Tato bakalářská práce se zabývá mluvou žáků na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část přináší teoretický základ pro následnou analýzu získaného výraziva, dále je charakterizováno pubertální období a vymezeny pojmy jazyk a řeč včetně stratifikace národního jazyka. Podrobněji je prezentován rozdíl mezi mluveností a psaností a jsou představeny mluvené jazykové prostředky typické pro jednotlivé jazykové roviny.
V praktické části jsme shromáždili výrazy z této oblasti, analyzovali je podle vybraných kritérií a sestavili z nich slovník. Jazykový materiál jsme získali pomocí nahrávek z rozhovorů žáků o svých zálibách. Ve slovníku je u každého výrazu vysvětlen jeho význam a uveden původ. Výsledky analýzy jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the speech of elementary school students. The work is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part provides a theoretical basis for the subsequent analysis of the acquired expression, the pubertal period is further characterized and the terms language and speech stratification of the national language are defined. The difference between speaking and writing is explained in more detail, and spoken language devices typical for individual language levels are presented.
In the practical part, we collected expressions from this area, analyzed them according to selected criteria and compiled a dictionary from them. We obtained language material using recordings of students' conversations about their hobbies. In the dictionary, the meaning and origin of each term is explained. The results of the analysis are presented at the end of the work.
Klíčová slova
Mluva žáků, základní škola, analýza, slovníček, výrazivo, jazykové roviny, vrstvy slovní zásoby, puberta, mluvenost, psanost, jazyk, řeč.
Tato bakalářská práce se zabývá mluvou žáků na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část přináší teoretický základ pro následnou analýzu získaného výraziva, dále je charakterizováno pubertální období a vymezeny pojmy jazyk a řeč včetně stratifikace národního jazyka. Podrobněji je prezentován rozdíl mezi mluveností a psaností a jsou představeny mluvené jazykové prostředky typické pro jednotlivé jazykové roviny.
V praktické části jsme shromáždili výrazy z této oblasti, analyzovali je podle vybraných kritérií a sestavili z nich slovník. Jazykový materiál jsme získali pomocí nahrávek z rozhovorů žáků o svých zálibách. Ve slovníku je u každého výrazu vysvětlen jeho význam a uveden původ. Výsledky analýzy jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the speech of elementary school students. The work is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part provides a theoretical basis for the subsequent analysis of the acquired expression, the pubertal period is further characterized and the terms language and speech stratification of the national language are defined. The difference between speaking and writing is explained in more detail, and spoken language devices typical for individual language levels are presented.
In the practical part, we collected expressions from this area, analyzed them according to selected criteria and compiled a dictionary from them. We obtained language material using recordings of students' conversations about their hobbies. In the dictionary, the meaning and origin of each term is explained. The results of the analysis are presented at the end of the work.
Klíčová slova
Mluva žáků, základní škola, analýza, slovníček, výrazivo, jazykové roviny, vrstvy slovní zásoby, puberta, mluvenost, psanost, jazyk, řeč.
1. Vymezit základní pojmy.
2. Shromáždit pomocí vybraných metod dostatečný vzorek jazykového materiálu.
3. Získaný vzorek klasifikovat a charakterizovat podle zvolených kritérií,
\hsp{4,5mm}především podle jednotlivých jazykových rovin.
4. Pokusit se charakterizovat specifika mluvy žáků na 2. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
1. Vymezit základní pojmy.
2. Shromáždit pomocí vybraných metod dostatečný vzorek jazykového materiálu.
3. Získaný vzorek klasifikovat a charakterizovat podle zvolených kritérií,
\hsp{4,5mm}především podle jednotlivých jazykových rovin.
4. Pokusit se charakterizovat specifika mluvy žáků na 2. stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2000.
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
Čeština 2.0. [online] 2008-2018 https://cestina20.cz/
DANEŠ, F. Situace češtiny: perspektiva i retrospektiva. In: JANČÁKOVÁ, J. a kol. (eds.) Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Praha: Univerzita Karlova, 1995, s. 23-31.
