Diplomová práce upozorňuje na potenciál předmětů výchovného charakteru jakožto prostředku pro rozvoj osobnosti žáků 1. stupně základní školy. V teoretické části přibližuje cílovou skupinu z hlediska vývojové psychologie, vymezuje cíle a principy současného vzdělávání a podrobně popisuje vybrané výchovné oblasti, kterými jsou artefileticky zaměřená výtvarná výchova, dramatická a osobností a sociální výchova. Možnostmi propojení těchto tří výchov se zabývá praktická část, jejíž podstata spočívá v naplánování a realizaci výtvarně dramatické lekce a jejím následném vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis highlights the potential of educational subjects as a means for the development of the personality of pupils in the first stage of primary school. In the theoretical part it introduces the target group from the point of view of developmental psychology, defines the aims and principles of contemporary education and describes in detail the selected educational areas, which are art education, drama and personality and social education. The practical part deals with the possibilities of combining these three educational fields, the essence of which lies in the planning and implementation of an art and drama lesson and its subsequent evaluation.
Klíčová slova
osobnostní a sociální rozvoj, dramatická výchova, artefiletika, prožitkové učení, reflexe, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Personal and social development, dramatic education, artephyletics, experiential learning, reflection, younger school age
Rozsah průvodní práce
64 s. (115 221 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce upozorňuje na potenciál předmětů výchovného charakteru jakožto prostředku pro rozvoj osobnosti žáků 1. stupně základní školy. V teoretické části přibližuje cílovou skupinu z hlediska vývojové psychologie, vymezuje cíle a principy současného vzdělávání a podrobně popisuje vybrané výchovné oblasti, kterými jsou artefileticky zaměřená výtvarná výchova, dramatická a osobností a sociální výchova. Možnostmi propojení těchto tří výchov se zabývá praktická část, jejíž podstata spočívá v naplánování a realizaci výtvarně dramatické lekce a jejím následném vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis highlights the potential of educational subjects as a means for the development of the personality of pupils in the first stage of primary school. In the theoretical part it introduces the target group from the point of view of developmental psychology, defines the aims and principles of contemporary education and describes in detail the selected educational areas, which are art education, drama and personality and social education. The practical part deals with the possibilities of combining these three educational fields, the essence of which lies in the planning and implementation of an art and drama lesson and its subsequent evaluation.
Klíčová slova
osobnostní a sociální rozvoj, dramatická výchova, artefiletika, prožitkové učení, reflexe, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Personal and social development, dramatic education, artephyletics, experiential learning, reflection, younger school age
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu diplomové práce 2. Sběr a analýza odborné literatury 3. Realizace projektu práce 4. Závěry a doporučení pro praxi 5. Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu diplomové práce 2. Sběr a analýza odborné literatury 3. Realizace projektu práce 4. Závěry a doporučení pro praxi 5. Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum. 1996. ISBN 80-85277-84-0.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika, Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra, tvořivost. Praha: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum. 1996. ISBN 80-85277-84-0.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika, Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra, tvořivost. Praha: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.