Ochranné známky jsou nejenom běžně používaným právním institutem, ale také nedílnou součástí našeho každodenního života. Důležitost ochranných známek v dnešní společnosti je nepopiratelná. Označování výrobků a služeb známými značkami se stalo symbolem statusu a společenského postavení. Popularita těchto značek však s sebou nese i rizika, jako je neoprávněné využívání nebo napodobování, čímž se zneužívají reputace a práva vlastníků. Moderní známkové právo ohledně ochranných známek je podloženo mnoha vnitrostátními i mezinárodními právními předpisy, jako je například český zákon o ochranných známkách a jeho nedávná novelizace. Cílem této diplomové práce je detailně rozebrat možnosti ochrany práv vlastníka ochranné známky v rámci obchodního styku. Autor se v práci zabývá analýzou principů fungování ochranných známek, historickým kontextem, srovnání s dalšími formami průmyslového vlastnictví, ochranou práv vyplývajících z ochranných známek v obchodním styku, procesem vzniku, trvání a možných zániků ochranných známek. Autor v práci dále zkoumá důvody, proč může být přihláška ochranné známky odmítnuta, mezinárodní ochranou ochranných známek a konflikty, které mohou vzniknout s jinými právními instituty v obchodním styku.
Anotace v angličtině
Trademarks are not only a commonly used legal institution, but also an integral part of our everyday lives. The importance of trademarks in today's society is undeniable. Labelling products and services with well-known brands has become a symbol of status and social standing. However, the popularity of these trademarks also carries risks, such as unauthorised use or imitation, thereby abusing the reputation and rights of the owners. Modern trademark law regarding trademarks is underpinned by many national and international laws, such as the Czech Trademark Act and its recent amendment. The aim of this thesis is to discuss in detail the possibilities of protecting the rights of the trademark owner in the context of commercial relations. In the thesis, the author analyses the principles of trademark operation, historical context, comparison with other forms of industrial property, protection of trademark rights in commercial relations, the process of creation, duration and possible termination of trademarks. The author also examines the reasons why a trademark application may be refused, the international protection of trademarks and the conflicts that may arise with other legal institutes in commercial relations.
Klíčová slova
Ochranná známka, duševní právo, průmyslové vlastnictví, Úřad průmyslového vlastnictví, Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví, zákon o ochranných známkách.
Klíčová slova v angličtině
Trademark, intellectual law, industrial property, Industrial Property Office, European Union Intellectual Property Office, Act on Trademarks.
Rozsah průvodní práce
75s
Jazyk
CZ
Anotace
Ochranné známky jsou nejenom běžně používaným právním institutem, ale také nedílnou součástí našeho každodenního života. Důležitost ochranných známek v dnešní společnosti je nepopiratelná. Označování výrobků a služeb známými značkami se stalo symbolem statusu a společenského postavení. Popularita těchto značek však s sebou nese i rizika, jako je neoprávněné využívání nebo napodobování, čímž se zneužívají reputace a práva vlastníků. Moderní známkové právo ohledně ochranných známek je podloženo mnoha vnitrostátními i mezinárodními právními předpisy, jako je například český zákon o ochranných známkách a jeho nedávná novelizace. Cílem této diplomové práce je detailně rozebrat možnosti ochrany práv vlastníka ochranné známky v rámci obchodního styku. Autor se v práci zabývá analýzou principů fungování ochranných známek, historickým kontextem, srovnání s dalšími formami průmyslového vlastnictví, ochranou práv vyplývajících z ochranných známek v obchodním styku, procesem vzniku, trvání a možných zániků ochranných známek. Autor v práci dále zkoumá důvody, proč může být přihláška ochranné známky odmítnuta, mezinárodní ochranou ochranných známek a konflikty, které mohou vzniknout s jinými právními instituty v obchodním styku.
Anotace v angličtině
Trademarks are not only a commonly used legal institution, but also an integral part of our everyday lives. The importance of trademarks in today's society is undeniable. Labelling products and services with well-known brands has become a symbol of status and social standing. However, the popularity of these trademarks also carries risks, such as unauthorised use or imitation, thereby abusing the reputation and rights of the owners. Modern trademark law regarding trademarks is underpinned by many national and international laws, such as the Czech Trademark Act and its recent amendment. The aim of this thesis is to discuss in detail the possibilities of protecting the rights of the trademark owner in the context of commercial relations. In the thesis, the author analyses the principles of trademark operation, historical context, comparison with other forms of industrial property, protection of trademark rights in commercial relations, the process of creation, duration and possible termination of trademarks. The author also examines the reasons why a trademark application may be refused, the international protection of trademarks and the conflicts that may arise with other legal institutes in commercial relations.
Klíčová slova
Ochranná známka, duševní právo, průmyslové vlastnictví, Úřad průmyslového vlastnictví, Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví, zákon o ochranných známkách.
Klíčová slova v angličtině
Trademark, intellectual law, industrial property, Industrial Property Office, European Union Intellectual Property Office, Act on Trademarks.
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Ochranná známka
3. Dispozice vlastníka s právy k ochranné známce
4. Ochrana vlastníka ochranné známky
5. Vymáhání ochrany práv vyplývajících z ochranné známky
6. Ochrana vlastníka ochranné známky na mezinárodní úrovni
7. Konflikt vlastníka ochranné známky, nositele obchodní firmy a vlastníka internetové domény
8. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Ochranná známka
3. Dispozice vlastníka s právy k ochranné známce
4. Ochrana vlastníka ochranné známky
5. Vymáhání ochrany práv vyplývajících z ochranné známky
6. Ochrana vlastníka ochranné známky na mezinárodní úrovni
7. Konflikt vlastníka ochranné známky, nositele obchodní firmy a vlastníka internetové domény