Tato diplomová práce se zabývá vytvořením didaktické hry nazvané "Smyslovník", která má za cíl podpořit a rozvíjet vztah dětí k přírodě a aktivnímu pobytu v ní ve spolupráci s rodiči. Hra funguje jako čichové a sluchové pexeso do přírody. Je navržena s ohledem na moderní pedagogické metody, jako je Montessori pedagogika, a zdůrazňuje význam společných aktivit a komunikace mezi dětmi a rodiči. Smyslovník poskytuje prostor pro objevování a porozumění přírodě, podporuje zvídavost a kreativitu dětí a vytváří základy respektu k životnímu prostředí. Produkt je navržen ve dvou variantách tak, aby byl dostupný pro širokou veřejnost a mohl být využit nejen v domácím prostředí, ale i ve vzdělávacích institucích, jako jsou mateřské a základní školy nebo lesní školky. Tato práce se opírá o koncept symbiózy a klade důraz na udržitelnost, respektující výchovu a rozvoj lidských smyslů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on creating an educational game called "Sensepedia," aimed at supporting and fostering children's connection to nature and active engagement with it in collaboration with parents. The game functions as a sensory memory game for nature. It is designed with consideration for modern pedagogical methods such as Montessori education, emphasizing the importance of shared activities and communication between children and parents. "Sensepedia" provides space for exploration and understanding of nature, fostering curiosity and creativity in children, and laying the foundation for respect for the environment. The product is designed in two versions to be accessible to the general public and usable not only in home environments but also in educational institutions such as preschools or forest kindergartens. This work is based on the concept of symbiosis and emphasizes sustainability, respectful upbringing, and the development of human senses.
Tato diplomová práce se zabývá vytvořením didaktické hry nazvané "Smyslovník", která má za cíl podpořit a rozvíjet vztah dětí k přírodě a aktivnímu pobytu v ní ve spolupráci s rodiči. Hra funguje jako čichové a sluchové pexeso do přírody. Je navržena s ohledem na moderní pedagogické metody, jako je Montessori pedagogika, a zdůrazňuje význam společných aktivit a komunikace mezi dětmi a rodiči. Smyslovník poskytuje prostor pro objevování a porozumění přírodě, podporuje zvídavost a kreativitu dětí a vytváří základy respektu k životnímu prostředí. Produkt je navržen ve dvou variantách tak, aby byl dostupný pro širokou veřejnost a mohl být využit nejen v domácím prostředí, ale i ve vzdělávacích institucích, jako jsou mateřské a základní školy nebo lesní školky. Tato práce se opírá o koncept symbiózy a klade důraz na udržitelnost, respektující výchovu a rozvoj lidských smyslů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on creating an educational game called "Sensepedia," aimed at supporting and fostering children's connection to nature and active engagement with it in collaboration with parents. The game functions as a sensory memory game for nature. It is designed with consideration for modern pedagogical methods such as Montessori education, emphasizing the importance of shared activities and communication between children and parents. "Sensepedia" provides space for exploration and understanding of nature, fostering curiosity and creativity in children, and laying the foundation for respect for the environment. The product is designed in two versions to be accessible to the general public and usable not only in home environments but also in educational institutions such as preschools or forest kindergartens. This work is based on the concept of symbiosis and emphasizes sustainability, respectful upbringing, and the development of human senses.
Téma nabádá studenta přemýšlet o designérském objektu, ve kterém vzájemně působí odlišné myšlenky nebo materiály ve vzájemné estetické nebo funkční symbióze.
Tvůrčí záměr: Všechny vztahy se odehrávají v rychle se měnící době, vzájemný vztah dvou primitivních organismů, soužití společnosti s přírodou nebo obyčejný vztah člověka k člověku. Tvůrčím záměrem je design objektu, ve kterém komunikují nebo na sebe reagují dva různé principy, skupiny lidí nebo materiály. Jsou schopné existovat samostatně, ale společně vytvářejí něco nového.
Způsob realizace: Technika zpracování vyplyne z finálních návrhů. Postup: rešerše, brainstorming, metodologie designu, konzultace návrhů, skici, vizualizace a výroba modelu. Výsledek bude prezentován formou prototypu nebo prototypu v měřítku, který vyplyne z finálního návrhu, 2D poster o rozměrech 100x70 cm, doplněn odpovídající obrazovou a písemnou dokumentací.
