Cílem závěrečné práce je poukázat na vybrané inovativní metody, vhodné pro výuku předmětu ošetřovatelství. A na základě dotazníkového šetření zjistit, zda je možné považovat inovativní metody za efektivní nástroj, zvyšující kompetence žáků/studentů, k poskytování profesionální ošetřovatelské péče.
Metodika: v teoretické části práce jsou předloženy inovativní metody, které jsou vhodné, pro výuku předmětu ošetřovatelství. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum, sledující zařazení inovativních výukových metod do předmětu ošetřovatelství. Respondenty dotazníkového šetření jsou žáci/studenti SZŠ a VOŠZ, oboru praktická sestra, všeobecná sestra a dětská sestra. Statistické vyhodnocení dat je realizováno prostřednictvím popisné statistiky a testováním hypotéz. Výsledky jsou prezentovány formou grafů a tabulek.
Výsledky: v rámci výzkumu je stanoveno celkem 6 hypotéz a všechny jsou potvrzeny. S inovativními formami výuky, se v předmětu ošetřovatelství, setkávají více studenti VOŠZ než žáci SZŠ. Studenti, kteří se častěji setkávají s inovativními výukovými metodami, jsou s výukou předmětu ošetřovatelství spokojenější. Studenti, u nichž jsou často zařazovány inovativní výukové metody, se i mimo vyučovací dobu, více a aktivně zajímají o témata, která s předmětem ošetřovatelství souvisejí. Studenti, u nichž jsou častěji zařazovány inovativní výukové metody, se cítí být více připraveni pro následnou ošetřovatelskou praxi. Studenti, kteří mají možnost vyzkoušet si určitý ošetřovatelský výkon na simulačním modelu/figuríně, uvádí následně prožitek menšího stresu, při provádění obdobného výkonu na skutečném pacientovi. Studenti, u nichž jsou inovativní metody často zařazovány, si více uvědomují propojenost teoretické výuky s klinickou praxí.
Závěr: inovativní výukové metody je možné považovat za efektivní nástroj, zvyšující kompetence studentů k poskytování profesionální ošetřovatelské péče.
Anotace v angličtině
Target: the aim of the final thesis is to point out the selected innovative methods, suitable for teaching the subject of nursing. And on the basis of a questionnaire survey, find out whether it is possible to consider innovative methods as an effective tool, increasing the competence of pupils/students, to provide professional nursing care.
Methodology: in the theoretical part of the thesis, innovative methods are presented that are suitable for teaching the subject of nursing. The practical part of the work consists of quantitative research, monitoring the inclusion of innovative teaching methods in the subject of nursing. The respondents of the questionnaire survey are pupils/students of SZŠ (Medical high school) and VOŠZ (Vocational medical high school), in the field of practical nurse, general nurse and children's nurse. Statistical evaluation of data is carried out through descriptive statistics and hypothesis testing. The results are presented in the form of graphs and charts.
Results: A total of 6 hypotheses are established as part of the research and all are confirmed. More VOŠZ students than SZŠ students encounter innovative forms of teaching in the subject of nursing. Students who are more often exposed to innovative teaching methods are more satisfied with the teaching of nursing. Students, who are often included in innovative teaching methods, are more and actively interested in topics related to the subject of nursing, even outside of class time. Students for whom innovative teaching methods are included more often feel more prepared for subsequent nursing practice. Students who have the opportunity to try out a certain nursing performance on a simulation model/dummy subsequently report an experience of less stress when performing a similar performance on a real patient. Students for whom innovative methods are often included are more aware of the connection between theoretical teaching and clinical practice.
Conclusion: innovative teaching methods can be considered an effective tool, increasing the competence of students to provide professional nursing care.
Klíčová slova
ošetřovatelství, sestra, žák/student, inovativní, výuková metoda, odborné učebny, exkurze, simulační centrum
Cílem závěrečné práce je poukázat na vybrané inovativní metody, vhodné pro výuku předmětu ošetřovatelství. A na základě dotazníkového šetření zjistit, zda je možné považovat inovativní metody za efektivní nástroj, zvyšující kompetence žáků/studentů, k poskytování profesionální ošetřovatelské péče.
Metodika: v teoretické části práce jsou předloženy inovativní metody, které jsou vhodné, pro výuku předmětu ošetřovatelství. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum, sledující zařazení inovativních výukových metod do předmětu ošetřovatelství. Respondenty dotazníkového šetření jsou žáci/studenti SZŠ a VOŠZ, oboru praktická sestra, všeobecná sestra a dětská sestra. Statistické vyhodnocení dat je realizováno prostřednictvím popisné statistiky a testováním hypotéz. Výsledky jsou prezentovány formou grafů a tabulek.
Výsledky: v rámci výzkumu je stanoveno celkem 6 hypotéz a všechny jsou potvrzeny. S inovativními formami výuky, se v předmětu ošetřovatelství, setkávají více studenti VOŠZ než žáci SZŠ. Studenti, kteří se častěji setkávají s inovativními výukovými metodami, jsou s výukou předmětu ošetřovatelství spokojenější. Studenti, u nichž jsou často zařazovány inovativní výukové metody, se i mimo vyučovací dobu, více a aktivně zajímají o témata, která s předmětem ošetřovatelství souvisejí. Studenti, u nichž jsou častěji zařazovány inovativní výukové metody, se cítí být více připraveni pro následnou ošetřovatelskou praxi. Studenti, kteří mají možnost vyzkoušet si určitý ošetřovatelský výkon na simulačním modelu/figuríně, uvádí následně prožitek menšího stresu, při provádění obdobného výkonu na skutečném pacientovi. Studenti, u nichž jsou inovativní metody často zařazovány, si více uvědomují propojenost teoretické výuky s klinickou praxí.
Závěr: inovativní výukové metody je možné považovat za efektivní nástroj, zvyšující kompetence studentů k poskytování profesionální ošetřovatelské péče.
Anotace v angličtině
Target: the aim of the final thesis is to point out the selected innovative methods, suitable for teaching the subject of nursing. And on the basis of a questionnaire survey, find out whether it is possible to consider innovative methods as an effective tool, increasing the competence of pupils/students, to provide professional nursing care.
Methodology: in the theoretical part of the thesis, innovative methods are presented that are suitable for teaching the subject of nursing. The practical part of the work consists of quantitative research, monitoring the inclusion of innovative teaching methods in the subject of nursing. The respondents of the questionnaire survey are pupils/students of SZŠ (Medical high school) and VOŠZ (Vocational medical high school), in the field of practical nurse, general nurse and children's nurse. Statistical evaluation of data is carried out through descriptive statistics and hypothesis testing. The results are presented in the form of graphs and charts.
Results: A total of 6 hypotheses are established as part of the research and all are confirmed. More VOŠZ students than SZŠ students encounter innovative forms of teaching in the subject of nursing. Students who are more often exposed to innovative teaching methods are more satisfied with the teaching of nursing. Students, who are often included in innovative teaching methods, are more and actively interested in topics related to the subject of nursing, even outside of class time. Students for whom innovative teaching methods are included more often feel more prepared for subsequent nursing practice. Students who have the opportunity to try out a certain nursing performance on a simulation model/dummy subsequently report an experience of less stress when performing a similar performance on a real patient. Students for whom innovative methods are often included are more aware of the connection between theoretical teaching and clinical practice.
Conclusion: innovative teaching methods can be considered an effective tool, increasing the competence of students to provide professional nursing care.
Klíčová slova
ošetřovatelství, sestra, žák/student, inovativní, výuková metoda, odborné učebny, exkurze, simulační centrum