Tato diplomová práce se zabývá mírou zastoupení frankofonní kultury ve výuce francouzského jazyka v České republice. Cílem práce je analyzovat, jak je kultura frankofonie zahrnuta do učebnic používaných ve školách, a navrhnout praktické metody, jak tuto ji ještě více obohatit. První kapitola se zaměřuje na koncept frankofonie a jejího významu v kontextu výuky francouzštiny. Druhá kapitola analyzuje způsoby, jak je kultura frankofonie integrována do učebnic a jaký má vliv na výuku jazyka. Poslední kapitola obsahuje podrobnou analýzu přítomnosti kultury frankofonie v konkrétních učebnicích používaných ve školách v České republice a navrhuje pracovní listy pro studenty.
Anotace v angličtině
This master's thesis examines the presence of Francophone culture in education of French language in the Czech Republic. The objective of the thesis is to analyze how Francophone culture is incorporated into textbooks used in schools and to propose practical methods to further enrich this presence. The first chapter focuses on the concept of Francophonie and its significance in the context of French language teaching. The second chapter analyzes the ways in which Francophone culture is integrated into textbooks and its impact on language teaching. The final chapter provides a detailed analysis of the presence of Francophone culture in specific textbooks used in schools in the Czech Republic and proposes worksheets for students.
Klíčová slova
frankofonie, výuka francouzského jazyka, FLE, učebnice jazyka, učebnice francouzštiny, střední školy, výuka jazyka, frankofonní kultura, reálie
Klíčová slova v angličtině
Francophonie, French language teaching, FLE, language textbook, French language textbook, secondary schools, language teaching, Francophone culture
Rozsah průvodní práce
93/85
Jazyk
FR
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá mírou zastoupení frankofonní kultury ve výuce francouzského jazyka v České republice. Cílem práce je analyzovat, jak je kultura frankofonie zahrnuta do učebnic používaných ve školách, a navrhnout praktické metody, jak tuto ji ještě více obohatit. První kapitola se zaměřuje na koncept frankofonie a jejího významu v kontextu výuky francouzštiny. Druhá kapitola analyzuje způsoby, jak je kultura frankofonie integrována do učebnic a jaký má vliv na výuku jazyka. Poslední kapitola obsahuje podrobnou analýzu přítomnosti kultury frankofonie v konkrétních učebnicích používaných ve školách v České republice a navrhuje pracovní listy pro studenty.
Anotace v angličtině
This master's thesis examines the presence of Francophone culture in education of French language in the Czech Republic. The objective of the thesis is to analyze how Francophone culture is incorporated into textbooks used in schools and to propose practical methods to further enrich this presence. The first chapter focuses on the concept of Francophonie and its significance in the context of French language teaching. The second chapter analyzes the ways in which Francophone culture is integrated into textbooks and its impact on language teaching. The final chapter provides a detailed analysis of the presence of Francophone culture in specific textbooks used in schools in the Czech Republic and proposes worksheets for students.
Klíčová slova
frankofonie, výuka francouzského jazyka, FLE, učebnice jazyka, učebnice francouzštiny, střední školy, výuka jazyka, frankofonní kultura, reálie
Klíčová slova v angličtině
Francophonie, French language teaching, FLE, language textbook, French language textbook, secondary schools, language teaching, Francophone culture
Zásady pro vypracování
Student je povinen průběžně pracovat na své BP/DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím BP/DP. V zimním semestru 2023 by měl zpracovat strukturu BP/DP a předložit vedoucímu práce podstatnou část textu. Vedoucí práce obvykle posoudí předložený text do 10 pracovních dnů. Do 25. 2. 2024 by měl být dokončen text stěžejních kapitol práce. Do 6. 4. 2024, ještě před nahráním (svázáním) práce, je nutné předložit vedoucímu práce celý text BP/DP. Do 30. 4. 2024 student provede nahrání elektronické verze práce do IS/STAG
Zásady pro vypracování
Student je povinen průběžně pracovat na své BP/DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím BP/DP. V zimním semestru 2023 by měl zpracovat strukturu BP/DP a předložit vedoucímu práce podstatnou část textu. Vedoucí práce obvykle posoudí předložený text do 10 pracovních dnů. Do 25. 2. 2024 by měl být dokončen text stěžejních kapitol práce. Do 6. 4. 2024, ještě před nahráním (svázáním) práce, je nutné předložit vedoucímu práce celý text BP/DP. Do 30. 4. 2024 student provede nahrání elektronické verze práce do IS/STAG
Seznam doporučené literatury
1.Trobitsch, Julie. (2022). Culture in the French Foreign Language Classroom: The Case of Secondary Schools in the Republic of Ireland. TEANGA, the Journal of the Irish Association for Applied Linguistics. 29
2. Viart, D., & Vercier, B. (2008). La littérature française au présent: héritage, modernité, mutations. Bordas Editions.
3. Windmüller, F. (2011). Français langue étrang?re : L'approche culturelle et interculturelle. BELIN EDUCATION.
4.Bancquart, M., & Cahné, P. A. (1992). Littérature française du XXe si?cle. Presses Universitaires de France - PUF
Seznam doporučené literatury
1.Trobitsch, Julie. (2022). Culture in the French Foreign Language Classroom: The Case of Secondary Schools in the Republic of Ireland. TEANGA, the Journal of the Irish Association for Applied Linguistics. 29
2. Viart, D., & Vercier, B. (2008). La littérature française au présent: héritage, modernité, mutations. Bordas Editions.
3. Windmüller, F. (2011). Français langue étrang?re : L'approche culturelle et interculturelle. BELIN EDUCATION.
4.Bancquart, M., & Cahné, P. A. (1992). Littérature française du XXe si?cle. Presses Universitaires de France - PUF