Diplomová práce se zabývá návrhem stezky se čtenářským zaměřením v okolí Boleveckých rybníků. V teoretické části jsou definovány pojmy gramotnost, funkční gramotnost a čtenářská gramotnost. Čtenářská gramotnost je dále zkoumána z několika hledisek a následně zařazena do rámcově vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání. V praktické části se nachází zhotovený návrh naučné stezky. Vytvořený materiál rozvíjí čtenářskou gramotnost a prohlubuje znalosti v oborech člověk a jeho svět, jazyk a jazyková komunikace, matematika a její aplikace. Stezka byla následně realizována ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with design of reader-oriented trail in the vicinity of the Bolevec ponds. In the theoretical part, the terms literacy, functional literacy and reading literacy are defined. Reading literacy is further examined from several points of view and subsequently included in the framework educational plan for basis education.
In the practical part, there is a completed design of the learning trail. The created materiál develops reading literaxy and deepens knowledge in the fields of human and his world, language and language communication, mathematics and its applications. The trail was subsequently implemented in teaching.
Klíčová slova
naučná stezka, čtenářská gramotnost,1. stupeň základní školy, člověk a jeho svět, čtenářsky orientovaná stezka
Klíčová slova v angličtině
educational path, reading literacy, elementary school, human and his world, reader-oriented trail
Rozsah průvodní práce
148 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá návrhem stezky se čtenářským zaměřením v okolí Boleveckých rybníků. V teoretické části jsou definovány pojmy gramotnost, funkční gramotnost a čtenářská gramotnost. Čtenářská gramotnost je dále zkoumána z několika hledisek a následně zařazena do rámcově vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání. V praktické části se nachází zhotovený návrh naučné stezky. Vytvořený materiál rozvíjí čtenářskou gramotnost a prohlubuje znalosti v oborech člověk a jeho svět, jazyk a jazyková komunikace, matematika a její aplikace. Stezka byla následně realizována ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with design of reader-oriented trail in the vicinity of the Bolevec ponds. In the theoretical part, the terms literacy, functional literacy and reading literacy are defined. Reading literacy is further examined from several points of view and subsequently included in the framework educational plan for basis education.
In the practical part, there is a completed design of the learning trail. The created materiál develops reading literaxy and deepens knowledge in the fields of human and his world, language and language communication, mathematics and its applications. The trail was subsequently implemented in teaching.
Klíčová slova
naučná stezka, čtenářská gramotnost,1. stupeň základní školy, člověk a jeho svět, čtenářsky orientovaná stezka
Klíčová slova v angličtině
educational path, reading literacy, elementary school, human and his world, reader-oriented trail
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu a seznámit se se stavem zkoumané problematiky.
2. Formulovat teze práce, pracovní hypotézy a cíl práce.
3. Na základě prostudované odborné literatury stanovit metodologii tvorby vlastních didaktických
\hsp{4,5mm}materiálů.
4. Vytvořit vlastní sadu didaktických materiálů se zaměřením na mikroregion okolí soustavy
\hsp{4,5mm}boleveckých rybníků.
5. Ověřit didaktické materiály ve výuce a formulovat závěry na základě pozorování práce
\hsp{4,5mm}a výsledků žáků.
6. Pravidelně konzultovat průběh práce s vedoucí práce a účastnit se aktivit v rámci diplomového
\hsp{4,5mm}semináře.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu a seznámit se se stavem zkoumané problematiky.
2. Formulovat teze práce, pracovní hypotézy a cíl práce.
3. Na základě prostudované odborné literatury stanovit metodologii tvorby vlastních didaktických
\hsp{4,5mm}materiálů.
4. Vytvořit vlastní sadu didaktických materiálů se zaměřením na mikroregion okolí soustavy
\hsp{4,5mm}boleveckých rybníků.
5. Ověřit didaktické materiály ve výuce a formulovat závěry na základě pozorování práce
\hsp{4,5mm}a výsledků žáků.
6. Pravidelně konzultovat průběh práce s vedoucí práce a účastnit se aktivit v rámci diplomového
\hsp{4,5mm}semináře.
Seznam doporučené literatury
ČEŘOVSKÝ, ZÁVESKÝ. 1989. Stezky k přírodě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
HAVEL, NAJVAROVÁ. 2011. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5714-2.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, ŠVRČKOVÁ. 2010. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.
NAJVAROVÁ, V. 2008. Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy. In: Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy: sborník příspěvků z XVI. konference ČAPV. Hradec Králové: Gaudeamus. 2008. ISBN 978-80-7041-287-9.
SLAVÍK, JANÍK, NAJVAR, KNECHT. 2017. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8.
STRAKOVÁ, J. a kol. 2002. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-21104-11-2.
ŠTĚPÁNÍK, ŠMEJKALOVÁ. 2016. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
Seznam doporučené literatury
ČEŘOVSKÝ, ZÁVESKÝ. 1989. Stezky k přírodě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
HAVEL, NAJVAROVÁ. 2011. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5714-2.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, ŠVRČKOVÁ. 2010. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.
NAJVAROVÁ, V. 2008. Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy. In: Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy: sborník příspěvků z XVI. konference ČAPV. Hradec Králové: Gaudeamus. 2008. ISBN 978-80-7041-287-9.
SLAVÍK, JANÍK, NAJVAR, KNECHT. 2017. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8.
STRAKOVÁ, J. a kol. 2002. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-21104-11-2.
ŠTĚPÁNÍK, ŠMEJKALOVÁ. 2016. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.