Bakalářská práce pojednává o problematice tvorby cen u maloobchodu a velkoobchodu ve stavebninách ŠABATA s.r.o. V teoretické části jsou popsány a vysvětleny pojmy, jako jsou náklady, výnosy, faktory ovlivňující stanovení cen, metody tvorby cen, cenové strategie, obchodní marže a cenové slevy. Praktická část začíná představením společnosti ŠABATA s.r.o. a její ekonomickou charakteristikou. Dále je představena vybraná pobočka společnosti, a to stavebniny ŠABATA s.r.o., spolu s jejími zákazníky, dodavateli a evidencí zboží. Ve stavebninách je zkoumána a počítána výše obchodní marže a výše prodejní ceny pro jednotlivé skupiny zákazníků. Zjištěné obchodní marže a prodejní ceny jsou následně porovnávány mezi maloobchodem a velkoobchodem. V závěrečných částech práce je komparováno poskytování slev pro jednotlivé skupiny zákazníků a také je uveden dopad cen na jednotlivé skupiny zákazníků. Úplným závěrem práce je shrnuta tvorba cen ve stavebninách a jsou navržena možná doporučení pro společnost. Cílem této práce je zhodnotit tvorbu cen a výpočet obchodní marže pro jednotlivé skupiny zákazníků a jejich porovnání. Hlavním výstupem této bakalářské práce je komplexní zhodnocení procesu tvorby cen pro maloobchod a velkoobchod, včetně identifikace rozdílů ve výši obchodní marže pro jednotlivé skupiny zákazníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of pricing in retail and wholesale in the building material shop ŠABATA s.r.o. The theoretical part describes and explains concepts such as costs, revenues, factors influencing price determination, pricing methods, pricing strategies, trade margins and price discounts. The practical part begins with an introduction of the ŠABATA s.r.o. company and its economic characteristics. Next, a selected branch of the company, namely the building material shop ŠABATA s.r.o., is introduced together with its customers, suppliers and stock records. In the building material store, the amount of trade margin and the amount of selling price for individual customer groups are examined and calculated. The identified trade margins and sales prices are then compared between retail and wholesale. In the final parts of the thesis, the provision of discounts for individual customer groups is compared and the impact of prices on individual customer groups is also presented. The conclusion of the thesis is a summary of pricing in the building material store and suggesting possible recommendations for the company. The aim of this thesis is to evaluate the pricing and the calculation of the trade margin for individual customer groups and to compare them. The main output of this bachelor thesis is a comprehensive evaluation of the pricing process for retail and wholesale, including the identification of differences in the level of trade margin for individual customer groups.
Klíčová slova
ŠABATA s.r.o., náklady, výnosy, tvorba cen, obchodní marže, prodejní cena, maloobchod, velkoobchod
Bakalářská práce pojednává o problematice tvorby cen u maloobchodu a velkoobchodu ve stavebninách ŠABATA s.r.o. V teoretické části jsou popsány a vysvětleny pojmy, jako jsou náklady, výnosy, faktory ovlivňující stanovení cen, metody tvorby cen, cenové strategie, obchodní marže a cenové slevy. Praktická část začíná představením společnosti ŠABATA s.r.o. a její ekonomickou charakteristikou. Dále je představena vybraná pobočka společnosti, a to stavebniny ŠABATA s.r.o., spolu s jejími zákazníky, dodavateli a evidencí zboží. Ve stavebninách je zkoumána a počítána výše obchodní marže a výše prodejní ceny pro jednotlivé skupiny zákazníků. Zjištěné obchodní marže a prodejní ceny jsou následně porovnávány mezi maloobchodem a velkoobchodem. V závěrečných částech práce je komparováno poskytování slev pro jednotlivé skupiny zákazníků a také je uveden dopad cen na jednotlivé skupiny zákazníků. Úplným závěrem práce je shrnuta tvorba cen ve stavebninách a jsou navržena možná doporučení pro společnost. Cílem této práce je zhodnotit tvorbu cen a výpočet obchodní marže pro jednotlivé skupiny zákazníků a jejich porovnání. Hlavním výstupem této bakalářské práce je komplexní zhodnocení procesu tvorby cen pro maloobchod a velkoobchod, včetně identifikace rozdílů ve výši obchodní marže pro jednotlivé skupiny zákazníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of pricing in retail and wholesale in the building material shop ŠABATA s.r.o. The theoretical part describes and explains concepts such as costs, revenues, factors influencing price determination, pricing methods, pricing strategies, trade margins and price discounts. The practical part begins with an introduction of the ŠABATA s.r.o. company and its economic characteristics. Next, a selected branch of the company, namely the building material shop ŠABATA s.r.o., is introduced together with its customers, suppliers and stock records. In the building material store, the amount of trade margin and the amount of selling price for individual customer groups are examined and calculated. The identified trade margins and sales prices are then compared between retail and wholesale. In the final parts of the thesis, the provision of discounts for individual customer groups is compared and the impact of prices on individual customer groups is also presented. The conclusion of the thesis is a summary of pricing in the building material store and suggesting possible recommendations for the company. The aim of this thesis is to evaluate the pricing and the calculation of the trade margin for individual customer groups and to compare them. The main output of this bachelor thesis is a comprehensive evaluation of the pricing process for retail and wholesale, including the identification of differences in the level of trade margin for individual customer groups.
