organizace, které mají potenciál ve využívání sociálního marketingu. V rámci kvalitativního výzkumu provedu s těmito neziskovými organizacemi polo-strukturované rozhovory.
harmonogram práce -
předložení základních tezí bakalářské práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) – rozsah – 3 až 5 stran - 31.10. 2022
rozhovory v organizacích - 1.11. 2022 - 31.1. 2023
první verze bakalářské práce - 20.2. 2023
finální verze bakalářské práce - 31.3. 2023
Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to i mimo konzultační hodiny – povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností). Práce bude po formální stránce vypracována v souladu s vyhláškou děkana č. 1D/2020 o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech.
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumu je zjistit, zda se vyskytuje v službách poskytující sociální prevenci sociální marketing nebo techniky, které by mohly být do sociálně-marketingových aktivit zařazeny. Zda vůbec či do jaké míry je rozvinut v neziskových organizacích, konkrétně v Plzeňském kraji. V teoretické části bude představem koncept sociálního marketingu a jeho dílčí aspekty. Tyto výstupy budou aplikovány ve výzkumu. Následně na základě dostupných zdrojů, kampaní, výročních zpráv či webů zmapuji sociální marketing neziskových organizacích. Poté aplikuji kvalitativní výzkum, konkrétně polo-strukturované rozhovory.
Výzkumné otázky - Využívají neziskové organizace poskytující zabývající se sociální prevencí některé sociálně marketingové techniky, a pokud ano, jakým způsobem?
Snaží se ovlivňovat chování cílových skupin, na které zaměřují svoji činnost, nebo veřejnosti? Jak hodnotí dopad těchto aktivit.
V praktické části bakalářské práce se nejdříve zaměřím na zmapování situace dostupných zdrojů neziskových organizací v Plzeňském kraji a aktivit, které realizují. Poté na základně těchto získaných informací vyberu minimálně 4 organizace, které mají potenciál ve využívání sociálního marketingu. V rámci kvalitativního výzkumu provedu s těmito neziskovými organizacemi polo-strukturované rozhovory.
harmonogram práce -
předložení základních tezí bakalářské práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) – rozsah – 3 až 5 stran - 31.10. 2022
rozhovory v organizacích - 1.11. 2022 - 31.1. 2023
první verze bakalářské práce - 20.2. 2023
finální verze bakalářské práce - 31.3. 2023
Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to i mimo konzultační hodiny – povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností). Práce bude po formální stránce vypracována v souladu s vyhláškou děkana č. 1D/2020 o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech.
Seznam doporučené literatury
Andreasen, A. R., Kotler, P. (2003). Strategic Marketing for Nonprofit Prganization. Upper Saddle River, Nj: Prentice Hall.
Bačuvčík, R., Harantová, L. (2016). Sociální marketing. Neratovice: Verbum Publishing.
Brookes, R., (et al.). (1997). The Basics of Social Marketing. How to Use Marketing to Change Behavior. Turning Point Social Marketing National Excellence Collaborative.
Hejduková, P., Hommerová, D., Krechovská, M. (2018). Řízení neziskových organizací. Praha: Grada.
Hommerová, D. a kol. (2020). Efektivní řízení neziskových organizací poskytujících sociální služby. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Kotler, P. and Armstrong, G. (2004). Marketing. Praha: Grada.
Kotler, P., Keller Lane, K. (2013). Marketing management. Praha: Grada.
Zíková, T., Sociální marketing. In: Hirt T. a kol. (2012). Vybrané kapitoly z aplikované sociální antropologie. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, s.146–163.
Seznam doporučené literatury
Andreasen, A. R., Kotler, P. (2003). Strategic Marketing for Nonprofit Prganization. Upper Saddle River, Nj: Prentice Hall.
Bačuvčík, R., Harantová, L. (2016). Sociální marketing. Neratovice: Verbum Publishing.
Brookes, R., (et al.). (1997). The Basics of Social Marketing. How to Use Marketing to Change Behavior. Turning Point Social Marketing National Excellence Collaborative.
Hejduková, P., Hommerová, D., Krechovská, M. (2018). Řízení neziskových organizací. Praha: Grada.
Hommerová, D. a kol. (2020). Efektivní řízení neziskových organizací poskytujících sociální služby. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Kotler, P. and Armstrong, G. (2004). Marketing. Praha: Grada.
Kotler, P., Keller Lane, K. (2013). Marketing management. Praha: Grada.
Zíková, T., Sociální marketing. In: Hirt T. a kol. (2012). Vybrané kapitoly z aplikované sociální antropologie. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, s.146–163.