Diplomová práce se zabývá neurotickými poruchami a neuroticismem u dětí mladšího školního věku. Cílem práce je porovnat míru neuroticismu u dětí v Portugalsku a v České republice a identifikovat školní faktory, které přispívají k vyšší míře neuroticismu u dětí mladšího školního věku v těchto zemích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno období mladšího školního věku, představena problematika neurotických poruch a neuroticismu a popsána specifika školských systémů v České republice a v Portugalsku. V praktické části jsou popsány a interpretovány klinické a testové metody, přičemž byly využity metody pozorování a Eysenckův B-J.E.P.I. dotazník.
Anotace v angličtině
The thesis deals with neurotic disorders and neuroticism in children of younger school age. The aim of the thesis is to compare the rates of neuroticism in children in Portugal and the Czech Republic and to identify school factors that contribute to higher rates of neuroticism in younger school-age children in these countries. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, the period of younger school age is characterized, the issues of neurotic disorders and neuroticism are introduced and the specificities of the school systems in the Czech Republic and Portugal are described. In the practical part, clinical and test methods are described and interpreted, using observational methods and the Eysenck B-J.E.P.I. questionnaire.
Klíčová slova
neuroticismus, mladší školní věk, Portugalsko, Česká republika, školní faktory
Klíčová slova v angličtině
neuroticism, younger school age, Portugal, Czech Republic, school factors
Rozsah průvodní práce
72 s., xv
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá neurotickými poruchami a neuroticismem u dětí mladšího školního věku. Cílem práce je porovnat míru neuroticismu u dětí v Portugalsku a v České republice a identifikovat školní faktory, které přispívají k vyšší míře neuroticismu u dětí mladšího školního věku v těchto zemích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno období mladšího školního věku, představena problematika neurotických poruch a neuroticismu a popsána specifika školských systémů v České republice a v Portugalsku. V praktické části jsou popsány a interpretovány klinické a testové metody, přičemž byly využity metody pozorování a Eysenckův B-J.E.P.I. dotazník.
Anotace v angličtině
The thesis deals with neurotic disorders and neuroticism in children of younger school age. The aim of the thesis is to compare the rates of neuroticism in children in Portugal and the Czech Republic and to identify school factors that contribute to higher rates of neuroticism in younger school-age children in these countries. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, the period of younger school age is characterized, the issues of neurotic disorders and neuroticism are introduced and the specificities of the school systems in the Czech Republic and Portugal are described. In the practical part, clinical and test methods are described and interpreted, using observational methods and the Eysenck B-J.E.P.I. questionnaire.
Klíčová slova
neuroticismus, mladší školní věk, Portugalsko, Česká republika, školní faktory
Klíčová slova v angličtině
neuroticism, younger school age, Portugal, Czech Republic, school factors
Zásady pro vypracování
Neuroticismus a neurotické poruchy jejich etiologie a klinický obraz
Specifičnost neurotických poruch u dětí mladšího školního věku
Vývojově psychologická charakteristika dětí mladšího školního věku
Přehledová studie výzkumu v oblasti neurotických poruch
Zásady pro vypracování
Neuroticismus a neurotické poruchy jejich etiologie a klinický obraz
Specifičnost neurotických poruch u dětí mladšího školního věku
Vývojově psychologická charakteristika dětí mladšího školního věku
Přehledová studie výzkumu v oblasti neurotických poruch
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Jan. Konflikty a neurózy u dětí. Praha: Avicentrum SZN, 1959
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-195-x.
LOVASOVÁ, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
MIŇHOVÁ, Jana a Vladimíra LOVASOVÁ. Psychopatologie: pedagogické, právní a sociální aspekty. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Jan. Konflikty a neurózy u dětí. Praha: Avicentrum SZN, 1959
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-195-x.
LOVASOVÁ, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
MIŇHOVÁ, Jana a Vladimíra LOVASOVÁ. Psychopatologie: pedagogické, právní a sociální aspekty. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.