Klíčová slova
ŠABATA s.r.o., náklady, výnosy, tvorba cen, obchodní marže, prodejní cena, maloobchod, velkoobchod
Proveďte literární rešerši ke zvolené problematice bakalářské práce.
Charakterizujte zvolený podnikatelský subjekt.
Zhodnoťte cenovou strategii v souvislosti s obchodní marží a dopadem na zákazníky.
Shrňte řešenou problematiku bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši ke zvolené problematice bakalářské práce.
Charakterizujte zvolený podnikatelský subjekt.
Zhodnoťte cenovou strategii v souvislosti s obchodní marží a dopadem na zákazníky.
Shrňte řešenou problematiku bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Andrlík, B., Formanová, L., Dvořáková, K., & Bastlová, V. (2022). Finanční účetnictví podnikatelského sektoru: pohled teorie a praxe. Wolters Kluwer.
Král, B., Fibírová, J., Šoljaková, L., Wagner, J., Zralý, M., Matyáš, O., Menšík, M., & Petera, P. (2018). Manažerské účetnictví (4. vyd.). Management Press.
Lazar, J. (2012). Manažerské účetnictví a controlling. Grada Publishing.
Popesko, B. (2009). Moderní metody řízení nákladů: Jak dosáhnout efektivního vynakládání nákladů a jejich snížení. Grada Publishing.
Taušl Procházková, P., Jiřincová, M., Jelínková, E., & Lišková, J. (2017). Úvod do podnikové ekonomiky (3. vyd.). Západočeská univerzita v Plzni.
Seznam doporučené literatury
Andrlík, B., Formanová, L., Dvořáková, K., & Bastlová, V. (2022). Finanční účetnictví podnikatelského sektoru: pohled teorie a praxe. Wolters Kluwer.
Král, B., Fibírová, J., Šoljaková, L., Wagner, J., Zralý, M., Matyáš, O., Menšík, M., & Petera, P. (2018). Manažerské účetnictví (4. vyd.). Management Press.
Lazar, J. (2012). Manažerské účetnictví a controlling. Grada Publishing.
Popesko, B. (2009). Moderní metody řízení nákladů: Jak dosáhnout efektivního vynakládání nákladů a jejich snížení. Grada Publishing.
Taušl Procházková, P., Jiřincová, M., Jelínková, E., & Lišková, J. (2017). Úvod do podnikové ekonomiky (3. vyd.). Západočeská univerzita v Plzni.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka úvodem své prezentace představila zpracovávané téma - Náklady a výnosy ve vztahu k tvorbě cen pro maloobchod a velkoobchod společnosti Šabata s.r.o. Následně představila strukturu práce, stanovené cíle a metodologii, kterou při svém výzkumu použila. V další části prezentace studentka detailně představila svůj výzkum, dále podrobně rozebrala vyhodnocení výsledků a jejich aplikaci v návrhové části - úpravy cen. Na všechny dotazy členů komise studentka odpovídala v závěru s jistotou a kompetencí.