Diplomová práce se zabývá využitím pohybových činností a her v hodinách českého
jazyka a matematiky na prvním stupni základní školy. Vymyšlené hry byly realizovány ve
výuce ve 4. a 5. ročníku základní školy. Z realizace činností byla pro představu pořízena
krátká videa.
V teoretických východiscích práce je charakterizován především rozvoj osobnosti
žáka mladšího školního věku, jeho prožívání emocí nebo sebehodnocení. Zaměřuji se také
na důležitou roli hry ve vzdělávacím procesu. Charakterizuji Rámcový vzdělávací program
pro základní vzdělávání v oblastech českého jazyka a matematiky na prvním stupni základní
školy.
V rámci praktické části kvalifikační práce byly vytvořeny funkční webové stránky se
zásobníkem činností a her, jejich podrobným popisem a videoukázkami. Tyto webové
stránky mohou sloužit dalším učitelům prvního stupně jako inspirační zdroj při přípravě
jejich vlastních vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis examines the use of physical activities and games in Czech
language and Mathematics lessons in the first stage of primary school. The designed games
were implemented in the 4th and 5th grades of Primary school. Short videos were recorded
to illustrate the activities.
The theoretical part of the thesis primarily addresses the development of the
personality of the younger school-age student, their emotional experiences, and self-evaluation. It also focuses on the important role of play in the educational process. It
characterizes the Framework Educational Program for Basic Education in the areas of Czech
language and Mathematics in the first stage of Primary school.
As part of the practical part of the qualification thesis, functional websites were
created with a collection of games, their detailed descriptions, and video demonstrations.
These websites can serve as a source of inspiration for other primary school teachers when
preparing their own lessons.
Klíčová slova
Pohybové činnosti, pohybové hry, český jazyk, matematika, mladší školní věk, učení, vzdělávání, sebehodnocení, webové stránky
Diplomová práce se zabývá využitím pohybových činností a her v hodinách českého
jazyka a matematiky na prvním stupni základní školy. Vymyšlené hry byly realizovány ve
výuce ve 4. a 5. ročníku základní školy. Z realizace činností byla pro představu pořízena
krátká videa.
V teoretických východiscích práce je charakterizován především rozvoj osobnosti
žáka mladšího školního věku, jeho prožívání emocí nebo sebehodnocení. Zaměřuji se také
na důležitou roli hry ve vzdělávacím procesu. Charakterizuji Rámcový vzdělávací program
pro základní vzdělávání v oblastech českého jazyka a matematiky na prvním stupni základní
školy.
V rámci praktické části kvalifikační práce byly vytvořeny funkční webové stránky se
zásobníkem činností a her, jejich podrobným popisem a videoukázkami. Tyto webové
stránky mohou sloužit dalším učitelům prvního stupně jako inspirační zdroj při přípravě
jejich vlastních vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis examines the use of physical activities and games in Czech
language and Mathematics lessons in the first stage of primary school. The designed games
were implemented in the 4th and 5th grades of Primary school. Short videos were recorded
to illustrate the activities.
The theoretical part of the thesis primarily addresses the development of the
personality of the younger school-age student, their emotional experiences, and self-evaluation. It also focuses on the important role of play in the educational process. It
characterizes the Framework Educational Program for Basic Education in the areas of Czech
language and Mathematics in the first stage of Primary school.
As part of the practical part of the qualification thesis, functional websites were
created with a collection of games, their detailed descriptions, and video demonstrations.
These websites can serve as a source of inspiration for other primary school teachers when
preparing their own lessons.
Klíčová slova
Pohybové činnosti, pohybové hry, český jazyk, matematika, mladší školní věk, učení, vzdělávání, sebehodnocení, webové stránky
09/2023 Sepsání teoretických východisek práce; Výběr a tvorba vhodných pohybových aktivit a her
10/2023 - 02/2024 Realizace aktivit a her v rámci zvolené ZŠ, natáčení videí; Vytvoření popisů jednotlivých aktivit a her, jejich setřídění do kategorií dle učiva
12/2024 - 04/2024 Tvorba webových stránek
05 - 06/2024 Dokončení diplomové práce; Spuštění webových stránek
06/2024 Odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
06 - 07/2023 Zadání diplomové práce
07 - 09/2023 Analýza odborné literatury
09/2023 Sepsání teoretických východisek práce; Výběr a tvorba vhodných pohybových aktivit a her
10/2023 - 02/2024 Realizace aktivit a her v rámci zvolené ZŠ, natáčení videí; Vytvoření popisů jednotlivých aktivit a her, jejich setřídění do kategorií dle učiva
12/2024 - 04/2024 Tvorba webových stránek
05 - 06/2024 Dokončení diplomové práce; Spuštění webových stránek
06/2024 Odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN :80-244-0981-x.
ZEMÁNKOVÁ, Marie a Jana VYSKOTOVÁ. Cvičení pro hyperaktivní děti: [speciální pohybová výchova] : pravidla učení se pohybu, poruchy, používané metodiky, cvičební sestavy. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3278-7.
JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1994. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-6-4.
POKORNÝ, Ivan. Pohybové hry pro školáky: 129 cvičení pro rozvoj základních pohybových dovedností. Praha: Grada Publishing, 2019. Děti a sport. ISBN 978-80-271-2064-2.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu: tělesná výchova v praxi. Praha: Grada, 2012. Děti a sport. ISBN 978-80-247-3733-1.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha : SPN, 1990. ISBN 8004242510.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
Seznam doporučené literatury
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN :80-244-0981-x.
ZEMÁNKOVÁ, Marie a Jana VYSKOTOVÁ. Cvičení pro hyperaktivní děti: [speciální pohybová výchova] : pravidla učení se pohybu, poruchy, používané metodiky, cvičební sestavy. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3278-7.
JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1994. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-6-4.
POKORNÝ, Ivan. Pohybové hry pro školáky: 129 cvičení pro rozvoj základních pohybových dovedností. Praha: Grada Publishing, 2019. Děti a sport. ISBN 978-80-271-2064-2.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu: tělesná výchova v praxi. Praha: Grada, 2012. Děti a sport. ISBN 978-80-247-3733-1.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha : SPN, 1990. ISBN 8004242510.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.