DANEŠ, F. Obhroublost v jazyce a řeči. In: KOUDELKOVÁ, E.; MARKOVÁ, M. (eds.) Sborník 2002. Sborník k významnému životnímu jubileu doc. PhDr. Milana Žemličky. Liberec: Technická univerzita, 2002, s. 111-117.
FINDRA, J. Dynamika a vývin jazyka. In: ONDREJOVIČ, S. (ed.), Jazykoveda v bibliografii: Bibliografie v jazykovede. Na počesť Ladislava Dvonča. Bratislava: Veda, s. 46-51.
HLADKÁ, Z. Substandardní lexikální prostředky v soukromé korespondenci mládeže. In: KLIMEŠ, L. (ed.) Sborník přednášek z VI. konference o slangu a argotu v Plzni 15.-16. září 1998. Plzeň: PF ZČU v Plzni, 1998, s. 47-53.
HLADKÁ, Z. Spisovnost a nespisovnost v jazyce soukromé korespondence (se zřetelem k teritoriální příslušnosti pisatelů). Naše řeč. 84, 2001, s. 225-234.
JANČÁK, P. Mluva v severozápadočeském pohraničí. In: DANEŠ, F. (ed.): Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997, s. 239-249.
KLOFEROVÁ, S. O mluvě nejmladší generace v severomoravském pohraničí. Naše řeč. 1987, s. 237-248.
MARTINCOVÁ, O. Neologismy v současné češtině. Praha: ÚJČ, 2005.
NEJEDLÝ, P. Vulgarismy v lexikálním systému i v komunikaci. Český jazyk a literatura. 66, 2015, s. 5-13.
Databáze excerpčního materiálu Neomat. [online] Dostupná z:
https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/Neomat.html
SGALL, P. K vývoji výzkumu obecné češtiny. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 34-39.
SVOBODOVÁ, J. Spisovnost a mluvní vzory mládeže. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 370-377.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
Seznam doporučené literatury
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2000.
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
Čeština 2.0. [online] 2008-2018 https://cestina20.cz/
DANEŠ, F. Situace češtiny: perspektiva i retrospektiva. In: JANČÁKOVÁ, J. a kol. (eds.) Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Praha: Univerzita Karlova, 1995, s. 23-31.
DANEŠ, F. Obhroublost v jazyce a řeči. In: KOUDELKOVÁ, E.; MARKOVÁ, M. (eds.) Sborník 2002. Sborník k významnému životnímu jubileu doc. PhDr. Milana Žemličky. Liberec: Technická univerzita, 2002, s. 111-117.
FINDRA, J. Dynamika a vývin jazyka. In: ONDREJOVIČ, S. (ed.), Jazykoveda v bibliografii: Bibliografie v jazykovede. Na počesť Ladislava Dvonča. Bratislava: Veda, s. 46-51.
HLADKÁ, Z. Substandardní lexikální prostředky v soukromé korespondenci mládeže. In: KLIMEŠ, L. (ed.) Sborník přednášek z VI. konference o slangu a argotu v Plzni 15.-16. září 1998. Plzeň: PF ZČU v Plzni, 1998, s. 47-53.
HLADKÁ, Z. Spisovnost a nespisovnost v jazyce soukromé korespondence (se zřetelem k teritoriální příslušnosti pisatelů). Naše řeč. 84, 2001, s. 225-234.
JANČÁK, P. Mluva v severozápadočeském pohraničí. In: DANEŠ, F. (ed.): Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997, s. 239-249.
KLOFEROVÁ, S. O mluvě nejmladší generace v severomoravském pohraničí. Naše řeč. 1987, s. 237-248.
MARTINCOVÁ, O. Neologismy v současné češtině. Praha: ÚJČ, 2005.
NEJEDLÝ, P. Vulgarismy v lexikálním systému i v komunikaci. Český jazyk a literatura. 66, 2015, s. 5-13.
Databáze excerpčního materiálu Neomat. [online] Dostupná z:
https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/Neomat.html
SGALL, P. K vývoji výzkumu obecné češtiny. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 34-39.
SVOBODOVÁ, J. Spisovnost a mluvní vzory mládeže. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 370-377.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.