Informace o kvalifikační práci Individualizace při výuce hudební výchovy v heterogenní třídě na 1. stupni základní školy s ohledem na současné trendy ve vzdělávání
Tato disertační práce se zabývá individualizací při výuce hudební výchovy v heterogenní třídě na prvním stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na obrat ve vzdělávání, který nastal s příchodem reformní pedagogiky a přinesl snahy o změnu výuky, diferenciaci žáků a učiva, individualizaci učení i mimořádné vzdělávací projekty. V textu jsou utříděny poznatky z obecné pedagogiky, na které navazují principy, zásady a podněty oborové didaktiky týkající se výuky hudební výchovy. Zároveň jsou uvedena specifika, která hudební výchovu odlišují od ostatních předmětů a mají vliv na proveditelnost individualizace nebo volbu vhodných metod.
Chronologické uspořádání poznatků z obecné i oborové didaktiky je završeno popisem situace v současné škole. Pro tu je charakteristická "pestrá třída", ve které se společně učí žáci různě nadaní, z rozdílně situovaných rodin, s nestejným vztahem ke vzdělání, hudbě a kultuře či mluvící odlišným mateřským jazykem. Zpracování tématu zohledňuje současné trendy ve vzdělávání (formulované ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+), které akcentují individualizaci výuky a poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Empirická část práce je zaměřena na získání, zpracování a vyhodnocení informací o používání individualizace při hodinách hudební výchovy na 1. stupni základních škol. Výstupem jsou poznatky o tom, jaké je složení současné heterogenní třídy, které faktory se podílí na diverzitě žáků, jakými způsoby učitelé dosahují individualizace při výuce hudební výchovy, jak je tento způsob výuky náročný a jaké podmínky jsou zapotřebí. Zjištěné údaje jsou zasazeny do oborového kontextu a jsou doplněny poznatky o postoji učitelů k individualizaci. Výzkumný projekt je realizován jako terénní výzkum se smíšeným designem, který je zajištěn kombinací kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis deals with individualization in music education in a heterogeneous classroom at the first level of primary school. The theoretical part focuses on the turnaround in education that occurred with the advent of reform pedagogy, bringing about efforts to change teaching, differentiation of students and curriculum, individualization of learning, and special education projects. The text organizes the findings of general pedagogy, which are followed by the principles and suggestions of the disciplinary didactics concerning the teaching of music education. At the same time, the specifics that distinguish music education from other subjects and influence the feasibility of individualization or the choice of appropriate methods are presented.
The chronological arrangement of the findings from the general and disciplinary didactics is completed with a description of the situation in the present school. This is characterised by the 'diverse classroom', in which pupils with different talents, from different family backgrounds, with different attitudes to education, music and culture, or speaking different mother tongues learn together. The elaboration of the topic takes into account the current trends in education (formulated in the Strategy for Education Policy of the Czech Republic until 2030+), which emphasise the individualisation of teaching and the provision of support for pupils with special educational needs.
The empirical part of the thesis is focused on obtaining, processing and evaluating information about the use of individualization in music education lessons at the first level of primary schools. The output presents information about the composition of the current heterogeneous classroom, which factors contribute to the diversity of the pupils, the methods used by teachers to achieve individualization in music education lessons, how challenging this way of teaching is and what conditions teachers need. The findings are put into disciplinary context and are complemented by insights into teachers' attitudes towards individualization. The research project is implemented as a field research with a mixed design, which is provided by a combination of quantitative and qualitative research methods.
Klíčová slova
Hudební výchova, individualizace, diferenciace, heterogenní třída, smíšený výzkum
Klíčová slova v angličtině
Music education, individualization, differentiation, heterogeneous classroom, mixed research design
Rozsah průvodní práce
205, XXXIX
Jazyk
CZ
Anotace
Tato disertační práce se zabývá individualizací při výuce hudební výchovy v heterogenní třídě na prvním stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na obrat ve vzdělávání, který nastal s příchodem reformní pedagogiky a přinesl snahy o změnu výuky, diferenciaci žáků a učiva, individualizaci učení i mimořádné vzdělávací projekty. V textu jsou utříděny poznatky z obecné pedagogiky, na které navazují principy, zásady a podněty oborové didaktiky týkající se výuky hudební výchovy. Zároveň jsou uvedena specifika, která hudební výchovu odlišují od ostatních předmětů a mají vliv na proveditelnost individualizace nebo volbu vhodných metod.
