Informace o kvalifikační práci Global Englishes: Postoje k vybraným akcentům a vlastní řeči s akcentem českých žáků nižšího stupně sekundárního vzdělávání
Diplomová práce se zaměřuje na postoje českých žáků 9. tříd základních škol či 4. ročníků osmiletých gymnázií k nerodilým přízvukům angličtiny a k vlastní akcentované řeči a zjišťuje také míru začlenění Global Englishes během hodin angličtiny. Teoretická část práce se zabývá základními koncepty týkajících se Global Englishes, problematice jazykového standardu, postoji k jazyku a přízvukům a výuce Global Englishes. Praktická část analyzuje postoje žáků k nerodilým přízvukům angličtiny a vlastnímu anglickému projevu a zjišťuje míru začlenění Global Englishes do hodin angličtiny.
Anotace v angličtině
The graduate thesis focuses on the attitudes of Czech students in 9th grade primary schools or 4th grades of 8-year grammar schools towards non-native accents of English and towards their own accented speech. It also investigates the degree of integration of Global Englishes during English classes. The theoretical part of the thesis deals with basic concepts related to Global Englishes, language standard issues, attitudes towards language and accents, and Global Englishes language teaching. The practical part analyses learners' attitudes towards non-native accents and their own English speech, and investigates the extent to which Global Englishes is incorporated into English lessons.
language attitudes, accent, identity, Global Englishes
Rozsah průvodní práce
45 s. (93 800 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na postoje českých žáků 9. tříd základních škol či 4. ročníků osmiletých gymnázií k nerodilým přízvukům angličtiny a k vlastní akcentované řeči a zjišťuje také míru začlenění Global Englishes během hodin angličtiny. Teoretická část práce se zabývá základními koncepty týkajících se Global Englishes, problematice jazykového standardu, postoji k jazyku a přízvukům a výuce Global Englishes. Praktická část analyzuje postoje žáků k nerodilým přízvukům angličtiny a vlastnímu anglickému projevu a zjišťuje míru začlenění Global Englishes do hodin angličtiny.
Anotace v angličtině
The graduate thesis focuses on the attitudes of Czech students in 9th grade primary schools or 4th grades of 8-year grammar schools towards non-native accents of English and towards their own accented speech. It also investigates the degree of integration of Global Englishes during English classes. The theoretical part of the thesis deals with basic concepts related to Global Englishes, language standard issues, attitudes towards language and accents, and Global Englishes language teaching. The practical part analyses learners' attitudes towards non-native accents and their own English speech, and investigates the extent to which Global Englishes is incorporated into English lessons.
language attitudes, accent, identity, Global Englishes
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat úvodem do problematiky definování "standardu" v jazyce, jazykových postojů ve vztahu ke stereotypizaci a postojů češtiny k akcentu. Budou definovány pojmy jako global Englishes a angličtina jako druhý jazyk (English as a second language). V praktické části vytvořím 4 modelové hodiny týkající se problematiky vybraných akcentů a ve spolupráci s učiteli angličtiny na různých ZŠ či gymnáziích odučím tyto hodiny v 6. a 9. ročnících. Žáci se setkají s nahrávkami několika akcentů, seznámí se blíže s regionálním pozadím vybraných akcentů a s jejich specifickými jevy ve výslovnosti. Žáci zkusí identifikovat, co charazkterizuje jejich vlastní anglickou řeč. Průběh hodin bude zaznamenáván na diktafon. Hodinám bude předcházet a následovat dotazník s cílem shromáždit informace o názorech a pocitech žáků ohledně vybraných akcentů a jejich vlastním akcentu v anglickém projevu. Na základě dat získaných z dotazníků a pozorování z hodin porovnám rozdíly v postojích k akcentům mezi žáky 6. a 9. ročníku.
Postup
1. shromáždění odborné literatury pro teoretickou část bakalářské práce
2. stanovení cíle práce
3. vytvoření modelových hodin a dotazníků
4. odučení hodin a sběr dat z dotazníků v 6. a 9. ročnících
5. interpretace výsledků
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat úvodem do problematiky definování "standardu" v jazyce, jazykových postojů ve vztahu ke stereotypizaci a postojů češtiny k akcentu. Budou definovány pojmy jako global Englishes a angličtina jako druhý jazyk (English as a second language). V praktické části vytvořím 4 modelové hodiny týkající se problematiky vybraných akcentů a ve spolupráci s učiteli angličtiny na různých ZŠ či gymnáziích odučím tyto hodiny v 6. a 9. ročnících. Žáci se setkají s nahrávkami několika akcentů, seznámí se blíže s regionálním pozadím vybraných akcentů a s jejich specifickými jevy ve výslovnosti. Žáci zkusí identifikovat, co charazkterizuje jejich vlastní anglickou řeč. Průběh hodin bude zaznamenáván na diktafon. Hodinám bude předcházet a následovat dotazník s cílem shromáždit informace o názorech a pocitech žáků ohledně vybraných akcentů a jejich vlastním akcentu v anglickém projevu. Na základě dat získaných z dotazníků a pozorování z hodin porovnám rozdíly v postojích k akcentům mezi žáky 6. a 9. ročníku.
Postup
1. shromáždění odborné literatury pro teoretickou část bakalářské práce
2. stanovení cíle práce
3. vytvoření modelových hodin a dotazníků
4. odučení hodin a sběr dat z dotazníků v 6. a 9. ročnících
5. interpretace výsledků
Seznam doporučené literatury
Galloway, N. & Rose , H. (2015). Introducing Global Englishes. Routledge.
Llamas, C., Mullany, L., & Stockwell, P. (2006). The Routledge Companion to Sociolinguistics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203441497
Marx, N. (2002). Never quite like a 'native speaker': Accent and identity in the L2 and the L1. Canadian Modern Language Review, 59(2), 264–281. https://doi.org/10.3138/cmlr.59.2.264
Nesdale, D., & Rooney, R. (1996). Evaluations and stereotyping of accented speakers by pre-adolescent children. Journal of Language and Social Psychology, 15(2), 133–154. https://doi.org/10.1177/0261927X96015200
Seidlhofer, B. (2011) Understanding English as a Lingua Franca. Oxford University Press, Oxford.
Seznam doporučené literatury
Galloway, N. & Rose , H. (2015). Introducing Global Englishes. Routledge.
Llamas, C., Mullany, L., & Stockwell, P. (2006). The Routledge Companion to Sociolinguistics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203441497
Marx, N. (2002). Never quite like a 'native speaker': Accent and identity in the L2 and the L1. Canadian Modern Language Review, 59(2), 264–281. https://doi.org/10.3138/cmlr.59.2.264
Nesdale, D., & Rooney, R. (1996). Evaluations and stereotyping of accented speakers by pre-adolescent children. Journal of Language and Social Psychology, 15(2), 133–154. https://doi.org/10.1177/0261927X96015200
Seidlhofer, B. (2011) Understanding English as a Lingua Franca. Oxford University Press, Oxford.