Diplomová práce je zaměřena na problematiku využití krátkého filmu ve vyučování českému jazyku na střední škole. Hlavním cílem práce je navrhnout různé aktivity pro práci s krátkými filmy různého tematického zaměření v hodinách českého jazyka na střední škole. Cílem výzkumu této práce je zjistit, jak si žáci poradí s úkolem napsat krátký souvislý text vycházející z hlavní myšlenky filmu, které slohové útvary si žáci pro tvorbu svých krátkých textů nejčastěji zvolí, a ověřit efektivitu didaktické metody pětilístku ve fázi reflexe. Dílčím cílem bylo zjistit zkušenosti učitelů s využitím filmu ve vyučování českému jazyku na střední škole. Obsahem této diplomové práce je teoretická část a praktická část. Teoretická část se soustřeďuje na masová média, film a jeho žánry, učivo slohové a komunikační výchovy na střední škole, specifika filmu ve výuce, didaktické aspekty zařazení filmu do výuky, metodiku práce s filmem a na reflexi filmu. Praktická část obsahuje 6 příprav na vyučovací jednotky, dalších 9 aktivit vhodných pro práci s filmem ve slohové a komunikační výchově, interpretaci výsledků výzkumu a interpretaci výsledků dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the use of short films in Czech language teaching at high school. The main aim of the thesis is to propose various activities for working with short films in Czech language teaching at high school. The aim of the research is to find out how students will write short coherent text based on the main idea of the film, which style formations students will most often choose for their short texts, and to check the effectiveness of the didactic method of the five-letter word in the reflection phase. Partial objective was to find out the teachers' experiences with the use of film in teaching Czech language at high school. This diploma thesis comprises a theoretical part and a practical part. The theoretical part focuses on mass media, film and genres of film, the syllabus of essay and communication education at high school, the specifics of film in teaching, didactic aspects of including film in teaching, methodology of using film in teaching and the reflection of film. The practical part includes 6 preparations for teaching units, 9 other activities suitable for working with film in essay and communication education, interpretation of the research results and interpretation of the questionnaire survey results.
Klíčová slova
český jazyk a literatura, krátkometrážní film, střední škola,
komunikační a slohová výchova, metody reflexe filmu, didaktika českého jazyka
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, short film, high school, communication and essay education, methods of film reflection, Czech language didactics
Rozsah průvodní práce
87 s. + přílohy do s. IX
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku využití krátkého filmu ve vyučování českému jazyku na střední škole. Hlavním cílem práce je navrhnout různé aktivity pro práci s krátkými filmy různého tematického zaměření v hodinách českého jazyka na střední škole. Cílem výzkumu této práce je zjistit, jak si žáci poradí s úkolem napsat krátký souvislý text vycházející z hlavní myšlenky filmu, které slohové útvary si žáci pro tvorbu svých krátkých textů nejčastěji zvolí, a ověřit efektivitu didaktické metody pětilístku ve fázi reflexe. Dílčím cílem bylo zjistit zkušenosti učitelů s využitím filmu ve vyučování českému jazyku na střední škole. Obsahem této diplomové práce je teoretická část a praktická část. Teoretická část se soustřeďuje na masová média, film a jeho žánry, učivo slohové a komunikační výchovy na střední škole, specifika filmu ve výuce, didaktické aspekty zařazení filmu do výuky, metodiku práce s filmem a na reflexi filmu. Praktická část obsahuje 6 příprav na vyučovací jednotky, dalších 9 aktivit vhodných pro práci s filmem ve slohové a komunikační výchově, interpretaci výsledků výzkumu a interpretaci výsledků dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the use of short films in Czech language teaching at high school. The main aim of the thesis is to propose various activities for working with short films in Czech language teaching at high school. The aim of the research is to find out how students will write short coherent text based on the main idea of the film, which style formations students will most often choose for their short texts, and to check the effectiveness of the didactic method of the five-letter word in the reflection phase. Partial objective was to find out the teachers' experiences with the use of film in teaching Czech language at high school. This diploma thesis comprises a theoretical part and a practical part. The theoretical part focuses on mass media, film and genres of film, the syllabus of essay and communication education at high school, the specifics of film in teaching, didactic aspects of including film in teaching, methodology of using film in teaching and the reflection of film. The practical part includes 6 preparations for teaching units, 9 other activities suitable for working with film in essay and communication education, interpretation of the research results and interpretation of the questionnaire survey results.
Klíčová slova
český jazyk a literatura, krátkometrážní film, střední škola,
komunikační a slohová výchova, metody reflexe filmu, didaktika českého jazyka
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, short film, high school, communication and essay education, methods of film reflection, Czech language didactics
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu týkající se tématu.
2. Uvést didaktické aspekty zařazení krátkého filmu do hodin českého jazyka.
3. Navrhnout různé aktivity pro práci s krátkými filmy různého tematického zaměření
\hsp{4,5mm}v hodinách českého jazyka na střední škole.
4. Ověřit didaktickou účinnost těchto aktivit výzkumem na různých typech středních škol.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu týkající se tématu.
2. Uvést didaktické aspekty zařazení krátkého filmu do hodin českého jazyka.
3. Navrhnout různé aktivity pro práci s krátkými filmy různého tematického zaměření
\hsp{4,5mm}v hodinách českého jazyka na střední škole.
4. Ověřit didaktickou účinnost těchto aktivit výzkumem na různých typech středních škol.
Seznam doporučené literatury
Být v obraze [Online] Dostupné z:
https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/byt_v_obraze.pdf
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
HÁJKOVÁ, Eva a HAVLOVÁ, Ivana. Kapitoly z didaktiky slohu: Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 85 s. ISBN 80-7066-475-4.
SLOBODA, Zdeněk, HNILICOVÁ Jana a kol. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání (Na příkladu Česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice). Brno: Barrister and Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-28-0.
Seznam doporučené literatury
Být v obraze [Online] Dostupné z:
https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/byt_v_obraze.pdf
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
HÁJKOVÁ, Eva a HAVLOVÁ, Ivana. Kapitoly z didaktiky slohu: Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 85 s. ISBN 80-7066-475-4.
SLOBODA, Zdeněk, HNILICOVÁ Jana a kol. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání (Na příkladu Česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice). Brno: Barrister and Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-28-0.