Bakalářská práce se zabývá postoji, hodnotami a předpoklady studujících oboru Sociální práce pro práci v sociálních službách. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část charakterizuje a obecně popisuje sociální práci. Dále se věnuje osobnosti sociálního pracovníka, teoriím a metodám sociální práce, klientům sociální práce, etice v sociální práci a také hranicím mezi profesním a osobním životem a s tím spojeným možným syndrom vyhoření a stresem.
Ve výzkumné části byl realizován smíšený výzkum. Nejprve bylo provedeno dotazníkové šetření se studenty oboru Sociální práce na Západočeské univerzitě v Plzni. Poté byly provedeny rozhovory s pracovníky v sociálních službách. Nakonec jsou uskutečněny rozhovory ve fokusní skupině se studenty druhého a třetího ročníku. Získaná data jsou analyzována na základě témat vzniklých kódováním rozhovorů. Poslední kapitola přináší celkové shrnutí výzkumu a následné zjištění od studentů týkající se studia sociální práce.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor thesis was to find out whether the awareness about the attitudes, values and premises of social work students for working in social services differ from those workers who work in social services practice. The thesis consists of two parts, theoretical and a research. The theoretical part characterizes and describes social work in general. The thesis also focuses on the personality of the social worker, theories and methods of social work, social work clients, ethics in social work, and the boundaries between professional and personal life and the associated possible burnout syndrome and stress.
In the research part, mixed research is conducted. First, a questionnaire survey was conducted with students of Social Work at the University of West Bohemia in Pilsen. Then interviews were conducted with social service workers. Finally, focus group interviews are conducted with second and third year students. The collected data are analysed based on the themes emerging from the coding of the interviews. The last chapter provides an overall summary of the research and subsequent findings from the students regarding their social work studies.
Klíčová slova
sociální práce, osobnost sociálního pracovníka, sociální pracovník, postoje, hodnoty, kompetence, studium
Klíčová slova v angličtině
social work, personality of social worker, social worker, attitudes, values, competencies, study
Rozsah průvodní práce
45 s. (66 741 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji, hodnotami a předpoklady studujících oboru Sociální práce pro práci v sociálních službách. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část charakterizuje a obecně popisuje sociální práci. Dále se věnuje osobnosti sociálního pracovníka, teoriím a metodám sociální práce, klientům sociální práce, etice v sociální práci a také hranicím mezi profesním a osobním životem a s tím spojeným možným syndrom vyhoření a stresem.
Ve výzkumné části byl realizován smíšený výzkum. Nejprve bylo provedeno dotazníkové šetření se studenty oboru Sociální práce na Západočeské univerzitě v Plzni. Poté byly provedeny rozhovory s pracovníky v sociálních službách. Nakonec jsou uskutečněny rozhovory ve fokusní skupině se studenty druhého a třetího ročníku. Získaná data jsou analyzována na základě témat vzniklých kódováním rozhovorů. Poslední kapitola přináší celkové shrnutí výzkumu a následné zjištění od studentů týkající se studia sociální práce.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor thesis was to find out whether the awareness about the attitudes, values and premises of social work students for working in social services differ from those workers who work in social services practice. The thesis consists of two parts, theoretical and a research. The theoretical part characterizes and describes social work in general. The thesis also focuses on the personality of the social worker, theories and methods of social work, social work clients, ethics in social work, and the boundaries between professional and personal life and the associated possible burnout syndrome and stress.
In the research part, mixed research is conducted. First, a questionnaire survey was conducted with students of Social Work at the University of West Bohemia in Pilsen. Then interviews were conducted with social service workers. Finally, focus group interviews are conducted with second and third year students. The collected data are analysed based on the themes emerging from the coding of the interviews. The last chapter provides an overall summary of the research and subsequent findings from the students regarding their social work studies.
