Tato práce zkoumá, jak anglofonní literatura konce 19. až počátku 20. století, konkrétně "Doly krále Šalamouna", "Kniha džunglí a Druhá kniha džunglí" a "Tarzan z rodu Opů", zobrazuje původní obyvatele a jejich evropské kolonizátory. Prostřednictvím podrobné analýzy jazyka, charakteristik postav, narativních prostředků, přímých citací a kritických publikací studie zkoumá nuance rasových reprezentací v těchto textech. Identifikuje společná témata a rozdíly v zobrazování kolonizovaného obyvatelstva, přičemž zohledňuje vliv perspektivy autorů a historických kontextů.
Anotace v angličtině
This thesis examines how late 19th to early 20th century Anglophone literature, specifically "King Solomon's Mines," "The Jungle Book & The Second Jungle Book," and "Tarzan of the Apes," depict indigenous people and their European colonizers. Through a detailed analysis of language, characterizations, narrative devices, direct quotations, and critical publications, the study explores the nuances of racial representations in these texts. It identifies common themes and variations in the portrayal of colonized populations, considering the influence of the authors' perspectives and historical contexts.
Klíčová slova
imperialismus, kolonialismus, anglofonní literatura, rasové reprezentace, Doly krále Šalamouna, Kniha džunglí, Tarzan z rodu Opů, kolonizátor, kolonizovaný, rasové ideologie, kulturní nadřazenost
Klíčová slova v angličtině
imperialism, colonialism, Anglophone literature, racial representations, King Solomon's Mines, The Jungle Book, Tarzan of the Apes, colonizer, colonized, racial ideologies, cultural superiority
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce zkoumá, jak anglofonní literatura konce 19. až počátku 20. století, konkrétně "Doly krále Šalamouna", "Kniha džunglí a Druhá kniha džunglí" a "Tarzan z rodu Opů", zobrazuje původní obyvatele a jejich evropské kolonizátory. Prostřednictvím podrobné analýzy jazyka, charakteristik postav, narativních prostředků, přímých citací a kritických publikací studie zkoumá nuance rasových reprezentací v těchto textech. Identifikuje společná témata a rozdíly v zobrazování kolonizovaného obyvatelstva, přičemž zohledňuje vliv perspektivy autorů a historických kontextů.
Anotace v angličtině
This thesis examines how late 19th to early 20th century Anglophone literature, specifically "King Solomon's Mines," "The Jungle Book & The Second Jungle Book," and "Tarzan of the Apes," depict indigenous people and their European colonizers. Through a detailed analysis of language, characterizations, narrative devices, direct quotations, and critical publications, the study explores the nuances of racial representations in these texts. It identifies common themes and variations in the portrayal of colonized populations, considering the influence of the authors' perspectives and historical contexts.
Klíčová slova
imperialismus, kolonialismus, anglofonní literatura, rasové reprezentace, Doly krále Šalamouna, Kniha džunglí, Tarzan z rodu Opů, kolonizátor, kolonizovaný, rasové ideologie, kulturní nadřazenost
Klíčová slova v angličtině
imperialism, colonialism, Anglophone literature, racial representations, King Solomon's Mines, The Jungle Book, Tarzan of the Apes, colonizer, colonized, racial ideologies, cultural superiority
Zásady pro vypracování
1) Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce v průběhu jejího psaní. 2) Vyhledání, shromáždění a následné studium uvedené relevantní odborné literatury. 3) Analýza získaných dat a jejich začlenění do bakalářské práce. 4) Sjednocení poznatků a vyvození závěrů v rámci daných norem. 5) Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostatečným předstihem, který určí vedoucí.
Zásady pro vypracování
1) Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce v průběhu jejího psaní. 2) Vyhledání, shromáždění a následné studium uvedené relevantní odborné literatury. 3) Analýza získaných dat a jejich začlenění do bakalářské práce. 4) Sjednocení poznatků a vyvození závěrů v rámci daných norem. 5) Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostatečným předstihem, který určí vedoucí.
