Diplomová práce analyzuje výuku literatury během komunistického režimu v Československu. Teoretická část práce se věnuje metodě orální historie a rozhovoru. Dále představuje Gymnázium Strakonice a narátora Františka Kosa. Praktická část zkoumá, jak politické a ideologické tlaky ovlivňovaly obsah výuky, povinnou četbu, učebnice a metodologii. Analyzuje výuku poezie, literární soutěže a maturitní zkoušku z českého jazyka za minulého režimu. Výsledky potvrzují, že výuka literatury byla výrazně ovlivněna politickými a ideologickými tlaky. Díky individuálním přístupům učitelů a jejich schopnosti přizpůsobit se podmínkám bylo i tak možné realizovat kvalitní vzdělávací proces. Práce přináší komplexní pohled na výuku literatury na Gymnáziu Strakonice za minulého režimu a ukazuje, jak politické a ideologické tlaky ovlivňovaly vzdělávací proces v Československu.
Anotace v angličtině
The thesis analyzes the teaching of literature during the communism in Czechoslovakia. The theoretical part focuses on the method of oral history and interviews. It also presents Gymnázium Strakonice and the narrator František Kos. The practical part examines how political and ideological pressures influenced the content of teaching, required reading, textbooks, and methodology. It analyzes the teaching of poetry, literary competitions, and the Czech language school-leaving examination during the communism. The results confirm that the teaching of literature was significantly influenced by political and ideological pressures. However, thanks to the individual approaches of teachers and their ability to adapt to conditions, it was still possible to implement a quality educational process. The thesis provides a comprehensive view of the teaching of literature at Gymnázium Strakonice during the communism and shows how political and ideological pressures affected the educational process in Czechoslovakia.
Klíčová slova
orální historie, metoda rozhovoru, Gymnázium Strakonice, výuka literatury, komunistický režim, ideologické tlaky, vzdělávací proces, výuka poezie, literární a recitační soutěže, povinná četba, učebnice
Diplomová práce analyzuje výuku literatury během komunistického režimu v Československu. Teoretická část práce se věnuje metodě orální historie a rozhovoru. Dále představuje Gymnázium Strakonice a narátora Františka Kosa. Praktická část zkoumá, jak politické a ideologické tlaky ovlivňovaly obsah výuky, povinnou četbu, učebnice a metodologii. Analyzuje výuku poezie, literární soutěže a maturitní zkoušku z českého jazyka za minulého režimu. Výsledky potvrzují, že výuka literatury byla výrazně ovlivněna politickými a ideologickými tlaky. Díky individuálním přístupům učitelů a jejich schopnosti přizpůsobit se podmínkám bylo i tak možné realizovat kvalitní vzdělávací proces. Práce přináší komplexní pohled na výuku literatury na Gymnáziu Strakonice za minulého režimu a ukazuje, jak politické a ideologické tlaky ovlivňovaly vzdělávací proces v Československu.
Anotace v angličtině
The thesis analyzes the teaching of literature during the communism in Czechoslovakia. The theoretical part focuses on the method of oral history and interviews. It also presents Gymnázium Strakonice and the narrator František Kos. The practical part examines how political and ideological pressures influenced the content of teaching, required reading, textbooks, and methodology. It analyzes the teaching of poetry, literary competitions, and the Czech language school-leaving examination during the communism. The results confirm that the teaching of literature was significantly influenced by political and ideological pressures. However, thanks to the individual approaches of teachers and their ability to adapt to conditions, it was still possible to implement a quality educational process. The thesis provides a comprehensive view of the teaching of literature at Gymnázium Strakonice during the communism and shows how political and ideological pressures affected the educational process in Czechoslovakia.
Klíčová slova
orální historie, metoda rozhovoru, Gymnázium Strakonice, výuka literatury, komunistický režim, ideologické tlaky, vzdělávací proces, výuka poezie, literární a recitační soutěže, povinná četba, učebnice
2. Zpracování životopisu vybraného učitele působícího na strakonickém gymnáziu.
3. Analýza rozhovoru s daným učitelem.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování historie Gymnázia Strakonice.
2. Zpracování životopisu vybraného učitele působícího na strakonickém gymnáziu.
3. Analýza rozhovoru s daným učitelem.
Seznam doporučené literatury
CIPRO, Miroslav. Škola - opora socialismu: výběr pedagogických statí. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. Pedagogická teorie a praxe.
VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 3., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. Orální historie a soudobé dějiny. ISBN 978-80-246-5335-8.
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků: sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-493-5.
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
Seznam doporučené literatury
CIPRO, Miroslav. Škola - opora socialismu: výběr pedagogických statí. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. Pedagogická teorie a praxe.
VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 3., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. Orální historie a soudobé dějiny. ISBN 978-80-246-5335-8.
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků: sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-493-5.
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.