Tato práce se zabývala tématem adaptace a vzdělávání dítěte s odlišným mateřským jazykem v prostředí mateřské školy, a to z pohledu pedagoga. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak hodnotí vlastní připravenost samotní pedagogové, zda se cítí být dostatečně připraveni v rámci pregraduálního studia, kde případně hledají další zdroje vzdělávání a jaké kompetence jsou podle nich klíčové pro práci s dítětem s OMJ.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the adaptation and education of a child with a different mother tongue in a kindergarten, concretelly from the perspective of teachers. The main goal of ths thesis was to find out how do the pedagogues themselves evaluate their own preparedness; whether they feel adequately prepared to educate children with different mother tongue; where they can get additional sources of information, and which competencies they realise as the most important for working with a child with different mother tongue.
Klíčová slova
Dítě s odlišným mateřským jazykem, adaptace v mateřské škole, interkulturní kompetence učitele, čeština jako cizí jazyk
Klíčová slova v angličtině
Children with a different first language, adaptation in kindergarten, intercultural competences of teachers, Czech as a second language
Rozsah průvodní práce
57 s. (156 360 znaků), XIX
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývala tématem adaptace a vzdělávání dítěte s odlišným mateřským jazykem v prostředí mateřské školy, a to z pohledu pedagoga. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak hodnotí vlastní připravenost samotní pedagogové, zda se cítí být dostatečně připraveni v rámci pregraduálního studia, kde případně hledají další zdroje vzdělávání a jaké kompetence jsou podle nich klíčové pro práci s dítětem s OMJ.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the adaptation and education of a child with a different mother tongue in a kindergarten, concretelly from the perspective of teachers. The main goal of ths thesis was to find out how do the pedagogues themselves evaluate their own preparedness; whether they feel adequately prepared to educate children with different mother tongue; where they can get additional sources of information, and which competencies they realise as the most important for working with a child with different mother tongue.
Klíčová slova
Dítě s odlišným mateřským jazykem, adaptace v mateřské škole, interkulturní kompetence učitele, čeština jako cizí jazyk
Klíčová slova v angličtině
Children with a different first language, adaptation in kindergarten, intercultural competences of teachers, Czech as a second language
Zásady pro vypracování
Zpracování projektu bakalářské práce
Studium odborných zdrojů
Realizace výzkumného šetření, sběr dat a jejich analýza
Interpretace výzkumných zjištění
Shrnutí výsledků a formulace doporučení pro praxi
Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Zpracování projektu bakalářské práce
Studium odborných zdrojů
Realizace výzkumného šetření, sběr dat a jejich analýza
Interpretace výzkumných zjištění
Shrnutí výsledků a formulace doporučení pro praxi
Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
BEJČEK, Jiří a kol. Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do mateřských škol. Praha: InBáze, 2018.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
LINHARTOVÁ, Tereza. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: META, 2015. ISBN 978-80-88171-18-8.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247- 3069-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-2460841-3.
Seznam doporučené literatury
BEJČEK, Jiří a kol. Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do mateřských škol. Praha: InBáze, 2018.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
LINHARTOVÁ, Tereza. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: META, 2015. ISBN 978-80-88171-18-8.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247- 3069-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-2460841-3.