Klíčová slova
sociální práce, osobnost sociálního pracovníka, sociální pracovník, postoje, hodnoty, kompetence, studium
Klíčová slova v angličtině
social work, personality of social worker, social worker, attitudes, values, competencies, study
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat postoji, hodnotami a předpoklady studujících oboru sociální práce pro práci v sociálních službách. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část charakterizuje a obecně popisuje sociální práci, dále se věnuje osobnosti sociálního pracovníka, teoriím a metodám sociální práce, klientům sociální práce, etice v sociální práci a také hranicím mezi profesním a osobním životem a s tím spojeným možným syndrom vyhoření a stresem. Ve výzkumné části je realizován smíšený výzkum. Nejprve je provedeno dotazníkové šetření se studenty oboru sociální práce na Západočeské univerzitě a poté provedeny rozhovory s pracovníky v sociálních službách. Nakonec jsou uskutečněny rozhovory ve fokusní skupině. V bakalářské práci kladu za cíl zjistit, zda se povědomí či představy o postojích, hodnotách a předpokladech studujících oboru sociální práce pro práci v sociálních službách liší od reality, tedy praxe. Dalším cílem je přinést cenné informace z praxe od respondentů, kteří již v sociálních službách působí.
Harmonogram práce -
předložení základních tezí bakalářské práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) – rozsah – 3 až 5 stran - 31.10. 2022
první verze bakalářské práce - 20.2. 2023
finální verze bakalářské práce - 31.3. 2023
Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to i mimo konzultační hodiny – povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností). Práce bude po formální stránce vypracována v souladu s vyhláškou děkana č. 1D/2020 o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat postoji, hodnotami a předpoklady studujících oboru sociální práce pro práci v sociálních službách. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část charakterizuje a obecně popisuje sociální práci, dále se věnuje osobnosti sociálního pracovníka, teoriím a metodám sociální práce, klientům sociální práce, etice v sociální práci a také hranicím mezi profesním a osobním životem a s tím spojeným možným syndrom vyhoření a stresem. Ve výzkumné části je realizován smíšený výzkum. Nejprve je provedeno dotazníkové šetření se studenty oboru sociální práce na Západočeské univerzitě a poté provedeny rozhovory s pracovníky v sociálních službách. Nakonec jsou uskutečněny rozhovory ve fokusní skupině. V bakalářské práci kladu za cíl zjistit, zda se povědomí či představy o postojích, hodnotách a předpokladech studujících oboru sociální práce pro práci v sociálních službách liší od reality, tedy praxe. Dalším cílem je přinést cenné informace z praxe od respondentů, kteří již v sociálních službách působí.
Harmonogram práce -
předložení základních tezí bakalářské práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) – rozsah – 3 až 5 stran - 31.10. 2022
první verze bakalářské práce - 20.2. 2023
finální verze bakalářské práce - 31.3. 2023
Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to i mimo konzultační hodiny – povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností). Práce bude po formální stránce vypracována v souladu s vyhláškou děkana č. 1D/2020 o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech.
Seznam doporučené literatury
ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon č. 108/2006 Sb.: Zákon o sociálních službách. In: Sbírka zákonů. 2006, číslo 108. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108.
DISMAN, Miroslav,2014. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolínum. ISBN 978-80-246-1966-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace, 2005. Praha: Portál. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
CHÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANKOVSKÝ, Jiří, 2003. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 80-7254-329-6.
MATOUŠEK, O., a kol. 2013. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0213-4.
MÁTEL, Andrej, 2019. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada, ISBN 978-80-271-2220-2.
MIDLEY, James a Amy CONLEY, 2010. Social work and social development: Teories and Skills for Developmental Social Work. United States of Amerika: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-973232-6.
WALKER, Ian, 2013. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3920-5.
Seznam doporučené literatury
ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon č. 108/2006 Sb.: Zákon o sociálních službách. In: Sbírka zákonů. 2006, číslo 108. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108.
DISMAN, Miroslav,2014. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolínum. ISBN 978-80-246-1966-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace, 2005. Praha: Portál. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
CHÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANKOVSKÝ, Jiří, 2003. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 80-7254-329-6.
MATOUŠEK, O., a kol. 2013. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0213-4.
MÁTEL, Andrej, 2019. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada, ISBN 978-80-271-2220-2.
MIDLEY, James a Amy CONLEY, 2010. Social work and social development: Teories and Skills for Developmental Social Work. United States of Amerika: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-973232-6.
WALKER, Ian, 2013. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3920-5.