Informace o kvalifikační práci Úspěšné sociální začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd a do tříd s programem Začít spolu.
Dokončená práce zatím bez pokusu o obhajobu (DBPOO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Úspěšnost sociálního začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídách s alternativním vzdělávacím programem Začít spolu a v běžných třídách ZŠ v Plzeňském kraji.
Hlavní téma v angličtině
Success of Social Inclusion of Pupils with Special Educational Needs in Classes with Alternative Educational Programme Step by Step and in Regular Classes of Primary Schools in the Pilsen Region.
Název dle studenta
Úspěšné sociální začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd a do tříd s programem Začít spolu.
Název dle studenta v angličtině
Successful social inclusion of students with special educational needs into regular classes and classes with the "Step by Step" program.
Diplomová práce se věnuje úspěšnému sociálnímu začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídách s programem Začít spolu a v běžných třídách základních škol. Hlavním cílem této práce je na základě propojení teoretického rámce a případové studie ukázat čtenáři, jaká je úspěšnost sociálního začleňování žáků se SVP ve třídách se vzdělávacím programem Začít spolu a v běžných třídách ZŠ z pohledu pedagogů i žáků samotných. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části jsou vysvětleny termíny na základě legislativních dokumentů, např. žák se speciálními vzdělávacími potřebami a žák nadaný jejich vzdělávání a podpůrná opatření. Dále jsou v práci definovány termíny, které jsou s žáky se SVP a jejich začleňování úzce spjaty, jako například proces socializace a klima třídy. V poslední kapitole je představený vzdělávací program Začít spolu.
V praktické části uvádím analýzy dat z dotazníků a rozhovorů, které byly pořízeny jak ve školách s programem Začít spolu, tak v běžných třídách základních škol, a jak vnímají učitelé a žáci proces sociálního začleňování ve svých kolektivech.
Klíčová slova: Sociální začleňování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků, podpora žáků, klima třídy, Začít spolu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with successful social inclusion of students with special educational needs in classes with the programme 'Step by Step and in regular classes of elementary schools. The main goal of this thesis is to demonstrate, based on the connection between theoretical framework and a case study, the success of social inclusion of students with special educational needs in classes with the 'Step by Step' educational programme and in regular elementary school classes, from the perspective of both teachers and students themselves. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical.
In the theoretical part, terms are explained based on legislative documents, such as students with special educational needs and gifted students, as well as support measures. Additionally, terms closely related to students with special educational needs and their inclusion, such as the process of socialization and classroom climate, are defined. The final chapter introduces the educational programme 'Step by Step.'
In the practical part, I present data analyses from questionnaires and interviews conducted in schools with the 'Step by Step' programme, as well as in regular elementary school classes, exploring how teachers and students perceive the process of social inclusion within their collectives.
Klíčová slova
Sociální začleňování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků, podpora žáků, klima třídy, Začít spolu
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Social inclusion, students with special educational needs, student education, support for students, classroom climate, Step by Step.
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje úspěšnému sociálnímu začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídách s programem Začít spolu a v běžných třídách základních škol. Hlavním cílem této práce je na základě propojení teoretického rámce a případové studie ukázat čtenáři, jaká je úspěšnost sociálního začleňování žáků se SVP ve třídách se vzdělávacím programem Začít spolu a v běžných třídách ZŠ z pohledu pedagogů i žáků samotných. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části jsou vysvětleny termíny na základě legislativních dokumentů, např. žák se speciálními vzdělávacími potřebami a žák nadaný jejich vzdělávání a podpůrná opatření. Dále jsou v práci definovány termíny, které jsou s žáky se SVP a jejich začleňování úzce spjaty, jako například proces socializace a klima třídy. V poslední kapitole je představený vzdělávací program Začít spolu.
V praktické části uvádím analýzy dat z dotazníků a rozhovorů, které byly pořízeny jak ve školách s programem Začít spolu, tak v běžných třídách základních škol, a jak vnímají učitelé a žáci proces sociálního začleňování ve svých kolektivech.
Klíčová slova: Sociální začleňování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků, podpora žáků, klima třídy, Začít spolu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with successful social inclusion of students with special educational needs in classes with the programme 'Step by Step and in regular classes of elementary schools. The main goal of this thesis is to demonstrate, based on the connection between theoretical framework and a case study, the success of social inclusion of students with special educational needs in classes with the 'Step by Step' educational programme and in regular elementary school classes, from the perspective of both teachers and students themselves. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical.
In the theoretical part, terms are explained based on legislative documents, such as students with special educational needs and gifted students, as well as support measures. Additionally, terms closely related to students with special educational needs and their inclusion, such as the process of socialization and classroom climate, are defined. The final chapter introduces the educational programme 'Step by Step.'
In the practical part, I present data analyses from questionnaires and interviews conducted in schools with the 'Step by Step' programme, as well as in regular elementary school classes, exploring how teachers and students perceive the process of social inclusion within their collectives.
Klíčová slova
Sociální začleňování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků, podpora žáků, klima třídy, Začít spolu
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Social inclusion, students with special educational needs, student education, support for students, classroom climate, Step by Step.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu diplomové práce
2. Sběr a analýza odborné literatury
3. Realizace projektu práce
4. Závěry a doporučení pro praxi
5. Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu diplomové práce
2. Sběr a analýza odborné literatury
3. Realizace projektu práce
4. Závěry a doporučení pro praxi
5. Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TITĚROVÁ, Kristýna a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřský jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o. p. s., 2014.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TITĚROVÁ, Kristýna a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřský jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o. p. s., 2014.