Chronologické uspořádání poznatků z obecné i oborové didaktiky je završeno popisem situace v současné škole. Pro tu je charakteristická "pestrá třída", ve které se společně učí žáci různě nadaní, z rozdílně situovaných rodin, s nestejným vztahem ke vzdělání, hudbě a kultuře či mluvící odlišným mateřským jazykem. Zpracování tématu zohledňuje současné trendy ve vzdělávání (formulované ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+), které akcentují individualizaci výuky a poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Empirická část práce je zaměřena na získání, zpracování a vyhodnocení informací o používání individualizace při hodinách hudební výchovy na 1. stupni základních škol. Výstupem jsou poznatky o tom, jaké je složení současné heterogenní třídy, které faktory se podílí na diverzitě žáků, jakými způsoby učitelé dosahují individualizace při výuce hudební výchovy, jak je tento způsob výuky náročný a jaké podmínky jsou zapotřebí. Zjištěné údaje jsou zasazeny do oborového kontextu a jsou doplněny poznatky o postoji učitelů k individualizaci. Výzkumný projekt je realizován jako terénní výzkum se smíšeným designem, který je zajištěn kombinací kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis deals with individualization in music education in a heterogeneous classroom at the first level of primary school. The theoretical part focuses on the turnaround in education that occurred with the advent of reform pedagogy, bringing about efforts to change teaching, differentiation of students and curriculum, individualization of learning, and special education projects. The text organizes the findings of general pedagogy, which are followed by the principles and suggestions of the disciplinary didactics concerning the teaching of music education. At the same time, the specifics that distinguish music education from other subjects and influence the feasibility of individualization or the choice of appropriate methods are presented.
The chronological arrangement of the findings from the general and disciplinary didactics is completed with a description of the situation in the present school. This is characterised by the 'diverse classroom', in which pupils with different talents, from different family backgrounds, with different attitudes to education, music and culture, or speaking different mother tongues learn together. The elaboration of the topic takes into account the current trends in education (formulated in the Strategy for Education Policy of the Czech Republic until 2030+), which emphasise the individualisation of teaching and the provision of support for pupils with special educational needs.
The empirical part of the thesis is focused on obtaining, processing and evaluating information about the use of individualization in music education lessons at the first level of primary schools. The output presents information about the composition of the current heterogeneous classroom, which factors contribute to the diversity of the pupils, the methods used by teachers to achieve individualization in music education lessons, how challenging this way of teaching is and what conditions teachers need. The findings are put into disciplinary context and are complemented by insights into teachers' attitudes towards individualization. The research project is implemented as a field research with a mixed design, which is provided by a combination of quantitative and qualitative research methods.
Klíčová slova
Hudební výchova, individualizace, diferenciace, heterogenní třída, smíšený výzkum
Klíčová slova v angličtině
Music education, individualization, differentiation, heterogeneous classroom, mixed research design
Zásady pro vypracování
Disertační práce
Individualizace v hudební výchově na 1. stupni základní školy
má přinést nové vědecké/odborné poznatky.
Doktorand zohlední doporučení svého školitele:
rozsah je cca 120 až 180 normostran textu,
mimo tento rozsah bude práce obsahovat poznámky a literaturu,
práce bude vypracována se standardními formálními náležitostmi vědeckého textu.
Zásady pro vypracování
Disertační práce
Individualizace v hudební výchově na 1. stupni základní školy
má přinést nové vědecké/odborné poznatky.
Doktorand zohlední doporučení svého školitele:
rozsah je cca 120 až 180 normostran textu,
mimo tento rozsah bude práce obsahovat poznámky a literaturu,
práce bude vypracována se standardními formálními náležitostmi vědeckého textu.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Montanex, 1992. ISBN 80-85300-98-2.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. Knižnice Metodického centra HAMU. ISBN 80-7331-018-x.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002. ISBN 80-903115-7-1.
KASÍKOVÁ, Hana. Reformu dělá učitel, aneb, Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování: (pohledy pedagogické). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8.
PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
SEDLÁK, František, SIEBR, Rudolf. Didaktika hudební výchovy 1. Učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
SLAVÍK, Jan, NEDĚLKA, Michal, VALENTA Josef et al. Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání in STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.
VÁŇOVÁ, Hana a SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 3., aktualizované vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Montanex, 1992. ISBN 80-85300-98-2.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. Knižnice Metodického centra HAMU. ISBN 80-7331-018-x.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002. ISBN 80-903115-7-1.
KASÍKOVÁ, Hana. Reformu dělá učitel, aneb, Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování: (pohledy pedagogické). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8.
PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
SEDLÁK, František, SIEBR, Rudolf. Didaktika hudební výchovy 1. Učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
SLAVÍK, Jan, NEDĚLKA, Michal, VALENTA Josef et al. Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání in STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.
VÁŇOVÁ, Hana a SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 3., aktualizované vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.