Diplomová práce se zaměřuje na školní sebepojetí žáků s narušenou komunikační schopností. Vymezuje okruhy narušené komunikační schopnosti a konkrétní poruchy, které do nich spadají, z hlediska terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostiky, terapie, prognózy a prevence. Uvádí problematiku sebepojetí, jeho ontogenezi, možnosti měření a zdroje v mladším školním věku žáka. Cílem výzkumu je zjistit uroven skolniho sebepojeti zaku mladsiho skolniho veku, kteri maji narusenou komunikacni schopnost a porovnat ji s urovni skolniho sebepojeti zaku bez tohoto deficitu.
Anotace v angličtině
The presented Thesis is focused on the school self-concept of pupils with communication disability. It defines the areas of communication diabilities and the specific disorders in these areas, in terms of terminology, etiology, symptomatology, diagnosis, therapy, prognosis and prevention. It presents the issue of self-concept, its ontogenesis, measurement possibilities and resources in the younger school age of the pupil. The aim of the research is to determine the level of school self-concept of pupils of younger school age who have communication disability and to compare it with the level of school self-concept of pupils without this deficit.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, self-koncept, školní sebepojetí, základní škola, SPAS, dotazník
Klíčová slova v angličtině
communication disability, self-concept, school self-concept, elementary school, SPAS, questionnaire
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na školní sebepojetí žáků s narušenou komunikační schopností. Vymezuje okruhy narušené komunikační schopnosti a konkrétní poruchy, které do nich spadají, z hlediska terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostiky, terapie, prognózy a prevence. Uvádí problematiku sebepojetí, jeho ontogenezi, možnosti měření a zdroje v mladším školním věku žáka. Cílem výzkumu je zjistit uroven skolniho sebepojeti zaku mladsiho skolniho veku, kteri maji narusenou komunikacni schopnost a porovnat ji s urovni skolniho sebepojeti zaku bez tohoto deficitu.
Anotace v angličtině
The presented Thesis is focused on the school self-concept of pupils with communication disability. It defines the areas of communication diabilities and the specific disorders in these areas, in terms of terminology, etiology, symptomatology, diagnosis, therapy, prognosis and prevention. It presents the issue of self-concept, its ontogenesis, measurement possibilities and resources in the younger school age of the pupil. The aim of the research is to determine the level of school self-concept of pupils of younger school age who have communication disability and to compare it with the level of school self-concept of pupils without this deficit.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, self-koncept, školní sebepojetí, základní škola, SPAS, dotazník
Klíčová slova v angličtině
communication disability, self-concept, school self-concept, elementary school, SPAS, questionnaire
Zásady pro vypracování
1. Vymezení a přístupy k definování narušených komunikačních schopností
2. Charakteristika jednotlivých typů a zdrojů příčin komunikačních poruch
3. Popis konceptu sebepojetí
4. Identifikace zdrojů školního sebepojetí v mladším školním věku
5. Výzkumné šetření u žáků 1. stupně ZŠ
6. Odborná polemika a závěr
Zásady pro vypracování
1. Vymezení a přístupy k definování narušených komunikačních schopností
2. Charakteristika jednotlivých typů a zdrojů příčin komunikačních poruch
3. Popis konceptu sebepojetí
4. Identifikace zdrojů školního sebepojetí v mladším školním věku
5. Výzkumné šetření u žáků 1. stupně ZŠ
6. Odborná polemika a závěr
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3853-6.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0.
PEČEŇÁK, Ján In LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3853-6.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0.
PEČEŇÁK, Ján In LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.