Studie teoreticky vymezuje fenomén fikčního narativu a jeho uplatnění v hodinách dějepisu na středních školách. Všímá si zejména zařazení ukázek beletrie do vyučovací hodiny a konfrontování tohoto materiálu s jinými typy textů. Cílem těchto aktivit je podnítit kritické a vícevrstvé uvažování studenta nad historickou skutečností. Studie prokázala, že nevhodnější formou práce s těmito texty je jejich komparace s ikonickým textem a odbornou literaturou.
Text vychází z teorie možných světů a mezerovitosti těchto světů v narativech odlišné povahy. Jejich "zaplňování" je metodou, která formuje historické vědomí studentů, tvoří jejich hodnotové a obecně morální postoje. Práce definuje kritéria výběru textu a poukazuje na vhodné postupy při práci s konkrétní ukázkou. U tří modelových témat navrhuje autor konkrétní didaktické aktivity a formuluje otázky k dané problematice.
Anotace v angličtině
The study theoretically defines the phenomenon of fictional narrative and its application in history lessons at secondary schools. The text describes the inclusion of examples of fiction in the lessons and the confrontation of this material with other types of narratives. The goal of these activities is to stimulate the student's critical and multi-layered thinking about historical reality. The study proved that a more inappropriate form of working with these texts is their comparison with iconic texts and nonfictional historical literature. The text comes from an idea of the theory of possible worlds and the gap between these worlds in narratives of a different kinds. The "filling in" of this gaps is a method that shapes students' historical consciousness, forms their value and generally moral attitudes. The thesis defines the criteria for text selection and points out appropriate procedures when working with a specific example. For three model topics, the author proposes specific didactic activities and formulates questions on the given issue.
Klíčová slova
Fikce, Historie, Narativ, Interpretace, Fikční světy, Historická beletrie, Textové mezery, Teorie možných světů, Střední škola
Klíčová slova v angličtině
Fiction, Factual history, Narrative, Interpretation, Fictional worlds, Historical prose, Text spaces, Theory of possible worlds, High school
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Studie teoreticky vymezuje fenomén fikčního narativu a jeho uplatnění v hodinách dějepisu na středních školách. Všímá si zejména zařazení ukázek beletrie do vyučovací hodiny a konfrontování tohoto materiálu s jinými typy textů. Cílem těchto aktivit je podnítit kritické a vícevrstvé uvažování studenta nad historickou skutečností. Studie prokázala, že nevhodnější formou práce s těmito texty je jejich komparace s ikonickým textem a odbornou literaturou.
Text vychází z teorie možných světů a mezerovitosti těchto světů v narativech odlišné povahy. Jejich "zaplňování" je metodou, která formuje historické vědomí studentů, tvoří jejich hodnotové a obecně morální postoje. Práce definuje kritéria výběru textu a poukazuje na vhodné postupy při práci s konkrétní ukázkou. U tří modelových témat navrhuje autor konkrétní didaktické aktivity a formuluje otázky k dané problematice.
Anotace v angličtině
The study theoretically defines the phenomenon of fictional narrative and its application in history lessons at secondary schools. The text describes the inclusion of examples of fiction in the lessons and the confrontation of this material with other types of narratives. The goal of these activities is to stimulate the student's critical and multi-layered thinking about historical reality. The study proved that a more inappropriate form of working with these texts is their comparison with iconic texts and nonfictional historical literature. The text comes from an idea of the theory of possible worlds and the gap between these worlds in narratives of a different kinds. The "filling in" of this gaps is a method that shapes students' historical consciousness, forms their value and generally moral attitudes. The thesis defines the criteria for text selection and points out appropriate procedures when working with a specific example. For three model topics, the author proposes specific didactic activities and formulates questions on the given issue.
Klíčová slova
Fikce, Historie, Narativ, Interpretace, Fikční světy, Historická beletrie, Textové mezery, Teorie možných světů, Střední škola
Klíčová slova v angličtině
Fiction, Factual history, Narrative, Interpretation, Fictional worlds, Historical prose, Text spaces, Theory of possible worlds, High school
Zásady pro vypracování
Autor shromáždí primární i sekundární literaturu.
Teoreticky vymezí pojem fikční narativ.
Vysvětlí problematiku mezerovitosti textu a charakterizuje zásadní odlišnosti historiografie a beletrie.
Na základě didaktické analýzy rozčlení beletristické texty dle vzdělávací hodnoty.
Definuje kritéria výběru textu, poukáže na vhodné postupy.
Předloží metodiku tvorby otázek a úkolů při práci s beletrií.
Nastíní vzdělávací efekt pro využití beletrie ve výuce a argumentuje v jeho prospěch.
Navrhne konkrétní didaktické aktivity.
Doloží efektivitu využití beletrie při komparaci s jiným textovým materiálem.
Zásady pro vypracování
Autor shromáždí primární i sekundární literaturu.
Teoreticky vymezí pojem fikční narativ.
Vysvětlí problematiku mezerovitosti textu a charakterizuje zásadní odlišnosti historiografie a beletrie.
Na základě didaktické analýzy rozčlení beletristické texty dle vzdělávací hodnoty.
Definuje kritéria výběru textu, poukáže na vhodné postupy.
Předloží metodiku tvorby otázek a úkolů při práci s beletrií.
Nastíní vzdělávací efekt pro využití beletrie ve výuce a argumentuje v jeho prospěch.
Navrhne konkrétní didaktické aktivity.
Doloží efektivitu využití beletrie při komparaci s jiným textovým materiálem.
Seznam doporučené literatury
VEYNE, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 9788087378267.
LABISCHOVÁ, Denisa. GRACOVÁ, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2010. ISBN: 9788073685843.
JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN: 9788021034952.
DOLEŽEL, Lubomír. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008. ISBN 9788020015815.
DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 9788024607351.
ČAPEK, Vratislav a kol. Didaktika dějepisu II. Výchovně vzdělávací proces v dějepisu. Praha: SPN, 1988.
BLÁHOVÁ, Kateřina. SLÁDEK, Ondřej. Akademie věd České republiky, Ústav pro českou literaturu (Akademie věd ČR). O psaní dějin: teoretické a metodologické problémy literární historiografie: sborník z kolokvia pořádaného Ústavem pro českou literaturu AV ČR v Praze 31.1.2006-1.2.2006. Praha: Academia 2007. ISBN 9788020015440.
Seznam doporučené literatury
VEYNE, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 9788087378267.
LABISCHOVÁ, Denisa. GRACOVÁ, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2010. ISBN: 9788073685843.
JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN: 9788021034952.
DOLEŽEL, Lubomír. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008. ISBN 9788020015815.
DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 9788024607351.
ČAPEK, Vratislav a kol. Didaktika dějepisu II. Výchovně vzdělávací proces v dějepisu. Praha: SPN, 1988.
BLÁHOVÁ, Kateřina. SLÁDEK, Ondřej. Akademie věd České republiky, Ústav pro českou literaturu (Akademie věd ČR). O psaní dějin: teoretické a metodologické problémy literární historiografie: sborník z kolokvia pořádaného Ústavem pro českou literaturu AV ČR v Praze 31.1.2006-1.2.2006. Praha: Academia 2007. ISBN 9788020015440.