Diplomová práce se věnuje kinestetickému učebnímu stylu a jeho využití ve výuce českého jazyka na prvním stupni základních škol. Využitím kinestetického učebního stylu, tedy učením pomocí pohybu, dochází u žáků k osvojování nového učiva a zároveň podpoře zdraví každodenního režimu ve školním prostředí.
Záměrem diplomové práce je vyhotovení zásobníku pohybových aktivit, které lze praktikovat v hodinách českého jazyka u dětí v 1.-5. ročníku prvního stupně základní školy.
Teoretická část charakterizuje mladší školní věk se zaměřením na pohyb, jeho význam, motivaci k pohybu a vhodné pohybové aktivity. Dále se zabývá procesem učení, učebními styly a podrobněji popisuje kinestetický učební styl.
Praktická část obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na využívání kinestetického učebního stylu učiteli na prvním stupni základních škol. Dále ji tvoří zásobník pohybových aktivit, které jsou doplněny piktogramy, fotodokumentací a reflexí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the kinesthetic learning style and its use in the teaching of the Czech language in the first grade of primary schools. By using the kinesthetic learning style, i.e. learning through movement, students learn new subject matter and at the same time support the health of the daily regime in the school environment.
The aim of the diploma thesis is to create a collection of physical activities that can be practiced in Czech language classes for children in the first to fifth year of the first grade of primary school.
The theoretical part characterizes younger school age with a focus on movement, its meaning, motivation to move and appropriate physical activities. It also deals with the learning process, learning styles and describes the kinesthetic learning style in more details.
The practical part contains a questionnaire survey focused on the use of kinesthetic learning style by teachers in the first grade of primary schools. It also consists of a stack of movement activities, which are supplemented with pictograms, photo documentation and reflection.
Klíčová slova
Kinestetický učební styl, český jazyk, mladší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Kinesthetic learning style, Czech language, younger school age.
Rozsah průvodní práce
97 s., III s. (92 234 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje kinestetickému učebnímu stylu a jeho využití ve výuce českého jazyka na prvním stupni základních škol. Využitím kinestetického učebního stylu, tedy učením pomocí pohybu, dochází u žáků k osvojování nového učiva a zároveň podpoře zdraví každodenního režimu ve školním prostředí.
Záměrem diplomové práce je vyhotovení zásobníku pohybových aktivit, které lze praktikovat v hodinách českého jazyka u dětí v 1.-5. ročníku prvního stupně základní školy.
Teoretická část charakterizuje mladší školní věk se zaměřením na pohyb, jeho význam, motivaci k pohybu a vhodné pohybové aktivity. Dále se zabývá procesem učení, učebními styly a podrobněji popisuje kinestetický učební styl.
Praktická část obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na využívání kinestetického učebního stylu učiteli na prvním stupni základních škol. Dále ji tvoří zásobník pohybových aktivit, které jsou doplněny piktogramy, fotodokumentací a reflexí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the kinesthetic learning style and its use in the teaching of the Czech language in the first grade of primary schools. By using the kinesthetic learning style, i.e. learning through movement, students learn new subject matter and at the same time support the health of the daily regime in the school environment.
The aim of the diploma thesis is to create a collection of physical activities that can be practiced in Czech language classes for children in the first to fifth year of the first grade of primary school.
The theoretical part characterizes younger school age with a focus on movement, its meaning, motivation to move and appropriate physical activities. It also deals with the learning process, learning styles and describes the kinesthetic learning style in more details.
The practical part contains a questionnaire survey focused on the use of kinesthetic learning style by teachers in the first grade of primary schools. It also consists of a stack of movement activities, which are supplemented with pictograms, photo documentation and reflection.
Klíčová slova
Kinestetický učební styl, český jazyk, mladší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Kinesthetic learning style, Czech language, younger school age.
Zásady pro vypracování
Zadání diplomové práce (prosinec 2022)
Shromažďování literárních zdrojů pro teoretickou část (leden 2023)
Analýza a studium odborné literatury a dalších zdrojů (únor-březen 2023)
Příprava zásobníku aktivit pro kinestetický učební styl ve výuce českého jazyka (duben-červen 2023)
Realizace aktivit ve výuce, reflexe (září-prosinec 2023)
Tvorba teoretické části (leden-únor 2024)
Zpracování diplomové práce (březen 2024)
Odevzdání diplomové práce (duben 2024)
Zásady pro vypracování
Zadání diplomové práce (prosinec 2022)
Shromažďování literárních zdrojů pro teoretickou část (leden 2023)
Analýza a studium odborné literatury a dalších zdrojů (únor-březen 2023)
Příprava zásobníku aktivit pro kinestetický učební styl ve výuce českého jazyka (duben-červen 2023)
Realizace aktivit ve výuce, reflexe (září-prosinec 2023)
Tvorba teoretické části (leden-únor 2024)
Zpracování diplomové práce (březen 2024)
Odevzdání diplomové práce (duben 2024)
Seznam doporučené literatury
JONÁŠOVÁ,D., MICHÁLKOVÁ,J., MUŽÍK, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno:Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4074-2.
KOLÁŘOVÁ, I. Český jazyk: [pro studující učitelství 1. stupně základní školy]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
MUŽÍK V. Didaktika TV pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PF MU, 1993. ISBN 9788021003385.
VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: 2002. ISBN 978-80-210-4936-9.
Seznam doporučené literatury
JONÁŠOVÁ,D., MICHÁLKOVÁ,J., MUŽÍK, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno:Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4074-2.
KOLÁŘOVÁ, I. Český jazyk: [pro studující učitelství 1. stupně základní školy]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
MUŽÍK V. Didaktika TV pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PF MU, 1993. ISBN 9788021003385.
VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: 2002. ISBN 978-80-210-4936-9.