Diplomová práce se zabývá orální historií a orálně-historickým výzkumem. První kapitoly práce se věnují historii orální historie, jejím zakladatelům a možnostem záznamů provedených interview v rámci orálně-historického výzkumu. Je kladen důraz na představení osob pamětníka a badatele (tazatele). Druhá kapitola je věnována české orální historii a třetí kapitola se věnuje vývoji socialistického školství a jeho typovým znakům, včetně úprav doby trvání povinné školní docházky. Čtvrtá kapitola popisuje Základní školu ve Volyni, na které pamětnice působila. Pátá kapitola představuje osobu pedagoga v dobách minulého režimu. Šestá kapitola obsahuje záznam poskytnutých interview a jejich zhodnocení nalezneme v závěru této práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with an oral history and an oral-historical research. The first chapters of the thesis are devoted to the history of oral history, its founders, and the various possibilities of recording interviews conducted as part of the oral history research. Emphasis is placed on introducing the persons of the memorialist and the researcher (the interviewee and the interviewer), who are key figures for the oral history research. The second chapter is devoted to Czech oral history, and the third chapter is devoted to the development of socialist education and its typical features, including adjustments in the duration of compulsory schooling. The fourth chapter is devoted to the Primary School in Volyně, some of whose teachers during the socialist era provided interviews for the oral history research in this thesis. The fifth chapter presents the person of the teacher in the times of the past regime. The sixth chapter contains the actual record of the interviews and its evaluation can be found in the conclusion of this thesis.
Klíčová slova
Orální historie, historické vědomí, kolektivní paměť, orální historie a socialistické školství, povinná školní docházka.
Klíčová slova v angličtině
Oral history, historical consciousness, collective memory, oral history and socialist education, compulsory schooling
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá orální historií a orálně-historickým výzkumem. První kapitoly práce se věnují historii orální historie, jejím zakladatelům a možnostem záznamů provedených interview v rámci orálně-historického výzkumu. Je kladen důraz na představení osob pamětníka a badatele (tazatele). Druhá kapitola je věnována české orální historii a třetí kapitola se věnuje vývoji socialistického školství a jeho typovým znakům, včetně úprav doby trvání povinné školní docházky. Čtvrtá kapitola popisuje Základní školu ve Volyni, na které pamětnice působila. Pátá kapitola představuje osobu pedagoga v dobách minulého režimu. Šestá kapitola obsahuje záznam poskytnutých interview a jejich zhodnocení nalezneme v závěru této práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with an oral history and an oral-historical research. The first chapters of the thesis are devoted to the history of oral history, its founders, and the various possibilities of recording interviews conducted as part of the oral history research. Emphasis is placed on introducing the persons of the memorialist and the researcher (the interviewee and the interviewer), who are key figures for the oral history research. The second chapter is devoted to Czech oral history, and the third chapter is devoted to the development of socialist education and its typical features, including adjustments in the duration of compulsory schooling. The fourth chapter is devoted to the Primary School in Volyně, some of whose teachers during the socialist era provided interviews for the oral history research in this thesis. The fifth chapter presents the person of the teacher in the times of the past regime. The sixth chapter contains the actual record of the interviews and its evaluation can be found in the conclusion of this thesis.
Klíčová slova
Orální historie, historické vědomí, kolektivní paměť, orální historie a socialistické školství, povinná školní docházka.
Klíčová slova v angličtině
Oral history, historical consciousness, collective memory, oral history and socialist education, compulsory schooling
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce.
2. Prostudování odborné literatury.
3. Zpracování jednotlivých kapitol.
4. Zpracování přílohové části.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce.
2. Prostudování odborné literatury.
3. Zpracování jednotlivých kapitol.
4. Zpracování přílohové části.
Seznam doporučené literatury
ZOUNEK, Jiří - ŠIMÁNĚ, Michal - KNOTOVÁ, Dana. Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
ZOUNEK, Jiří - ŠIMÁNĚ, Michal - KNOTOVÁ, Dana. Socialistická základní škola pohledem pamětníků. Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-493-5.
VANĚK, Miroslav - MUCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-246-2931-5.
HOZNAUER, Miloš. Cesta do hlubin kantorovy duše. Praha: Dokořán, 2016. ISBN 978-80-7363-788-0.
Seznam doporučené literatury
ZOUNEK, Jiří - ŠIMÁNĚ, Michal - KNOTOVÁ, Dana. Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
ZOUNEK, Jiří - ŠIMÁNĚ, Michal - KNOTOVÁ, Dana. Socialistická základní škola pohledem pamětníků. Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-493-5.
VANĚK, Miroslav - MUCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-246-2931-5.
HOZNAUER, Miloš. Cesta do hlubin kantorovy duše. Praha: Dokořán, 2016. ISBN 978-80-7363-788-0.