Diplomová práce se zabývá problematikou digitální propasti ve vztahu k žákům základních škol, rozborem současné situace v České republice, vyhodnocením této situace a porovnáním se situací v jiných zemích. Hlavním cílem práce je zjištění stavu mezi žáky pátých a devátých ročníků základních škol, vyhodnocení stupně nebezpečí jejich pádu do digitální propasti, komparace mezi těmito dvěma skupinami, mezi regiony České republiky a zjištění téhož z pohledu pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of the digital divide in relation to primary school students, an analysis of the current situation in the Czech Republic, an evaluation of this situation and a comparison with the situation in other countries. The main objective of the thesis is to determine the situation among the students of the fifth and ninth grades of primary schools, to evaluate the degree of danger of their falling into the digital divide, to compare between these two groups, between the regions of the Czech Republic and to determine the same from the perspective of teaching staff.
Klíčová slova
digitalizace, digitální technologie, digitální gramotnost, digitální propast, dotazníkové šetření, základní škola, procentuální rozdíl
Klíčová slova v angličtině
digitalisation, digital technologies, digital literacy, digital divide, questionnaire survey, primary school, percentage gap
Rozsah průvodní práce
88 s. (111 677 znaků), XIII
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou digitální propasti ve vztahu k žákům základních škol, rozborem současné situace v České republice, vyhodnocením této situace a porovnáním se situací v jiných zemích. Hlavním cílem práce je zjištění stavu mezi žáky pátých a devátých ročníků základních škol, vyhodnocení stupně nebezpečí jejich pádu do digitální propasti, komparace mezi těmito dvěma skupinami, mezi regiony České republiky a zjištění téhož z pohledu pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of the digital divide in relation to primary school students, an analysis of the current situation in the Czech Republic, an evaluation of this situation and a comparison with the situation in other countries. The main objective of the thesis is to determine the situation among the students of the fifth and ninth grades of primary schools, to evaluate the degree of danger of their falling into the digital divide, to compare between these two groups, between the regions of the Czech Republic and to determine the same from the perspective of teaching staff.
Klíčová slova
digitalizace, digitální technologie, digitální gramotnost, digitální propast, dotazníkové šetření, základní škola, procentuální rozdíl
Klíčová slova v angličtině
digitalisation, digital technologies, digital literacy, digital divide, questionnaire survey, primary school, percentage gap
Zásady pro vypracování
1. Seznamte s problematikou digitální propasti a jejími oblastmi se zaměřením na základní školy.
2. Proveďte mezi žáky 5. a 9. ročníků a mezi učiteli základních škol dotazníkové šetření zaměřené na problematiku digitální propasti.
3. Proveďte vyhodnocení realizovaných šetření.
4. Diskutujte zjištěné výsledky s adekvátními výzkumy v zahraničí, stanovte a porovnejte úroveň digitální propasti mezi žáky.
Zásady pro vypracování
1. Seznamte s problematikou digitální propasti a jejími oblastmi se zaměřením na základní školy.
2. Proveďte mezi žáky 5. a 9. ročníků a mezi učiteli základních škol dotazníkové šetření zaměřené na problematiku digitální propasti.
3. Proveďte vyhodnocení realizovaných šetření.
4. Diskutujte zjištěné výsledky s adekvátními výzkumy v zahraničí, stanovte a porovnejte úroveň digitální propasti mezi žáky.
Seznam doporučené literatury
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-231-9.
KLEMENT, M., DOSTÁL, J. Teorie, východiska, principy a rozvoj distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5353-8.
Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání - metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ
Příručka k prevenci digitální propasti v rámci Národního plánu obnovy, materiál Jednotného metodického portálu MŠMT.
Seznam doporučené literatury
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-231-9.
KLEMENT, M., DOSTÁL, J. Teorie, východiska, principy a rozvoj distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5353-8.
Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání - metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ
Příručka k prevenci digitální propasti v rámci Národního plánu obnovy, materiál Jednotného metodického portálu MŠMT.