Informace o kvalifikační práci Mapování životních cest lidí s Downovým syndromem. Pohled odborné literatury v porovnání s žitou realitou těchto lidí a jejich rodičů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Mapování životních cest lidí s Downovým syndromem. Pohled odborné literatury v porovnání s žitou realitou těchto lidí a jejich rodičů
Hlavní téma v angličtině
Mapping the life course of people with Down syndrom. Literature review in comparison with the lived experience of people with Down syndrom and their parents
Název dle studenta
Mapování životních cest lidí s Downovým syndromem. Pohled odborné literatury v porovnání s žitou realitou těchto lidí a jejich rodičů
Název dle studenta v angličtině
Mapping the life course of people with Down syndrom. Literature review in comparison with the lived experience of people with Down syndrom and their parents
Souběžný název
-
Podnázev
Pohled odborné literatury v porovnání s žitou realitou těchto lidí a jejich rodičů
Tato bakalářská práce se zabývá mapováním životních cest lidí s Downovým syndromem. Zaměřuje se na zmapování jejich života a životních cest od narození až do současnosti. Práce analyzuje, jakým formám diskriminace a segregace čelili v minulosti i nyní, a jak se v průběhu času vyvíjely vzdělávací a pracovní možnosti pro osoby s Downovým syndromem. Základem práce jsou individuální příběhy získané pomocí rozhovorů s lidmi s Downovým syndromem či s jejich rodiči. Práce porovnává žitou realitu dvou věkových kohort s odlišnou dobou narození. Analyzuje dopad změn ve vzdělávání, zaměstnání, sociálních politikách a v celkovém vnímání postižení. Hlavními výzkumnými cíli práce je identifikovat bariéry a inhibitory sociálního začleňování osob s Downovým syndromem a porovnat žitou realitu vybraných věkových kohort. Práce se zaměřuje na klíčové domény života, jako je vzdělání, zaměstnání, politická participace, volný čas, sociální služby a nezávislý způsob života. Práce shrnuje výsledky výzkumu a navrhuje doporučení pro podporu sociálního začleňování osob s Downovým syndromem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the life paths of people with Down syndrome in the Czech Republic. It focuses on mapping their lives and life paths from birth to adulthood. The thesis analyses what forms of discrimination and segregation they have faced in the past and now, and how educational and employment opportunities for people with Down syndrome have evolved over time. The basis of the work is individual stories obtained through interviews with people with Down syndrome and their families. The thesis compares the lived realities of two age cohorts with different dates of birth and analyses the impact of changes in medicine, education, social policies and overall perceptions of disability on their lives. The main research objectives of the thesis are to identify barriers and inhibitors to social inclusion of people with Down syndrome and to compare the lived realities of the selected age cohorts. The thesis focuses on key domains of life such as education, employment, political participation, leisure, social services and independence. The thesis summarises the research findings and proposes recommendations for promoting social inclusion of people with Down syndrome.
Klíčová slova
Downův syndrom, životní cesty, teorie životních cest, mentální postižení
Klíčová slova v angličtině
Down syndrome, life pathways, life course approach, intellectual disability
Rozsah průvodní práce
55 s. (86 222)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá mapováním životních cest lidí s Downovým syndromem. Zaměřuje se na zmapování jejich života a životních cest od narození až do současnosti. Práce analyzuje, jakým formám diskriminace a segregace čelili v minulosti i nyní, a jak se v průběhu času vyvíjely vzdělávací a pracovní možnosti pro osoby s Downovým syndromem. Základem práce jsou individuální příběhy získané pomocí rozhovorů s lidmi s Downovým syndromem či s jejich rodiči. Práce porovnává žitou realitu dvou věkových kohort s odlišnou dobou narození. Analyzuje dopad změn ve vzdělávání, zaměstnání, sociálních politikách a v celkovém vnímání postižení. Hlavními výzkumnými cíli práce je identifikovat bariéry a inhibitory sociálního začleňování osob s Downovým syndromem a porovnat žitou realitu vybraných věkových kohort. Práce se zaměřuje na klíčové domény života, jako je vzdělání, zaměstnání, politická participace, volný čas, sociální služby a nezávislý způsob života. Práce shrnuje výsledky výzkumu a navrhuje doporučení pro podporu sociálního začleňování osob s Downovým syndromem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the life paths of people with Down syndrome in the Czech Republic. It focuses on mapping their lives and life paths from birth to adulthood. The thesis analyses what forms of discrimination and segregation they have faced in the past and now, and how educational and employment opportunities for people with Down syndrome have evolved over time. The basis of the work is individual stories obtained through interviews with people with Down syndrome and their families. The thesis compares the lived realities of two age cohorts with different dates of birth and analyses the impact of changes in medicine, education, social policies and overall perceptions of disability on their lives. The main research objectives of the thesis are to identify barriers and inhibitors to social inclusion of people with Down syndrome and to compare the lived realities of the selected age cohorts. The thesis focuses on key domains of life such as education, employment, political participation, leisure, social services and independence. The thesis summarises the research findings and proposes recommendations for promoting social inclusion of people with Down syndrome.
