Diplomová práce se zaměřuje na detailní analýzu historické expozice Habsburské monarchie ve vybraných učebnicích dějepisu. V práci je tak předně analyzováno, zda je učivo vztahující se k tomuto tématu v učebnicích prezentováno nestranně a komplexně. Zvolenými učebnicemi jsou učebnice pro 7. a 8. třídu základní školy nakladatelství Fraus, Nová Škola a SPN.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on a detailed analysis of the exposition of the Habsburg monarchy in selected history textbooks. The primary objective of the work is to analyze whether the content related to the topic presents an unbiased and complex narrative. Selected textbooks are for the 7th and 8th grades of middle school from publishers Fraus, Nová Škola, and SPN.
Habsburg monarchy, Habsburgs, rulers, history textbooks, analysis
Rozsah průvodní práce
75 s., přílohy 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na detailní analýzu historické expozice Habsburské monarchie ve vybraných učebnicích dějepisu. V práci je tak předně analyzováno, zda je učivo vztahující se k tomuto tématu v učebnicích prezentováno nestranně a komplexně. Zvolenými učebnicemi jsou učebnice pro 7. a 8. třídu základní školy nakladatelství Fraus, Nová Škola a SPN.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on a detailed analysis of the exposition of the Habsburg monarchy in selected history textbooks. The primary objective of the work is to analyze whether the content related to the topic presents an unbiased and complex narrative. Selected textbooks are for the 7th and 8th grades of middle school from publishers Fraus, Nová Škola, and SPN.
Habsburg monarchy, Habsburgs, rulers, history textbooks, analysis
Zásady pro vypracování
1. Autor podle svých preferencí vybere ze současné učebnicové provenience tři nakladatelství na současném trhu.
2. Autor vytvoří a objasní své pojetí struktury analýzy učebnic s ohledem na zvolené téma.
3. Autor srovná vybrané učebnice z hlediska zvolené struktury.
4. Autor provede syntézu a navrhne vhodné doplnění učebnic z hlediska moderní didaktiky, eventuálně současných historických poznatků.
Zásady pro vypracování
1. Autor podle svých preferencí vybere ze současné učebnicové provenience tři nakladatelství na současném trhu.
2. Autor vytvoří a objasní své pojetí struktury analýzy učebnic s ohledem na zvolené téma.
3. Autor srovná vybrané učebnice z hlediska zvolené struktury.
4. Autor provede syntézu a navrhne vhodné doplnění učebnic z hlediska moderní didaktiky, eventuálně současných historických poznatků.
Seznam doporučené literatury
Dějepis 7. Pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vydání. Plzeň: Fraus, 2021.
Dějepis 8. Pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vydání. Plzeň: Fraus, 2021
PECHNÍK, Ondřej, VYKOUPIL, Libor, PRÁTOVÁ, Karla. Dějepis 8. Novověk pro 8. ročník základní školy nebo tercie víceletého gymnázia. Brno: Nová škola, 2022.
PRÁTOVÁ, Karla, PECHNIÍK, Ondřej, VYKOUPIL, Libor. Dějepis 7. Středověk, počátek novověku pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia. Druhé upravené vydání. Brno: Nová škola, 2022.
PRŮCHA, Jan. Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
SÝKORA, Miloslav. Učebnice: její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996.
Seznam doporučené literatury
Dějepis 7. Pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vydání. Plzeň: Fraus, 2021.
Dějepis 8. Pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vydání. Plzeň: Fraus, 2021
PECHNÍK, Ondřej, VYKOUPIL, Libor, PRÁTOVÁ, Karla. Dějepis 8. Novověk pro 8. ročník základní školy nebo tercie víceletého gymnázia. Brno: Nová škola, 2022.
PRÁTOVÁ, Karla, PECHNIÍK, Ondřej, VYKOUPIL, Libor. Dějepis 7. Středověk, počátek novověku pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia. Druhé upravené vydání. Brno: Nová škola, 2022.
PRŮCHA, Jan. Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
SÝKORA, Miloslav. Učebnice: její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996.