Bakalářská práce je rozdělena do tří základních částí. Teoretické, praktické a didaktické části. Teoretická část práce analyzuje a zkoumá, jak umělci v určitých uměleckých směrech vyjadřují a interpretují své emoce ve svých dílech a jaké psychologické mechanismy stojí za prožíváním těchto emocí či jak fungují emoce ve výtvarném umění. Praktická část obsahuje tvorbu série abstraktních obrazů, které reflektují osobní emoční prožitky. Didaktická část
práce pak přináší návrh výtvarného projektu pro děti základních škol druhého stupně, nazvaného "Výtvarný deník", který má za cíl pomoci dětem rozpoznat a interpretovat své vlastní emoce prostřednictvím výtvarného vyjádření. Tato práce přináší poznatky o roli emocí ve výtvarném umění.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into three basic parts. Theoretical, practical and didactic parts. The theoretical part of the thesis analyses and examines how artists in certain artistic directions express and interpret their emotions in their works, and what psychological mechanisms are behind the experience of these emotions or how emotions work in visual art. The practical part includes the creation of a series of abstract paintings that reflect personal emotional experiences. The didactic part of the work then presents a proposal for
an art project for primary school children of the second grade, called "Art Diary", which aims to help children recognize and interpret their own emotions through artistic expression. This work provides insights into the role of emotions in the visual arts
Klíčová slova
Emoce, emoční prožitek, abstraktní umění, emoční psychologie
Bakalářská práce je rozdělena do tří základních částí. Teoretické, praktické a didaktické části. Teoretická část práce analyzuje a zkoumá, jak umělci v určitých uměleckých směrech vyjadřují a interpretují své emoce ve svých dílech a jaké psychologické mechanismy stojí za prožíváním těchto emocí či jak fungují emoce ve výtvarném umění. Praktická část obsahuje tvorbu série abstraktních obrazů, které reflektují osobní emoční prožitky. Didaktická část
práce pak přináší návrh výtvarného projektu pro děti základních škol druhého stupně, nazvaného "Výtvarný deník", který má za cíl pomoci dětem rozpoznat a interpretovat své vlastní emoce prostřednictvím výtvarného vyjádření. Tato práce přináší poznatky o roli emocí ve výtvarném umění.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into three basic parts. Theoretical, practical and didactic parts. The theoretical part of the thesis analyses and examines how artists in certain artistic directions express and interpret their emotions in their works, and what psychological mechanisms are behind the experience of these emotions or how emotions work in visual art. The practical part includes the creation of a series of abstract paintings that reflect personal emotional experiences. The didactic part of the work then presents a proposal for
an art project for primary school children of the second grade, called "Art Diary", which aims to help children recognize and interpret their own emotions through artistic expression. This work provides insights into the role of emotions in the visual arts
Klíčová slova
Emoce, emoční prožitek, abstraktní umění, emoční psychologie
Student vytvoří sérii abstraktních obrazů na téma emočních stavů.
Praktická část: Zobrazení emočních stavů za pomoci abstraktní sprejové malby. Student bude vycházet z vlastních emočních stavů a prožívání.
Teoretická část: Historie a teorie abstraktního umění, psychologie emočních stavů, aktuální teorie o emočních stavech z oboru psychologie. Zhodnocení významu zobrazení emočních stavů s ohledem na poznatky současné psychologie.
Didaktická část: Informovat o abstraktním umění a sprejové malbě, umět pracovat se svými emocemi a rozpoznat je. Navržení zadání sloužících k rozvoji vidění, sebepoznání a kreativity.
Zásady pro vypracování
Student vytvoří sérii abstraktních obrazů na téma emočních stavů.
Praktická část: Zobrazení emočních stavů za pomoci abstraktní sprejové malby. Student bude vycházet z vlastních emočních stavů a prožívání.
Teoretická část: Historie a teorie abstraktního umění, psychologie emočních stavů, aktuální teorie o emočních stavech z oboru psychologie. Zhodnocení významu zobrazení emočních stavů s ohledem na poznatky současné psychologie.