Seznam doporučené literatury
Carey-Webb, A. (1992). "Heart of Darkness, Tarzan”, and the "Third World”: Canons and Encounters in World Literature, English 109. College Literature, 19/20(3/1), 121–141. http://www.jstor.org/stable/25111993
Walker, S. S., & Rasamimanana, J. (1993). Tarzan in the Classroom: How "Educational” Films Mythologize Africa and Miseducate Americans. The Journal of Negro Education, 62(1), 3–23. https://doi.org/10.2307/2295396
Nyman, J. (2001). Re-Reading Rudyard Kipling's ‘English’ Heroism: Narrating Nation in The Jungle Book. Orbis Litterarum, 56: 205-220. https://doi.org/10.1034/j.1600- 0730.2001.d01-44.x
Kaufman, H. (2005). KING SOLOMON’S MINES?: AFRICAN JEWRY, BRITISH IMPERIALISM, AND H. RIDER HAGGARD’S DIAMONDS. Victorian Literature and Culture. https://doi.org/10.1017/s1060150305050965
Johnson-Roehr, S. N. (2022). From Imperialism to Postcolonialism: Key Concepts. JSTOR Daily. https://daily.jstor.org/from-imperialism-to-postcolonialism-key-concepts/
Nye, M. T. (2016). Linguistic Crossings: African Essentialism in King Solomon’s Mines. Anq-a Quarterly Journal of Short Articles Notes and
An Analysis of Chinua Achebe’s An Image of Africa. (2017). Google Books. https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=rk0rDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT8&dq=heart+of+darkness+racism&ots=BStRh8DSzx&sig=-dF72hW4_GLZm3_NTYBAL2RC51M&redir_esc=y#v=onepage&q=heart%20of%20darkness%20racism&f=false
Fafowora, O. (2017). 'Imagining the 'Dark Continent': Disney's Tarzan and Defining the African Post-Colonial Subject', Reinvention: an International Journal of Undergraduate Research, Volume 10, Issue 1, http://www.warwick.ac.uk/reinventionjournal/archive/volume10issue1/fafowora
Said, E. W. (1977). ORIENTALISM. The Georgia Review, 31(1), 162–206. http://www.jstor.org/stable/41397448
Said, E. W. (1978). Orientalism. New York, Pantheon Boks.
Seznam doporučené literatury
Carey-Webb, A. (1992). "Heart of Darkness, Tarzan”, and the "Third World”: Canons and Encounters in World Literature, English 109. College Literature, 19/20(3/1), 121–141. http://www.jstor.org/stable/25111993
Walker, S. S., & Rasamimanana, J. (1993). Tarzan in the Classroom: How "Educational” Films Mythologize Africa and Miseducate Americans. The Journal of Negro Education, 62(1), 3–23. https://doi.org/10.2307/2295396
Nyman, J. (2001). Re-Reading Rudyard Kipling's ‘English’ Heroism: Narrating Nation in The Jungle Book. Orbis Litterarum, 56: 205-220. https://doi.org/10.1034/j.1600- 0730.2001.d01-44.x
Kaufman, H. (2005). KING SOLOMON’S MINES?: AFRICAN JEWRY, BRITISH IMPERIALISM, AND H. RIDER HAGGARD’S DIAMONDS. Victorian Literature and Culture. https://doi.org/10.1017/s1060150305050965
Johnson-Roehr, S. N. (2022). From Imperialism to Postcolonialism: Key Concepts. JSTOR Daily. https://daily.jstor.org/from-imperialism-to-postcolonialism-key-concepts/
Nye, M. T. (2016). Linguistic Crossings: African Essentialism in King Solomon’s Mines. Anq-a Quarterly Journal of Short Articles Notes and
An Analysis of Chinua Achebe’s An Image of Africa. (2017). Google Books. https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=rk0rDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT8&dq=heart+of+darkness+racism&ots=BStRh8DSzx&sig=-dF72hW4_GLZm3_NTYBAL2RC51M&redir_esc=y#v=onepage&q=heart%20of%20darkness%20racism&f=false
Fafowora, O. (2017). 'Imagining the 'Dark Continent': Disney's Tarzan and Defining the African Post-Colonial Subject', Reinvention: an International Journal of Undergraduate Research, Volume 10, Issue 1, http://www.warwick.ac.uk/reinventionjournal/archive/volume10issue1/fafowora
Said, E. W. (1977). ORIENTALISM. The Georgia Review, 31(1), 162–206. http://www.jstor.org/stable/41397448
Said, E. W. (1978). Orientalism. New York, Pantheon Boks.