Nativismus se do širšího evropského povědomí dostal v souvislosti s Evropskou migrační krizí, která vrcholila v letech 2015 a 2016. Na základě několika dostupných definic lze nativismus obecně definovat jako nepřátelství vůči všemu, co je považováno za cizí a co může potenciálně ohrozit homogenitu země. Nativismus lze chápat jako ideologii, ale také jako komunikační strategii, kterou využívají politické strany ve svých manifestech, přičemž nativismus využívají k dosažení požadovaných cílů. Tato práce zkoumá nativistické postoje v komunikaci politických stran Svoboda a přímá demokracie (SPD) a Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) na jejich oficiálních facebookových stránkách v horké fázi volebních kampaní 2016-2022. Cílem bylo identifikovat a analyzovat případné nativistické postoje v jejich komunikaci. Analytická část práce odhalila, že strana SPD používá ve své komunikaci nativistickou rétoriku, zatímco KSČM nevykazuje téměř žádnou míru nativistických postojů. Zjištění naznačují postupné změny v komunikační strategii SPD a absenci explicitních nativistických postojů u KSČM ve sledovaném období.
Anotace v angličtině
Nativism has come into wider European awareness in the context of the European migration crisis which peaked in 2015 and 2016. Based on several available definitions, nativism can be broadly defined as hostility towards anything that is considered foreign and that can potentially threaten the homogeneity of a country. Nativism can be understood as an ideology, but also as a communication strategy used by political parties in their manifestos, using nativism to achieve their desired goals. This thesis examines nativist attitudes in the communication of the political parties Svoboda a přímá demokracie (SPD) and Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) on their official Facebook pages during the hot phase of 2016-2022 election campaigns. The aim was to identify and analyse potential nativist attitudes in their communication. The analytical part of the thesis revealed that the SPD party uses nativist rhetoric in its communication, while the KSČM shows hardly any levels of nativist attitudes. The findings suggest gradual changes in the SPD's communication strategy and the absence of explicit nativist attitudes in the KSČM over the period under study.
Nativismus se do širšího evropského povědomí dostal v souvislosti s Evropskou migrační krizí, která vrcholila v letech 2015 a 2016. Na základě několika dostupných definic lze nativismus obecně definovat jako nepřátelství vůči všemu, co je považováno za cizí a co může potenciálně ohrozit homogenitu země. Nativismus lze chápat jako ideologii, ale také jako komunikační strategii, kterou využívají politické strany ve svých manifestech, přičemž nativismus využívají k dosažení požadovaných cílů. Tato práce zkoumá nativistické postoje v komunikaci politických stran Svoboda a přímá demokracie (SPD) a Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) na jejich oficiálních facebookových stránkách v horké fázi volebních kampaní 2016-2022. Cílem bylo identifikovat a analyzovat případné nativistické postoje v jejich komunikaci. Analytická část práce odhalila, že strana SPD používá ve své komunikaci nativistickou rétoriku, zatímco KSČM nevykazuje téměř žádnou míru nativistických postojů. Zjištění naznačují postupné změny v komunikační strategii SPD a absenci explicitních nativistických postojů u KSČM ve sledovaném období.
Anotace v angličtině
Nativism has come into wider European awareness in the context of the European migration crisis which peaked in 2015 and 2016. Based on several available definitions, nativism can be broadly defined as hostility towards anything that is considered foreign and that can potentially threaten the homogeneity of a country. Nativism can be understood as an ideology, but also as a communication strategy used by political parties in their manifestos, using nativism to achieve their desired goals. This thesis examines nativist attitudes in the communication of the political parties Svoboda a přímá demokracie (SPD) and Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) on their official Facebook pages during the hot phase of 2016-2022 election campaigns. The aim was to identify and analyse potential nativist attitudes in their communication. The analytical part of the thesis revealed that the SPD party uses nativist rhetoric in its communication, while the KSČM shows hardly any levels of nativist attitudes. The findings suggest gradual changes in the SPD's communication strategy and the absence of explicit nativist attitudes in the KSČM over the period under study.
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Linek, L. (2008). Kdy vymřou voliči KSČM? K věkové struktuře elektorátu KSČM. Politologický časopis - Czech Journal of Political Science 15 (4), s. 318 - 336.
Lippard, D. C. (2011). Racist Nativism in the 21st Century. Sociology Compass 5 (7), s. 591 - 606.
Mudde, C. (2009). Populist Radical Right Parties in Europe (Georgia: Cambridge University Press).
Mudde, C., Rovira Kaltwasser, C. (2018). Studying Populism in Comparative Perspective: Reflections on the Contemporary and Future Research Agenda. Comparative Political Studies 51 (13), s. 1667 - 1693.
Naxera, V. Glied, V., Filipec O., Kaczorowska M. (2020). ‚‚To protect national sovereignty from the EU?‘‘ The 2019 EP elections and populists parties in V4 countries. Revista UNISCI 54 (3), s. 71 - 106.
Newth, G. (2023). Rethinking 'nativism': beyond the ideational approach. Identities 30 (2), s. 161 - 180.
Skilling, H. (1955). The Formation of a Communist party in Czechoslovakia. American Slavic and East European Review 14 (3), s. 346 - 358.
Stulík, O. (2019). Do we have all the necessary data? The challenge of measuring populism through metaphors. Quality & Quantity 53 (6), s. 2653 - 2670.
Stulík, O., Krčál, P. (2019). Surfování na migrační vlně v době populismu: Sekuritizace migrace ze strany poslanců Parlamentu České republiky. Acta Politologica 11 (2), s. 1 - 17.
Torre, de la C. (2019). Routledge Handbook of Global Populism (London: Routledge).
Seznam doporučené literatury
Linek, L. (2008). Kdy vymřou voliči KSČM? K věkové struktuře elektorátu KSČM. Politologický časopis - Czech Journal of Political Science 15 (4), s. 318 - 336.
Lippard, D. C. (2011). Racist Nativism in the 21st Century. Sociology Compass 5 (7), s. 591 - 606.
Mudde, C. (2009). Populist Radical Right Parties in Europe (Georgia: Cambridge University Press).
Mudde, C., Rovira Kaltwasser, C. (2018). Studying Populism in Comparative Perspective: Reflections on the Contemporary and Future Research Agenda. Comparative Political Studies 51 (13), s. 1667 - 1693.
Naxera, V. Glied, V., Filipec O., Kaczorowska M. (2020). ‚‚To protect national sovereignty from the EU?‘‘ The 2019 EP elections and populists parties in V4 countries. Revista UNISCI 54 (3), s. 71 - 106.
Newth, G. (2023). Rethinking 'nativism': beyond the ideational approach. Identities 30 (2), s. 161 - 180.
Skilling, H. (1955). The Formation of a Communist party in Czechoslovakia. American Slavic and East European Review 14 (3), s. 346 - 358.
Stulík, O. (2019). Do we have all the necessary data? The challenge of measuring populism through metaphors. Quality & Quantity 53 (6), s. 2653 - 2670.
Stulík, O., Krčál, P. (2019). Surfování na migrační vlně v době populismu: Sekuritizace migrace ze strany poslanců Parlamentu České republiky. Acta Politologica 11 (2), s. 1 - 17.
Torre, de la C. (2019). Routledge Handbook of Global Populism (London: Routledge).