Tématem této závěrečné práce jsou interpersonální vztahy mezi učiteli a žáky na středních školách z hlediska psychologických aspektů. Na tento problém jsem se podívala a svoji práci rozdělila na dvě části. V první části jsem se zaměřila na hledisko psychologie profilu studenta a specifika jeho věku, a také hledisko psychologického profilu učitele, přičemž jsem se dotkla i jednotlivé typologie učitele. Významnou částí je interakce neboli vztahu učitele a žáka na střední škole. Velmi důležitou roli hraje sociální komunikace, sociální skupiny i motivace, kterou jsem podrobněji popsala. Druhá část představuje konkrétní výzkum stejně věkových tříd na vybrané střední škole. Je zde popsána metodika šetření, nástrojem výzkumu byl dotazníkové šetření. V rámci této části bylo provedeno vyhodnocení dotazníků žáků a analýza výsledků ve formě tabulek a grafů. Výsledky tohoto dotazníkového šetření ukazují, že interpersonální vztahy mezi učiteli a žáky jsou velmi důležitou kapitolou v životě žáků a formují jejich osobnost do budoucna. Důležitou roli v profesi učitel hraje právě přístup k žákovi. Role učitele není jen o tom být pedagogem, ale i vychovatelem, poradcem, koordinátorem, organizátorem, psychologem.
Anotace v angličtině
The topic of this final thesis is interpersonal relations between teachers and students in secondary schools from the point of view of psychological aspects. I looked at this problem and divided my work into two parts. In the first part, I focused on the psychological aspect of the student's profile and the specifics of his age, as well as the aspect of the teacher's psychological profile, while also touching on individual teacher typologies. An important part is the interaction or the relationship between teacher and student in secondary school. A very important role is played by social communication, social groups and motivation, which I described in more detail. The second part presents specific research of same-age classes at a selected secondary school. The research methodology is described here, the research tool was a questionnaire survey. As part of this part, the students' questionnaires were evaluated and the results analyzed in the form of tables and graphs. The results of this survey show that interpersonal relationships between teachers and pupils are a very important chapter in the lives of pupils and shape their personality in the future. An important role in the profession of a teacher is precisely the approach to the student. The role of a teacher is not only about being a teacher, but also an educator, adviser, coordinator, organizer, psychologist.
Klíčová slova
učitel, žák, typologie osobnosti, sociální komunikace, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
teacher, pupil, personality typology, social communication, social interaction
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této závěrečné práce jsou interpersonální vztahy mezi učiteli a žáky na středních školách z hlediska psychologických aspektů. Na tento problém jsem se podívala a svoji práci rozdělila na dvě části. V první části jsem se zaměřila na hledisko psychologie profilu studenta a specifika jeho věku, a také hledisko psychologického profilu učitele, přičemž jsem se dotkla i jednotlivé typologie učitele. Významnou částí je interakce neboli vztahu učitele a žáka na střední škole. Velmi důležitou roli hraje sociální komunikace, sociální skupiny i motivace, kterou jsem podrobněji popsala. Druhá část představuje konkrétní výzkum stejně věkových tříd na vybrané střední škole. Je zde popsána metodika šetření, nástrojem výzkumu byl dotazníkové šetření. V rámci této části bylo provedeno vyhodnocení dotazníků žáků a analýza výsledků ve formě tabulek a grafů. Výsledky tohoto dotazníkového šetření ukazují, že interpersonální vztahy mezi učiteli a žáky jsou velmi důležitou kapitolou v životě žáků a formují jejich osobnost do budoucna. Důležitou roli v profesi učitel hraje právě přístup k žákovi. Role učitele není jen o tom být pedagogem, ale i vychovatelem, poradcem, koordinátorem, organizátorem, psychologem.
Anotace v angličtině
The topic of this final thesis is interpersonal relations between teachers and students in secondary schools from the point of view of psychological aspects. I looked at this problem and divided my work into two parts. In the first part, I focused on the psychological aspect of the student's profile and the specifics of his age, as well as the aspect of the teacher's psychological profile, while also touching on individual teacher typologies. An important part is the interaction or the relationship between teacher and student in secondary school. A very important role is played by social communication, social groups and motivation, which I described in more detail. The second part presents specific research of same-age classes at a selected secondary school. The research methodology is described here, the research tool was a questionnaire survey. As part of this part, the students' questionnaires were evaluated and the results analyzed in the form of tables and graphs. The results of this survey show that interpersonal relationships between teachers and pupils are a very important chapter in the lives of pupils and shape their personality in the future. An important role in the profession of a teacher is precisely the approach to the student. The role of a teacher is not only about being a teacher, but also an educator, adviser, coordinator, organizer, psychologist.
Klíčová slova
učitel, žák, typologie osobnosti, sociální komunikace, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
teacher, pupil, personality typology, social communication, social interaction
Zásady pro vypracování
1.Teoretické pojmy a východiska ke zvolenému tématu
2. Psychologie profilu studenta na střední škole a jeho specifika
3. Vztahy mezi učitelem a žákem na střední škole a specifika této věkové kategorie
4. Vlastní dotazníkový výzkum interpersonálních vztahů mezi učiteli a žáky
5. Návrh na optimalizaci interpersonálních vztahů mezi učitelem a žákem
Zásady pro vypracování
1.Teoretické pojmy a východiska ke zvolenému tématu
2. Psychologie profilu studenta na střední škole a jeho specifika
3. Vztahy mezi učitelem a žákem na střední škole a specifika této věkové kategorie
4. Vlastní dotazníkový výzkum interpersonálních vztahů mezi učiteli a žáky
5. Návrh na optimalizaci interpersonálních vztahů mezi učitelem a žákem
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
MAREŠ, Jiří a Peter GAVORA. Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika [online]. 2004, LIV(2), 101-128 [cit. 2023-01-04]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=1799&edmc=1799
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
MAREŠ, Jiří a Peter GAVORA. Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika [online]. 2004, LIV(2), 101-128 [cit. 2023-01-04]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=1799&edmc=1799
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.