Klíčová slova
Downův syndrom, životní cesty, teorie životních cest, mentální postižení
Klíčová slova v angličtině
Down syndrome, life pathways, life course approach, intellectual disability
Zásady pro vypracování
Anotace: Předkládaná bakalářská práce se zabývá mapováním životních cest lidí s Downovým syndromem. Zaměřuje se především na zmapování životních cest lidí reprezentující dvě věkové kohorty, a to mladí dospělí ve věku (od 20 do 30 let) a dospělí ve středním věku (od 45 do 60). Výzkumnými cíli práce jsou 1) zjistit, jakou podobu mají životní cesty lidí s Downovým syndromem různých věkových kohort z různých regionů ČR a na základě toho 2) odhalit bariéry a inhibitory sociálního začleňování těchto lidí s ohledem na jejich žitou realitu v různých časových úsecích. Práce má povahu kvalitativního výzkumného šetření, založeného na využití rozhovorů formou životních příběhů (life course interviews) s lidmi s Downovým syndromem doplněných výpověďmi jejich rodičů.
Zpracování projektu bakalářské práce
Studium odborných zdrojů
Realizace výzkumného šetření, sběr dat a jejich analýza
Interpretace výzkumných zjištění
Shrnutí výsledků a formulace doporučení pro praxi
Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Anotace: Předkládaná bakalářská práce se zabývá mapováním životních cest lidí s Downovým syndromem. Zaměřuje se především na zmapování životních cest lidí reprezentující dvě věkové kohorty, a to mladí dospělí ve věku (od 20 do 30 let) a dospělí ve středním věku (od 45 do 60). Výzkumnými cíli práce jsou 1) zjistit, jakou podobu mají životní cesty lidí s Downovým syndromem různých věkových kohort z různých regionů ČR a na základě toho 2) odhalit bariéry a inhibitory sociálního začleňování těchto lidí s ohledem na jejich žitou realitu v různých časových úsecích. Práce má povahu kvalitativního výzkumného šetření, založeného na využití rozhovorů formou životních příběhů (life course interviews) s lidmi s Downovým syndromem doplněných výpověďmi jejich rodičů.
Zpracování projektu bakalářské práce
Studium odborných zdrojů
Realizace výzkumného šetření, sběr dat a jejich analýza
Interpretace výzkumných zjištění
Shrnutí výsledků a formulace doporučení pro praxi
Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Hendl, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha. Portál. ISBM:978-80-7367-485-4.
Mužáková, Monika, 2016. Byly to naše děti- O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha. Univerzita Karlova. ISBN: 978-80-7290-874-5.
Priestley, Mark, 2003. Disability A Life Course Approach. UK. Polity Press ISBN-10: 0-7456-2513-4 ISBN-13: 978-0-7456-2513-3.
Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, 2020. Co teď a co potom? Průvodce pro pečující o člověka s mentálním postižením. Praha. Aladin. ISBN: 978-80-88178-08-8.
Strauss, Anselm and Juliet Corbin, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno. Sdružení Podané ruce. ISBN: 80-85834-60-X.
Seznam doporučené literatury
Hendl, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha. Portál. ISBM:978-80-7367-485-4.
Mužáková, Monika, 2016. Byly to naše děti- O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha. Univerzita Karlova. ISBN: 978-80-7290-874-5.
Priestley, Mark, 2003. Disability A Life Course Approach. UK. Polity Press ISBN-10: 0-7456-2513-4 ISBN-13: 978-0-7456-2513-3.
Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, 2020. Co teď a co potom? Průvodce pro pečující o člověka s mentálním postižením. Praha. Aladin. ISBN: 978-80-88178-08-8.
Strauss, Anselm and Juliet Corbin, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno. Sdružení Podané ruce. ISBN: 80-85834-60-X.