Tato diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství u dětí navštěvujících 1. třídu ZŠ. Je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické.
Teoretická část definuje pojem dětský čtenář, uvádí čtenářské potřeby dětí, popisuje vzdělávací obsah oboru Český jazyk - literární výchova pro 1. období 1. stupně ZŠ a dále
informuje o metodách dramatické výchovy, které jsou použity v programu praktické části, definuje dále pojem akční výzkum a uvádí jeho charakteristické znaky.
V praktické části je ověřována možnost zvýšení motivace ke čtení u dětí v první třídě. Za tímto účelem je vypracován plán akčního výzkumu včetně výukového programu čtení, který je založen na čtení knihy Pipi Dlouhá punčocha od Astrid Lindgrenové a který propojuje literární výchovu s metodami dramatické výchovy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the motivation for reading in children attending the first grade of elementary school. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part defines the concept of a child reader and introduces the reading needs of children. It describes the educational content of the Czech Language subject, specifically Literary Education, for the first period of the first level of primary school. Additionally, this part of thesis provides information on the drama education methods used in the program of the practical part. It defines the concept of action research.
The practical part tests the possibility of increasing reading motivation in first-graders. To achieve this, an action research plan is developed, including a reading program based on the book Pippi Longstocking by Astrid Lindgren. The program integrates literary education with drama education methods.
Klíčová slova
motivace ke čtenářství, dětský čtenář, čtenářské potřeby dětí, dramatická výchova, akční výzkum, Pipi Dlouhá punčocha, Astrid Lindgrenová, první třída základní školy, rozvoj čtenářství, metody dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
motivation for reading, child reader, reading needs of children, drama education, action research, Pippi Longstocking, Astrid Lindgren, first grade of elementary school, reading development, drama education methods
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství u dětí navštěvujících 1. třídu ZŠ. Je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické.
Teoretická část definuje pojem dětský čtenář, uvádí čtenářské potřeby dětí, popisuje vzdělávací obsah oboru Český jazyk - literární výchova pro 1. období 1. stupně ZŠ a dále
informuje o metodách dramatické výchovy, které jsou použity v programu praktické části, definuje dále pojem akční výzkum a uvádí jeho charakteristické znaky.
V praktické části je ověřována možnost zvýšení motivace ke čtení u dětí v první třídě. Za tímto účelem je vypracován plán akčního výzkumu včetně výukového programu čtení, který je založen na čtení knihy Pipi Dlouhá punčocha od Astrid Lindgrenové a který propojuje literární výchovu s metodami dramatické výchovy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the motivation for reading in children attending the first grade of elementary school. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part defines the concept of a child reader and introduces the reading needs of children. It describes the educational content of the Czech Language subject, specifically Literary Education, for the first period of the first level of primary school. Additionally, this part of thesis provides information on the drama education methods used in the program of the practical part. It defines the concept of action research.
The practical part tests the possibility of increasing reading motivation in first-graders. To achieve this, an action research plan is developed, including a reading program based on the book Pippi Longstocking by Astrid Lindgren. The program integrates literary education with drama education methods.
Klíčová slova
motivace ke čtenářství, dětský čtenář, čtenářské potřeby dětí, dramatická výchova, akční výzkum, Pipi Dlouhá punčocha, Astrid Lindgrenová, první třída základní školy, rozvoj čtenářství, metody dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
motivation for reading, child reader, reading needs of children, drama education, action research, Pippi Longstocking, Astrid Lindgren, first grade of elementary school, reading development, drama education methods
Zásady pro vypracování
Zpracování projektu diplomové práce
Sběr a analýza odborné literatury
Realizace projektu práce
Závěry a doporučení pro praxi
Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě
Zásady pro vypracování
Zpracování projektu diplomové práce
Sběr a analýza odborné literatury
Realizace projektu práce
Závěry a doporučení pro praxi
Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě
Seznam doporučené literatury
LINDGREN, Astrid. Já chci taky do školy. Praha: Albatros, 2003. ISBN 978-80-00-02803-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Škola dramatickou hrou: dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7599-072-3.
MARUŠÁK, R., O. KRÁLOVÁ a V. RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
LINDGREN, Astrid. Já chci taky do školy. Praha: Albatros, 2003. ISBN 978-80-00-02803-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Škola dramatickou hrou: dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7599-072-3.
MARUŠÁK, R., O. KRÁLOVÁ a V. RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.