Teoretická východiska závěrečné práce se zaobírají rozborem, vývojem a následnou revizí Bloomovy taxonomie v čase a jejími aktualizacemi v rámci současného vývoje vzdělávání společnosti a jejích potřeb. Je zde vytvořený souhrnný přehled jednotlivých kategorií i členění na domény podle psychologických oblastí u různých verzí taxonomie.
Cílem praktické části závěrečné práce je aplikace jednotlivých kategorií teorie Bloomovy taxonomie v rámci výuky předmětu Oděvní design na konkrétním příkladu - design rukávu dámského oděvu.
Anotace v angličtině
The theoretical basis of the final thesis deals with the analysis, development and subsequent revision of Bloom's taxonomy over time and its updates within the current development of society's education and its needs. There is a summary overview of individual categories as well as a division into domains according to psychological areas for different versions of the taxonomy.
The goal of the practical part of the final thesis is the application of the individual categories of Bloom's taxonomy theory within the teaching of the subject Clothing design on a specific example - the design of the sleeve of women's clothing.
Teoretická východiska závěrečné práce se zaobírají rozborem, vývojem a následnou revizí Bloomovy taxonomie v čase a jejími aktualizacemi v rámci současného vývoje vzdělávání společnosti a jejích potřeb. Je zde vytvořený souhrnný přehled jednotlivých kategorií i členění na domény podle psychologických oblastí u různých verzí taxonomie.
Cílem praktické části závěrečné práce je aplikace jednotlivých kategorií teorie Bloomovy taxonomie v rámci výuky předmětu Oděvní design na konkrétním příkladu - design rukávu dámského oděvu.
Anotace v angličtině
The theoretical basis of the final thesis deals with the analysis, development and subsequent revision of Bloom's taxonomy over time and its updates within the current development of society's education and its needs. There is a summary overview of individual categories as well as a division into domains according to psychological areas for different versions of the taxonomy.
The goal of the practical part of the final thesis is the application of the individual categories of Bloom's taxonomy theory within the teaching of the subject Clothing design on a specific example - the design of the sleeve of women's clothing.
Cíle výuky v oboru a jejich klasifikace z obecného hlediska
Definice Bloomovy taxonomie, historie a vývoj
Revize Bloomovy taxonomie a její rozšíření a formy
Bloomova taxonomie cílů v kognitivní oblasti ve výuce předmětu Oděvní design se zaměřením na kategorii aplikování
Praktická část:
Aplikace taxonomie na kurikulum předmětu Oděvní design - pracovní list
Kontrolní mechanismy ověření znalostí a technik řešení, které student získal a příklady hodnocení - příklady otázek k prověření naplnění kognitivních cílů na úrovni aplikace
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Cíle výuky v oboru a jejich klasifikace z obecného hlediska
Definice Bloomovy taxonomie, historie a vývoj
Revize Bloomovy taxonomie a její rozšíření a formy
Bloomova taxonomie cílů v kognitivní oblasti ve výuce předmětu Oděvní design se zaměřením na kategorii aplikování
Praktická část:
Aplikace taxonomie na kurikulum předmětu Oděvní design - pracovní list
Kontrolní mechanismy ověření znalostí a technik řešení, které student získal a příklady hodnocení - příklady otázek k prověření naplnění kognitivních cílů na úrovni aplikace
Seznam doporučené literatury
Fontana, David, Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
Byčkovský, Petr a Kotýsek, Jiří, Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. časopis Pedagogika, roč. LIV, 2004
Petty, Geoff, Moderní vyučování. Vydání 6., rozšířené a přepracované – Praha, Portál, 2013
Vališová, Alena a Kovaříková, Miroslava, Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních, Alena Vališová. Grada 2021
Jarošová, Helena, Oděv – Móda – Tvorba. UMPRUM 2020
Seivewright, Simon, Módní návrhářství Inspirace a tvorba. Cpress 2010
Fontana, David, Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
Byčkovský, Petr a Kotýsek, Jiří, Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. časopis Pedagogika, roč. LIV, 2004
Petty, Geoff, Moderní vyučování. Vydání 6., rozšířené a přepracované – Praha, Portál, 2013
Vališová, Alena a Kovaříková, Miroslava, Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních, Alena Vališová. Grada 2021
Jarošová, Helena, Oděv – Móda – Tvorba. UMPRUM 2020
Seivewright, Simon, Módní návrhářství Inspirace a tvorba. Cpress 2010