Tato bakalářská práce je zaměřena na technický návrh konceptu podvozku pro projekt ComplexTrans. Cílem je vytvoření podvozku, který bude schopen snadného rozpojení. Přínosem této práce je nastínění možnosti snadného rozpojení železničního podvozku
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on technical design of Railway car bogie for project ComplexTrans. Goal is to design bogie that is able to easily uncouple. This main contribution is solution how to easily uncouple railway bogie.
Tato bakalářská práce je zaměřena na technický návrh konceptu podvozku pro projekt ComplexTrans. Cílem je vytvoření podvozku, který bude schopen snadného rozpojení. Přínosem této práce je nastínění možnosti snadného rozpojení železničního podvozku
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on technical design of Railway car bogie for project ComplexTrans. Goal is to design bogie that is able to easily uncouple. This main contribution is solution how to easily uncouple railway bogie.
ComplexTrans je globální dopravní systém, založený na vzájemném přizpůsobení a spolupráci silničních a železničních vozidel.
Navrhněte třínápravový podvozek, který bude splňovat níže uvedené požadavky a vyhovovat vozům ComplexTrans. Dále by mělo být možno podvozek jednoduchým způsobem rozdělit na dvě samostatné části, aby bylo možno snadno ze soupravy s Jakobsovými podvozky vyjmout vůz pro provedení údržby nebo opravy. Spojení obou částí podvozku by nahrazovalo mezivozové spřáhlo.
Proveďte rešerši požadavků (normy apod.), vlastností a parametrů existujících železničních podvozků pro osobní přepravu rychlostmi 230 km/h (případně i více), a to zejména s ohledem na:
- nápravové zatížení (předpokládá se max. nápravové zatížení 17 t)
- pohon a výkon (předpokládá se hmotový výkon nejméně 10 kW/t)
- průměr kol (předpokládá se použití kol o průměru 920 mm)
- hmotnost
- stabilita a jakost chodu (vhodné pro rychlost nejméně 230 km/h)
- primární a sekundární vypružení
- pasivní a aktivní naklápění (jistá forma naklápění se předpokládá)
- počet náprav (jsou předpokládány tři nápravy)
- provedení typu Jakobs (podvozek uložen pod přechodem mezi dvěma sousedními vozy)
Konzultant: Ing. Jiří Hofman, Doc. Petr Heller
Zásady pro vypracování
ComplexTrans je globální dopravní systém, založený na vzájemném přizpůsobení a spolupráci silničních a železničních vozidel.
Navrhněte třínápravový podvozek, který bude splňovat níže uvedené požadavky a vyhovovat vozům ComplexTrans. Dále by mělo být možno podvozek jednoduchým způsobem rozdělit na dvě samostatné části, aby bylo možno snadno ze soupravy s Jakobsovými podvozky vyjmout vůz pro provedení údržby nebo opravy. Spojení obou částí podvozku by nahrazovalo mezivozové spřáhlo.
Proveďte rešerši požadavků (normy apod.), vlastností a parametrů existujících železničních podvozků pro osobní přepravu rychlostmi 230 km/h (případně i více), a to zejména s ohledem na:
- nápravové zatížení (předpokládá se max. nápravové zatížení 17 t)
- pohon a výkon (předpokládá se hmotový výkon nejméně 10 kW/t)
- průměr kol (předpokládá se použití kol o průměru 920 mm)
- hmotnost
- stabilita a jakost chodu (vhodné pro rychlost nejméně 230 km/h)
- primární a sekundární vypružení
- pasivní a aktivní naklápění (jistá forma naklápění se předpokládá)
- počet náprav (jsou předpokládány tři nápravy)
- provedení typu Jakobs (podvozek uložen pod přechodem mezi dvěma sousedními vozy)
Konzultant: Ing. Jiří Hofman, Doc. Petr Heller
Seznam doporučené literatury
[1] HOSNEDL, Stanislav a Jaroslav KRÁTKÝ. Příručka strojního inženýra: obecné strojní části. Praha: Computer Press, 1999. Edice strojaře. ISBN isbn80-7226-055-3.
[2] HOSNEDL, Stanislav a Jaroslav KRÁTKÝ. Příručka strojního inženýra: obecné strojní části. Praha: Computer Press, 2000. Edice strojaře. ISBN isbn80-7226-202-5.
[3] HELLER, Petr. Kolejová vozidla. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021. ISBN 9788026106937.
[4] HELLER, Petr. Kolejová vozidla. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021. ISBN 9788026107736.
[5] Podkladové materiály, výkresy, prospekty, katalogy, apod. poskytnuté zadavatelem úkolu.
[6] další informace jsou souborně dosažitelné v oddílu publikací na: https://www.linkedin.com/in/hofmanjiri/ (pozor, ne všechny uvedené odkazy jsou funkční)
- článek ComplexTrans zveřejněný při konferenci TRA2020 (Hofman, J., Čermák, R.) https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/36516
[7] - bakalářské práce 2020-2021 ZČU-KKS (Pavel Nový a Filip Smolek) – obsahují 3-D model skříně železničního vozu
Seznam doporučené literatury
[1] HOSNEDL, Stanislav a Jaroslav KRÁTKÝ. Příručka strojního inženýra: obecné strojní části. Praha: Computer Press, 1999. Edice strojaře. ISBN isbn80-7226-055-3.
[2] HOSNEDL, Stanislav a Jaroslav KRÁTKÝ. Příručka strojního inženýra: obecné strojní části. Praha: Computer Press, 2000. Edice strojaře. ISBN isbn80-7226-202-5.
[3] HELLER, Petr. Kolejová vozidla. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021. ISBN 9788026106937.
[4] HELLER, Petr. Kolejová vozidla. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021. ISBN 9788026107736.
[5] Podkladové materiály, výkresy, prospekty, katalogy, apod. poskytnuté zadavatelem úkolu.
[6] další informace jsou souborně dosažitelné v oddílu publikací na: https://www.linkedin.com/in/hofmanjiri/ (pozor, ne všechny uvedené odkazy jsou funkční)