Bakalářská práce se zabývá volbou povolání a genderovými stereotypy. V teoretické části práce je vymezen pojem pohlaví, gender, genderové stereotypy, genderové stereotypy na trhu práce a ve vzdělávacím systému. Cílem práce je zjistit, jestli se genderové stereotypy promítají do volby středních škol. Výsledků této bakalářské práce bylo dosaženo pomocí dotazníkového šetření, které bylo určené žákům a žákyním středních škol. Výsledky ukazují nejen, že genderové stereotypy mají vliv na volbu střední školy a s tím spojené volby budoucího povolání ale že žáci rozlišují pohlaví na pohlaví typicky mužská a ženská a že pohlaví má vliv na to, jak se respondenti ke genderovým stereotypům staví.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with career choice and gender stereotypes. In the theoretical part of the work, the concept of sex, gender, gender stereotypes, gender stereotypes in the labor market and in the education system are defined. The aim of the work is to find out if gender stereotypes are reflected in the choice of secondary schools. The results of this bachelor thesis were achieved using a questionnaire survey which was intended for high school students. The results show not only that gender stereotypes have an influence on the choice of a secondary school and, with it, the choice of a future profession that they distinguish between genders, typically male and female, and that gender has an influence on how the respondents feel about gender stereotypes.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, střední škola, povolání, muž, žena
Bakalářská práce se zabývá volbou povolání a genderovými stereotypy. V teoretické části práce je vymezen pojem pohlaví, gender, genderové stereotypy, genderové stereotypy na trhu práce a ve vzdělávacím systému. Cílem práce je zjistit, jestli se genderové stereotypy promítají do volby středních škol. Výsledků této bakalářské práce bylo dosaženo pomocí dotazníkového šetření, které bylo určené žákům a žákyním středních škol. Výsledky ukazují nejen, že genderové stereotypy mají vliv na volbu střední školy a s tím spojené volby budoucího povolání ale že žáci rozlišují pohlaví na pohlaví typicky mužská a ženská a že pohlaví má vliv na to, jak se respondenti ke genderovým stereotypům staví.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with career choice and gender stereotypes. In the theoretical part of the work, the concept of sex, gender, gender stereotypes, gender stereotypes in the labor market and in the education system are defined. The aim of the work is to find out if gender stereotypes are reflected in the choice of secondary schools. The results of this bachelor thesis were achieved using a questionnaire survey which was intended for high school students. The results show not only that gender stereotypes have an influence on the choice of a secondary school and, with it, the choice of a future profession that they distinguish between genders, typically male and female, and that gender has an influence on how the respondents feel about gender stereotypes.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, střední škola, povolání, muž, žena
Předkládaná bakalářská práce se zabývá volbou povolání a genderovými stereotypy u žáků a žákyň devátých ročníků základních škol. Cílem práce je zjistit, zdali a jak se genderové stereotypy promítají do volby typu střední školy a s tím spojené budoucí volby povolání.
Teoretická část práce se bude věnovat genderovým stereotypům na trhu práce a ve vzdělávacím systému. Analytická část práce bude kombinovat kvantitativní i kvalitativní metody. Pomocí kvantitativní metody, tedy dotazníkového šetření, zjistím, jestli a jak žáci a žákyně vnímají genderovou odlišnost u různých povolání. Tento krok mi dále umožní najít respondenty a respondentky, kteří učinili volbu genderově netypického středoškolského oboru. S takto vybranými respondenty a respondentkami provedu polostrukturované rozhovory, jejichž cílem bude zmapovat příčiny a okolnosti, které k takové volbě vedly.
Harmonogram
Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Základní termíny:
První verze teoretické části práce: první polovina listopadu 2023
První verze metodologie: leden 2024
První verze empirické části: únor 2024
První verze celé empirické části: březen 2024
Odevzdání první verze bakalářské práce: březen 2024
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce se zabývá volbou povolání a genderovými stereotypy u žáků a žákyň devátých ročníků základních škol. Cílem práce je zjistit, zdali a jak se genderové stereotypy promítají do volby typu střední školy a s tím spojené budoucí volby povolání.
Teoretická část práce se bude věnovat genderovým stereotypům na trhu práce a ve vzdělávacím systému. Analytická část práce bude kombinovat kvantitativní i kvalitativní metody. Pomocí kvantitativní metody, tedy dotazníkového šetření, zjistím, jestli a jak žáci a žákyně vnímají genderovou odlišnost u různých povolání. Tento krok mi dále umožní najít respondenty a respondentky, kteří učinili volbu genderově netypického středoškolského oboru. S takto vybranými respondenty a respondentkami provedu polostrukturované rozhovory, jejichž cílem bude zmapovat příčiny a okolnosti, které k takové volbě vedly.
Harmonogram
Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Základní termíny:
První verze teoretické části práce: první polovina listopadu 2023
První verze metodologie: leden 2024
První verze empirické části: únor 2024
První verze celé empirické části: březen 2024
Odevzdání první verze bakalářské práce: březen 2024
Seznam doporučené literatury
JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ a Iva ŠMÍDOVÁ. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-030-8.
KIMMEL, Michael, S. The gendered society. 6. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-026031-6.
KŘÍŽKOVÁ, Alena a Zdeněk SLOBODA. Genderová segregace českého trhu práce: kvantitativní a kvalitativní obraz. 6. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009. ISBN 978-80-7330-165-1.
KŘÍŽKOVÁ, Alena, Kristýna POSPÍŠILOVÁ, Hana MAŘÍKOVÁ a Romana MARKOVÁ VOLEJNÍČKOVÁ. Rozdíly v odměňování žen a mužů v ČR: pracoviště, zaměstnání, stejná práce a rozklad faktorů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2018. ISBN 978-80-7421-162-1.
KŘÍŽKOVÁ, Alena, Marta VOHLÍDALOVÁ, Kristýna POSPÍŠILOVÁ a Hana MAŘÍKOVÁ. Aktuální rozdíly v odměňování žen a mužů v ČR: hloubková analýza statistik a mezinárodní srovnání. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2017. ISBN 978-80-7421-147-8.
Seznam doporučené literatury
JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ a Iva ŠMÍDOVÁ. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-030-8.
KIMMEL, Michael, S. The gendered society. 6. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-026031-6.
KŘÍŽKOVÁ, Alena a Zdeněk SLOBODA. Genderová segregace českého trhu práce: kvantitativní a kvalitativní obraz. 6. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009. ISBN 978-80-7330-165-1.
KŘÍŽKOVÁ, Alena, Kristýna POSPÍŠILOVÁ, Hana MAŘÍKOVÁ a Romana MARKOVÁ VOLEJNÍČKOVÁ. Rozdíly v odměňování žen a mužů v ČR: pracoviště, zaměstnání, stejná práce a rozklad faktorů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2018. ISBN 978-80-7421-162-1.
KŘÍŽKOVÁ, Alena, Marta VOHLÍDALOVÁ, Kristýna POSPÍŠILOVÁ a Hana MAŘÍKOVÁ. Aktuální rozdíly v odměňování žen a mužů v ČR: hloubková analýza statistik a mezinárodní srovnání. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2017. ISBN 978-80-7421-147-8.