Diplomová práce se zabývá využitím videoher, jako prostředku pro vyučování
slovní zásoby v hodinách anglického jazyka u žáků 1. stupně ZŠ. Práce se nejprve
zaměřuje na kategorizaci slovní zásoby, na její učení a zapamatování. Dále se zabývá
jednotlivými metodami využívanými pro výuku anglické slovní zásoby. Klíčovou částí
jsou poté možnosti a využití videoher ve výuce anglického jazyka, jejich využití k
rozšiřování anglické slovní zásoby a druhy slovní zásoby v nich zastoupené. Účelem této
práce je prozkoumat efektivitu a případné limity využívání videoher během výuky. V
praktické části je popsán výzkum, provedený s žáky 5. ročníku základní školy, který
spočíval v implementaci videoher do výuky anglického jazyka. V práci jsou dále popsána
pedagogická doporučení, limity výzkumu, návrhy na zlepšení či pokračování výzkumu a
etické otázky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with video games as a tool for teaching vocabulary in English language
classes for primary school students. The thesis first focuses on categorizing, learning, and
memorizing vocabulary. It then explores various techniques and principles used for
teaching vocabulary. The key part discusses the possibilities and utilization of video games
for acquiring and memorizing new vocabulary. The purpose of this thesis is to examine the
effectiveness and potential limits of this method. In the practical part, a study conducted
with fifth-grade students was described, which involved implementing video games into
English language teaching. The thesis also includes pedagogical recommendations, limits
of the study, suggestions for improvement or continuation of the research, and ethical
considerations.
Klíčová slova
videohry, slovní zásoba, motivace, aktivizace, učení v kontextu
Klíčová slova v angličtině
video games, vocabulary, motivation, activation, learning in context
Rozsah průvodní práce
67 s. (89 782 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím videoher, jako prostředku pro vyučování
slovní zásoby v hodinách anglického jazyka u žáků 1. stupně ZŠ. Práce se nejprve
zaměřuje na kategorizaci slovní zásoby, na její učení a zapamatování. Dále se zabývá
jednotlivými metodami využívanými pro výuku anglické slovní zásoby. Klíčovou částí
jsou poté možnosti a využití videoher ve výuce anglického jazyka, jejich využití k
rozšiřování anglické slovní zásoby a druhy slovní zásoby v nich zastoupené. Účelem této
práce je prozkoumat efektivitu a případné limity využívání videoher během výuky. V
praktické části je popsán výzkum, provedený s žáky 5. ročníku základní školy, který
spočíval v implementaci videoher do výuky anglického jazyka. V práci jsou dále popsána
pedagogická doporučení, limity výzkumu, návrhy na zlepšení či pokračování výzkumu a
etické otázky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with video games as a tool for teaching vocabulary in English language
classes for primary school students. The thesis first focuses on categorizing, learning, and
memorizing vocabulary. It then explores various techniques and principles used for
teaching vocabulary. The key part discusses the possibilities and utilization of video games
for acquiring and memorizing new vocabulary. The purpose of this thesis is to examine the
effectiveness and potential limits of this method. In the practical part, a study conducted
with fifth-grade students was described, which involved implementing video games into
English language teaching. The thesis also includes pedagogical recommendations, limits
of the study, suggestions for improvement or continuation of the research, and ethical
considerations.
Klíčová slova
videohry, slovní zásoba, motivace, aktivizace, učení v kontextu
Klíčová slova v angličtině
video games, vocabulary, motivation, activation, learning in context
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
BASLER, Jaromír a MRÁZEK, Michal (2018). Počítačové hry a jejich místo v životě člověka. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
BENDOVÁ, Helena (2016). Umění počítačových her. 1. vydání. Praha: NAMU.
DALLE, Teresa & KLEČKOVÁ, Gabriela. (2018). Young learners. In John I. Liontas & Margo Dellicarpini (Eds.), The TESOL encyclopedia of English language teaching. Volume 2, Approaches and methods in English for speakers of other languages: non-native English-speaking teachers (NNESTs) (pp 959 – 964). Hoboken: Wiley-Blackwell.
POUROVÁ, Miloslava (2020). Angličtina: slang, idiomy a co v učebnicích nenajdete. 1. vydání. Praha: Grada.
RYTYCH, Matěj (2021). Podpora osvojování anglického jazyka pomocí počítačových her. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Seznam doporučené literatury
BASLER, Jaromír a MRÁZEK, Michal (2018). Počítačové hry a jejich místo v životě člověka. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
BENDOVÁ, Helena (2016). Umění počítačových her. 1. vydání. Praha: NAMU.
DALLE, Teresa & KLEČKOVÁ, Gabriela. (2018). Young learners. In John I. Liontas & Margo Dellicarpini (Eds.), The TESOL encyclopedia of English language teaching. Volume 2, Approaches and methods in English for speakers of other languages: non-native English-speaking teachers (NNESTs) (pp 959 – 964). Hoboken: Wiley-Blackwell.
POUROVÁ, Miloslava (2020). Angličtina: slang, idiomy a co v učebnicích nenajdete. 1. vydání. Praha: Grada.
RYTYCH, Matěj (2021). Podpora osvojování anglického jazyka pomocí počítačových her. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.