Didaktická část: Informovat o abstraktním umění a sprejové malbě, umět pracovat se svými emocemi a rozpoznat je. Navržení zadání sloužících k rozvoji vidění, sebepoznání a kreativity.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, J. Výtvarné umění výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: ACADEMIA, 1997. 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FOLDYNOVÁ, Adéla. Pouliční umění - teorie na ulici. Vyd. 1. Editor Filip Jakš. Praha: Interaktiv.cz, 2008, 28 s. ISBN 978-80-903904-4-7
HESS, Barbara, GROSENICK, Uta (ed.). Abstraktní expresionismus. V Praze: Slovart, 2006. ISBN 80-7209-840-3.
HUYGHE, R. Řeč obrazů ve světle psychologie umění. Vyd. 1. Praha: Odeon. 311 s. ISBN 01- 503-73.
GOLDING, J. Cesty k abstraktnímu umění: Mondrian, Mlalevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003. 223 s. ISBN 80-86598- 48-9.
MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury 4. Vyd. 1. Praha: IDEA SERVIS, 2002. 200 s. ISBN: 80-85970-32-5
PRIMUS, Z. – DANĚK, L. Umění je abstrakce. Česká vizuální kultura 60. Let. Praha: Kant, 2003. 334 s. ISBN 80-86300-14-5.
Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha. Grada
Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada
Čáp, J. & Dytrych, Z. (1967). Konflikt, frustrace, stres a utváření osobnosti. Praha. Státní pedagogické nakladatelství.
BANKSY. Banging your head against a brick wall. United Kingdom: Weapons of Mass Distraction, 2001. ISBN 09-541-7040-7.
LÉKÓ, Ivan in Street art Praha. Praha: Arbor vitae, 2007, 464 s. ISBN 978- 808- 6300- 993
LEWISOHN, Cedar. Street art: the graffiti revolution. New York: Abrams, 2008, 160 p. ISBN 9780810983205.
Veltrubská, I. ; Chamoutová, K. : Duševní zdraví. Praha, ČZU, 1998. ISBN 80-213-0456-1
Sillamy, N. : Psychologický slovník. Olomouc, UPOL, 2001. ISBN 80-244- 0249-1
Seznam doporučené literatury
BALEKA, J. Výtvarné umění výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: ACADEMIA, 1997. 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FOLDYNOVÁ, Adéla. Pouliční umění - teorie na ulici. Vyd. 1. Editor Filip Jakš. Praha: Interaktiv.cz, 2008, 28 s. ISBN 978-80-903904-4-7
HESS, Barbara, GROSENICK, Uta (ed.). Abstraktní expresionismus. V Praze: Slovart, 2006. ISBN 80-7209-840-3.
HUYGHE, R. Řeč obrazů ve světle psychologie umění. Vyd. 1. Praha: Odeon. 311 s. ISBN 01- 503-73.
GOLDING, J. Cesty k abstraktnímu umění: Mondrian, Mlalevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003. 223 s. ISBN 80-86598- 48-9.
MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury 4. Vyd. 1. Praha: IDEA SERVIS, 2002. 200 s. ISBN: 80-85970-32-5
PRIMUS, Z. – DANĚK, L. Umění je abstrakce. Česká vizuální kultura 60. Let. Praha: Kant, 2003. 334 s. ISBN 80-86300-14-5.
Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha. Grada
Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada
Čáp, J. & Dytrych, Z. (1967). Konflikt, frustrace, stres a utváření osobnosti. Praha. Státní pedagogické nakladatelství.
BANKSY. Banging your head against a brick wall. United Kingdom: Weapons of Mass Distraction, 2001. ISBN 09-541-7040-7.
LÉKÓ, Ivan in Street art Praha. Praha: Arbor vitae, 2007, 464 s. ISBN 978- 808- 6300- 993
LEWISOHN, Cedar. Street art: the graffiti revolution. New York: Abrams, 2008, 160 p. ISBN 9780810983205.
Veltrubská, I. ; Chamoutová, K. : Duševní zdraví. Praha, ČZU, 1998. ISBN 80-213-0456-1
Sillamy, N. : Psychologický slovník. Olomouc, UPOL, 2001. ISBN 80-244- 0249-1