Cílem této kvalifikační práce s názvem "Antická historiografie ve výuce dějepisu na gymnáziu" je přiblížit charakteristiku starověké a antické historiografie a analyzovat její význam v kontextu výuky dějepisu na gymnáziu. Práce se také zabývá historií klasického vzdělávání a jeho vlivem na přístup ke studiu antické historiografie. Metodologie práce zahrnuje studium odborné literatury, analýzu historických pramenů, učebnic a učebních osnov pro dějepis na gymnáziu. Práce rovněž prezentuje autorské metodiky pro začlenění antické historiografie do hodin dějepisu na gymnáziu. Tyto metodiky se zaměřují na interaktivní výuku, která umožňuje studentům aktivně se podílet na poznání antických děl a historických událostí.
Anotace v angličtině
The aim of this qualification work entitled " Ancient historiography in the teaching of history at the gymnasium" is to introduce the characteristics of ancient historiography and analyze its significance in the context of history education at gymnasiums. The study also examines the history of classical education and its influence on the approach to the study of ancient historiography. The methodology of this work includes the study of professional literature, analysis of historical sources, textbooks, and curricula for history education at gymnasiums. The work also presents original methodologies for incorporating ancient historiography into history lessons at gymnasiums. These methodologies focus on interactive teaching, enabling students to actively engage in understanding ancient texts and historical events.
Klíčová slova
antika, historiografie, klasické vzdělání, dějepis, interaktivní výuka
Cílem této kvalifikační práce s názvem "Antická historiografie ve výuce dějepisu na gymnáziu" je přiblížit charakteristiku starověké a antické historiografie a analyzovat její význam v kontextu výuky dějepisu na gymnáziu. Práce se také zabývá historií klasického vzdělávání a jeho vlivem na přístup ke studiu antické historiografie. Metodologie práce zahrnuje studium odborné literatury, analýzu historických pramenů, učebnic a učebních osnov pro dějepis na gymnáziu. Práce rovněž prezentuje autorské metodiky pro začlenění antické historiografie do hodin dějepisu na gymnáziu. Tyto metodiky se zaměřují na interaktivní výuku, která umožňuje studentům aktivně se podílet na poznání antických děl a historických událostí.
Anotace v angličtině
The aim of this qualification work entitled " Ancient historiography in the teaching of history at the gymnasium" is to introduce the characteristics of ancient historiography and analyze its significance in the context of history education at gymnasiums. The study also examines the history of classical education and its influence on the approach to the study of ancient historiography. The methodology of this work includes the study of professional literature, analysis of historical sources, textbooks, and curricula for history education at gymnasiums. The work also presents original methodologies for incorporating ancient historiography into history lessons at gymnasiums. These methodologies focus on interactive teaching, enabling students to actively engage in understanding ancient texts and historical events.
Klíčová slova
antika, historiografie, klasické vzdělání, dějepis, interaktivní výuka
Autorka shromáždí dostupné prameny k dané problematice.
Autorka analyzuje učebnice dějepisu pro střední školy a čtyřletá gymnázia s ohledem na problematiku antické historiografie.
Autorka provede didaktickou analýzu problematiky a na jejím základě vypracuje faktografický souhrn pro pedagogy.
Autorka navrhne didaktické aktivity zaměření na expozici, fixaci a evaluaci učiva orientovaného na antickou historiografii.
Zásady pro vypracování
Autorka shromáždí dostupné prameny k dané problematice.
Autorka analyzuje učebnice dějepisu pro střední školy a čtyřletá gymnázia s ohledem na problematiku antické historiografie.
Autorka provede didaktickou analýzu problematiky a na jejím základě vypracuje faktografický souhrn pro pedagogy.
Autorka navrhne didaktické aktivity zaměření na expozici, fixaci a evaluaci učiva orientovaného na antickou historiografii.
Seznam doporučené literatury
BURIAN, Jan, Igor LISOVÝ a Richard PSÍK. Úvod do dějepisectví antického starověku. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-315-3.
HORSKÝ, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy. Praha: Argo, 2009. Historické myšlení. ISBN 978-80-257-0124-9.
KUDRNA, Jaroslav a Josef PETRÁŇ. Čítanka k dějinám dějepisectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
Seznam doporučené literatury
BURIAN, Jan, Igor LISOVÝ a Richard PSÍK. Úvod do dějepisectví antického starověku. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-315-3.
HORSKÝ, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy. Praha: Argo, 2009. Historické myšlení. ISBN 978-80-257-0124-9.
KUDRNA, Jaroslav a Josef PETRÁŇ. Čítanka k dějinám dějepisectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990.