Diplomová práce se zabývá důvěrou na sociálních médiích, respektive důvěrou v informace na těchto platformách. Práce je rozdělena na 2 části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje popisu sociálních médií, problematice informací, dezinformací a pojmu důvěry včetně její souvislosti s informacemi a dezinformacemi na sociálních médiích. V praktické části je využito designu smíšeného výzkumu. Ten je zvolen z důvodu poskytnutí širšího pohledu na zkoumanou problematiku. Klíčovou částí je kvantitativní výzkum realizovaný skrze dotazníkové šetření. Toto šetření v rámci stanovených konstruktů zkoumá odlišnosti u studentů vysokých škol. Stanoveny jsou hypotézy a tvrzení u kterých následně dochází k jejich testování. Součástí kvalitativní části výzkumu je realizace skupinového rozhovoru pomocí metody focus group, která doplňuje realizované dotazníkové šetření. K závěru práce je realizovaný výzkum stručně okomentován.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with trust on social media, specifically trust in information on these platforms. It is divided into 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part describes social media, the issue of information and misinformation, and the concept of trust, including its relationship with information and misinformation on social media. In the practical part, a mixed research design is employed. It is chosen to provide a broader perspective on the researched issue. The key part is a quantitative research conducted through a questionnaire survey. This survey examines differences among university students within defined constructs. Hypotheses and statements are formulated and subsequently tested. The qualitative part of the research involves conducting a group interview using the focus group method, which complements the conducted questionnaire survey. The research findings are briefly commented on in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
sociální média, důvěra, informace, dezinformace
Klíčová slova v angličtině
social media, trust, information, misinformation
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá důvěrou na sociálních médiích, respektive důvěrou v informace na těchto platformách. Práce je rozdělena na 2 části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje popisu sociálních médií, problematice informací, dezinformací a pojmu důvěry včetně její souvislosti s informacemi a dezinformacemi na sociálních médiích. V praktické části je využito designu smíšeného výzkumu. Ten je zvolen z důvodu poskytnutí širšího pohledu na zkoumanou problematiku. Klíčovou částí je kvantitativní výzkum realizovaný skrze dotazníkové šetření. Toto šetření v rámci stanovených konstruktů zkoumá odlišnosti u studentů vysokých škol. Stanoveny jsou hypotézy a tvrzení u kterých následně dochází k jejich testování. Součástí kvalitativní části výzkumu je realizace skupinového rozhovoru pomocí metody focus group, která doplňuje realizované dotazníkové šetření. K závěru práce je realizovaný výzkum stručně okomentován.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with trust on social media, specifically trust in information on these platforms. It is divided into 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part describes social media, the issue of information and misinformation, and the concept of trust, including its relationship with information and misinformation on social media. In the practical part, a mixed research design is employed. It is chosen to provide a broader perspective on the researched issue. The key part is a quantitative research conducted through a questionnaire survey. This survey examines differences among university students within defined constructs. Hypotheses and statements are formulated and subsequently tested. The qualitative part of the research involves conducting a group interview using the focus group method, which complements the conducted questionnaire survey. The research findings are briefly commented on in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
sociální média, důvěra, informace, dezinformace
Klíčová slova v angličtině
social media, trust, information, misinformation
Zásady pro vypracování
Představte sociální média jakožto komunikační kanál.
Uveďte stručně problematiku budování důvěry v souvislosti se sociálními médii.
Zpracujte problematiku informací a desinformací a jejich role při budování důvěry.
S využitím vhodných metod prozkoumejte důvěru vybrané populace v sociální média.
Interpretujte a zhodnoťte výsledky.
Zásady pro vypracování
Představte sociální média jakožto komunikační kanál.
Uveďte stručně problematiku budování důvěry v souvislosti se sociálními médii.
Zpracujte problematiku informací a desinformací a jejich role při budování důvěry.
S využitím vhodných metod prozkoumejte důvěru vybrané populace v sociální média.
Interpretujte a zhodnoťte výsledky.
Seznam doporučené literatury
Burešová, J. (2022). Online marketing: Od webových stránek k sociálním sítím. Grada.
Janouch, V. (2020). Internetový marketing. Computer Press.
Nutil, P. (2018). Média, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem. Grada.
Warner-Søderholm, G., Bertsch, A., Sawe, E., Lee, D., Wolfe, T., Meyer, J., Engel, J., & Fatilua, U.N. (2017). Who trusts social media. Computers in Human Behaviour., 81, 303-315, doi: 10.1016/j.chb.2017.12.026
Seznam doporučené literatury
Burešová, J. (2022). Online marketing: Od webových stránek k sociálním sítím. Grada.
Janouch, V. (2020). Internetový marketing. Computer Press.
Nutil, P. (2018). Média, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem. Grada.
Warner-Søderholm, G., Bertsch, A., Sawe, E., Lee, D., Wolfe, T., Meyer, J., Engel, J., & Fatilua, U.N. (2017). Who trusts social media. Computers in Human Behaviour., 81, 303-315, doi: 10.1016/j.chb.2017.12.026
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v prezentaci uvedl strukturu obhajoby a motivy k výzkumu daného tématu. Dále uvedl cíle diplomové práce, popsal metodiku výzkumu a uvedl cíle kvantitativní a kvalitativní části výzkumu. Dále uvedl stanovené hypotézy a tvrzení. Potom popsal postup a výsledky kvantitativního výzkumu včetně výsledků statistického testování hypotéz a ověřování platnosti stanovených tvrzení. Potom popsal postup a výsledky kvalitativní části výzkumu.
Po prezentaci odpověděl na otázky z posudků vedoucího práce a oponenta. K práci se pak vyjádřil oponent práce, který ocenil provedený výzkum a prezentaci výsledků.