Informace o kvalifikační práci Lze zvýšením názornosti výuky překonat kritické místo způsobené vysokou komplexitou učiva a náročností na představivost žáků?
Dokončená práce zatím bez pokusu o obhajobu (DBPOO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Lze zvýšením názornosti výuky překonat kritické místo způsobené vysokou komplexitou učiva a náročností na představivost žáků?
Hlavní téma v angličtině
Is it possible to overcome the bottleneck caused by the high complexity of the curriculum and the demand on students' imagination by increasing the visuality of teaching?
Název dle studenta
Lze zvýšením názornosti výuky překonat kritické místo způsobené vysokou komplexitou učiva a náročností na představivost žáků?
Název dle studenta v angličtině
Is it possible to overcome the bottleneck caused by the high complexity of the curriculum and the demand on students' imagination by increasing the visuality of teaching?
Tato bakalářská práce se věnuje náročnosti a přílišné komplexitě daného tématu - Hadleyovy buňky a výzkumu, který se věnuje tomu, zda se tyto dvě vlastnosti tématu dají překonat pomocí názorných pomůcek aplikovaných do výuky. První část práce, teoretická, se věnuje metodice práce, popisu tématu, obecné didaktice, didaktice geografie a v neposlední řadě názornosti, názorným pomůckám a jejich využití ve výuce. Druhá část práce je výzkumná, věnuji se zde výuce, kterou jsem provedla na jisté základní škole za využití materiálu, který jsem vytvořila pomocí platformy ThingLink, který vnesl do výuky potřebnou názornost.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explores the difficulty and excessive complexity of the topic at hand, Hadley's cell, and the research into whether these two characteristics of the topic can be overcome through the use of illustrative aids applied to teaching. The first part of the thesis, the theoretical part, deals with the work's methodology, the topic's description, general didactics, didactics of geography, and last but not least, illustrative aids and their use in teaching. The second part of the thesis, the research part, it is dedicated to the teaching I have carried out in a certain primary school, using the material that I created using the ThingLink platform, which brought the necessary illustrativeness to the teaching.
Klíčová slova
Geografie, názornost, ThingLink, výzkum, základní škola, frontální výuka, pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Geography, graphicness, ThingLink, research, primary school, frontal instructions, teaching aids
Rozsah průvodní práce
58 s. (60 897 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje náročnosti a přílišné komplexitě daného tématu - Hadleyovy buňky a výzkumu, který se věnuje tomu, zda se tyto dvě vlastnosti tématu dají překonat pomocí názorných pomůcek aplikovaných do výuky. První část práce, teoretická, se věnuje metodice práce, popisu tématu, obecné didaktice, didaktice geografie a v neposlední řadě názornosti, názorným pomůckám a jejich využití ve výuce. Druhá část práce je výzkumná, věnuji se zde výuce, kterou jsem provedla na jisté základní škole za využití materiálu, který jsem vytvořila pomocí platformy ThingLink, který vnesl do výuky potřebnou názornost.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explores the difficulty and excessive complexity of the topic at hand, Hadley's cell, and the research into whether these two characteristics of the topic can be overcome through the use of illustrative aids applied to teaching. The first part of the thesis, the theoretical part, deals with the work's methodology, the topic's description, general didactics, didactics of geography, and last but not least, illustrative aids and their use in teaching. The second part of the thesis, the research part, it is dedicated to the teaching I have carried out in a certain primary school, using the material that I created using the ThingLink platform, which brought the necessary illustrativeness to the teaching.
Klíčová slova
Geografie, názornost, ThingLink, výzkum, základní škola, frontální výuka, pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Geography, graphicness, ThingLink, research, primary school, frontal instructions, teaching aids
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl:
Prokázat, do jaké míry lze překonat příčinu kritičnosti tématu Hadleyova buňka (komplikovanost a komplexitu tématu) pomocí interaktivního materiálu vytvořeného na platformě ThingLink.
Vytvoření materiálu v prostředí ThingLink (psychodidaktická transformace).
Realizace názorné výuky za pomoci vytvořeného materiálu.
Hodnocení vytvořeného materiálu zkušeným vyučujícím.
Rozhovor s vyučujícím zaměřený na hodnocení využitelnosti materiálu.
Úprava vytvořeného materiálu dle získaných dat.
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl:
Prokázat, do jaké míry lze překonat příčinu kritičnosti tématu Hadleyova buňka (komplikovanost a komplexitu tématu) pomocí interaktivního materiálu vytvořeného na platformě ThingLink.
Vytvoření materiálu v prostředí ThingLink (psychodidaktická transformace).
Realizace názorné výuky za pomoci vytvořeného materiálu.
Hodnocení vytvořeného materiálu zkušeným vyučujícím.
Rozhovor s vyučujícím zaměřený na hodnocení využitelnosti materiálu.
Úprava vytvořeného materiálu dle získaných dat.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
JEFFERY, A. J., ROGERS, S. L., JEFFERY, K. L. A., HOBSON, L. A flexible, open, and interactive digital platform to support online and blended experiential learning environments: Thinglink and thin sections. Geoscience Communication, 2021, 4, 95-110.
KOVAŘÍKOVÁ, M., VALIŠOVÁ, A. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
JEFFERY, A. J., ROGERS, S. L., JEFFERY, K. L. A., HOBSON, L. A flexible, open, and interactive digital platform to support online and blended experiential learning environments: Thinglink and thin sections. Geoscience Communication, 2021, 4, 95-110.
KOVAŘÍKOVÁ, M., VALIŠOVÁ, A. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.