V diplomové práci se zabývám integrací dramatických metod do výuky předmětu čtení v prvním až třetím ročníku malotřídní školy 1. stupně základní školy. Je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická.
V teoretické části popisuji čtenářskou gramotnost, etapy rozvoje, strategii rozvíjení a aktivizační metody, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací program. Dále pak definici dramatické výchovy její hodnoty a cíle, metody. Uvádím také typy akčního výzkumu, jeho prvky a cíle. V praktické části uvádím, jak jsem popsané metody a techniky použila ve výuce čtení na malotřídní škole. U každé odučené lekce popisuji použité metody dramatické výchovy, postup práce s textem, komentář a reflexi. Ke každé lekci je pořízena fotodokumentace.
Anotace v angličtině
My diploma work encompasses an integration of the teaching methods of the reading subject for the range of the first to third grades of small classes at the elementary school. The work is divided into two parts, theoretical and practical.
The theoretical part describes the literacy of the reading, the steps of the development, the strategy used for the development and the activation methods. Further, the framework of the educational program for elementary education of the school's educational system is described.
Additionally, the definition of dramatic education, its value and goals and the methods aiming to achieve the goals are noted.
The types of active research, the elements and their goals are depicted in the practical portion of the work, as well as the practical and technical approach used during the reading education at the elementary school.
Every completed educational lesson has a detailed description of the methods of dramatic education, steps accompanied by a text, my commentary, and my conclusions. All lessons have corresponding photo documentation.
V diplomové práci se zabývám integrací dramatických metod do výuky předmětu čtení v prvním až třetím ročníku malotřídní školy 1. stupně základní školy. Je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická.
V teoretické části popisuji čtenářskou gramotnost, etapy rozvoje, strategii rozvíjení a aktivizační metody, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací program. Dále pak definici dramatické výchovy její hodnoty a cíle, metody. Uvádím také typy akčního výzkumu, jeho prvky a cíle. V praktické části uvádím, jak jsem popsané metody a techniky použila ve výuce čtení na malotřídní škole. U každé odučené lekce popisuji použité metody dramatické výchovy, postup práce s textem, komentář a reflexi. Ke každé lekci je pořízena fotodokumentace.
Anotace v angličtině
My diploma work encompasses an integration of the teaching methods of the reading subject for the range of the first to third grades of small classes at the elementary school. The work is divided into two parts, theoretical and practical.
The theoretical part describes the literacy of the reading, the steps of the development, the strategy used for the development and the activation methods. Further, the framework of the educational program for elementary education of the school's educational system is described.
Additionally, the definition of dramatic education, its value and goals and the methods aiming to achieve the goals are noted.
The types of active research, the elements and their goals are depicted in the practical portion of the work, as well as the practical and technical approach used during the reading education at the elementary school.
Every completed educational lesson has a detailed description of the methods of dramatic education, steps accompanied by a text, my commentary, and my conclusions. All lessons have corresponding photo documentation.
5. Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu diplomové práce
2. Sběr a analýza odborné literatury
3. Realizace projektu práce
4. Závěry a doporučení pro praxi
5. Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdruţení pro tvořivou dramatiku, 2007. ISBN 978-80-901660-9-0.
MARUŠÁK, R., O. KRÁLOVÁ a V. RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Vyuţití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci, metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdruţení pro tvořivou dramatiku, 2007. ISBN 978-80-901660-9-0.
MARUŠÁK, R., O. KRÁLOVÁ a V. RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Vyuţití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci, metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.