Cíl:
- Vytvořit produkt snažící se zlepšit nebo podpořit vztahy mezi dvěma odlišnými skupinami - Alternativní pohled na aktuální dění ve společnosti prostřednictvím produktu. - Produkt, který bude užitečný a nebude společnosti na obtíž.
Předpokládaný charakter výstupu: Rozměry výrobku vyplynou z finálního návrhu. Dokumentace bude obsahovat produktové fotografie, popis, technické a výrobní výkresy.
Rozsah průvodní zprávy: Rozsah původní zprávy je stanoven vedoucím práce na minimálně 20 normostran textu. Maximální rozsah (včetně příloh a obrazové dokumentace) je stanoven na 60 stran.
Zásady pro vypracování
Téma nabádá studenta přemýšlet o designérském objektu, ve kterém vzájemně působí odlišné myšlenky nebo materiály ve vzájemné estetické nebo funkční symbióze.
Tvůrčí záměr: Všechny vztahy se odehrávají v rychle se měnící době, vzájemný vztah dvou primitivních organismů, soužití společnosti s přírodou nebo obyčejný vztah člověka k člověku. Tvůrčím záměrem je design objektu, ve kterém komunikují nebo na sebe reagují dva různé principy, skupiny lidí nebo materiály. Jsou schopné existovat samostatně, ale společně vytvářejí něco nového.
Způsob realizace: Technika zpracování vyplyne z finálních návrhů. Postup: rešerše, brainstorming, metodologie designu, konzultace návrhů, skici, vizualizace a výroba modelu. Výsledek bude prezentován formou prototypu nebo prototypu v měřítku, který vyplyne z finálního návrhu, 2D poster o rozměrech 100x70 cm, doplněn odpovídající obrazovou a písemnou dokumentací.
Cíl:
- Vytvořit produkt snažící se zlepšit nebo podpořit vztahy mezi dvěma odlišnými skupinami - Alternativní pohled na aktuální dění ve společnosti prostřednictvím produktu. - Produkt, který bude užitečný a nebude společnosti na obtíž.
Předpokládaný charakter výstupu: Rozměry výrobku vyplynou z finálního návrhu. Dokumentace bude obsahovat produktové fotografie, popis, technické a výrobní výkresy.
Rozsah průvodní zprávy: Rozsah původní zprávy je stanoven vedoucím práce na minimálně 20 normostran textu. Maximální rozsah (včetně příloh a obrazové dokumentace) je stanoven na 60 stran.
Seznam doporučené literatury
Brooker, G., Stone, S.: Co je interiérový design? Mies: Rotovison, 2010. ISBN: 978-80-7391-435-6. Fairs, M.: Design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avangardě. Praha : Slovart, 2007. ISBN: 978-80-7209-970-2. Fairs, M.: Green Design. Berkley: North Atlantic Books, 2009. ISBN:9781847321275. Kolesár, Z.: Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN:978-80-86863-28-3. Norman, Donald A.: Design pro každý den. Praha : Dokořán, 2010. ISBN: 978-80-7363-314-1. Petranský, L. :Teória a metodológia designu. Technická univerzita ve Zvolenu, 1994. ISBN: 8022803189. Weinschenk, Susan.: 100 věcí, které by měl každý designér vědět o lidech. Brno : Computer Press, 2012. ISBN:978-80251-3649-2. Yudina, A.: Furnitecture. Londýn : Thames and Hudson Ltd, 2015 ISBN:978-0-500-51776-5.
Seznam doporučené literatury
Brooker, G., Stone, S.: Co je interiérový design? Mies: Rotovison, 2010. ISBN: 978-80-7391-435-6. Fairs, M.: Design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avangardě. Praha : Slovart, 2007. ISBN: 978-80-7209-970-2. Fairs, M.: Green Design. Berkley: North Atlantic Books, 2009. ISBN:9781847321275. Kolesár, Z.: Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN:978-80-86863-28-3. Norman, Donald A.: Design pro každý den. Praha : Dokořán, 2010. ISBN: 978-80-7363-314-1. Petranský, L. :Teória a metodológia designu. Technická univerzita ve Zvolenu, 1994. ISBN: 8022803189. Weinschenk, Susan.: 100 věcí, které by měl každý designér vědět o lidech. Brno : Computer Press, 2012. ISBN:978-80251-3649-2. Yudina, A.: Furnitecture. Londýn : Thames and Hudson Ltd, 2015 ISBN:978-0-500-51776-5.