Tato kvalifikační práce se zabývá identifikací a interpretací tématu fenoménu smrti ve výtvarném umění středověké Evropy. Časově je práce ohraničena obdobím středověku, přičemž hlavní časově rozpětí se pohybuje mezi 11. a 16. stoletím. V rámci kulturně historického vývoje je zmíněn i vývoj ikonografie v období antiky a ranného středověku.
Pozornost se zaměřuje především na identifikaci jednotlivých zobrazení, vývoj námětů a genezi ikonografie. Dále se práce věnuje námětu "Tance smrti".
Práce je zaměřená i na seznámení s historickým vývojem a dobovými okolnostmi, které pomáhají reflektovat smýšlení středověkého člověka v rámci tématu smrti v umění.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the identification and interpretation of the theme of death in the visual art of medieval Europe. Temporally, the work is delimited to the medieval period, with the main timeframe ranging from the 11th to the 16th century. Within the context of cultural-historical development, the evolution of iconography in the ancient and early medieval periods is also mentioned.
Attention is primarily focused on identifying individual representations, the development of themes, and the genesis of iconography. Furthermore, the thesis explores the subject of the "Dance of Death."
The work also delves into acquainting the reader with the historical development and contemporary circumstances that help reflect the medieval mindset regarding the theme of death in art.
Klíčová slova
smrt, výtvarné umění, středověk, tanec smrti, výtvarná výchova, lebka, kostlivec
Klíčová slova v angličtině
death, visual art, medieval, dance of death, art education, skull, skeleton
Rozsah průvodní práce
43 s. (59 999 znaků), x s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato kvalifikační práce se zabývá identifikací a interpretací tématu fenoménu smrti ve výtvarném umění středověké Evropy. Časově je práce ohraničena obdobím středověku, přičemž hlavní časově rozpětí se pohybuje mezi 11. a 16. stoletím. V rámci kulturně historického vývoje je zmíněn i vývoj ikonografie v období antiky a ranného středověku.
Pozornost se zaměřuje především na identifikaci jednotlivých zobrazení, vývoj námětů a genezi ikonografie. Dále se práce věnuje námětu "Tance smrti".
Práce je zaměřená i na seznámení s historickým vývojem a dobovými okolnostmi, které pomáhají reflektovat smýšlení středověkého člověka v rámci tématu smrti v umění.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the identification and interpretation of the theme of death in the visual art of medieval Europe. Temporally, the work is delimited to the medieval period, with the main timeframe ranging from the 11th to the 16th century. Within the context of cultural-historical development, the evolution of iconography in the ancient and early medieval periods is also mentioned.
Attention is primarily focused on identifying individual representations, the development of themes, and the genesis of iconography. Furthermore, the thesis explores the subject of the "Dance of Death."
The work also delves into acquainting the reader with the historical development and contemporary circumstances that help reflect the medieval mindset regarding the theme of death in art.
Klíčová slova
smrt, výtvarné umění, středověk, tanec smrti, výtvarná výchova, lebka, kostlivec
Klíčová slova v angličtině
death, visual art, medieval, dance of death, art education, skull, skeleton
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce s názvem Fenomén smrti ve výtvarném umění bude zaměřena na identifikaci a interpretaci zobrazení smrti ve středověkém umění Evropy od 11. do 16. století.
V rámci uměleckohistorického bádání se autorčina pozornost zaměří na identifikaci jednotlivých vyobrazení daného tématu, genezi ikonografie a také postupný vývoj námětů se smrtí spojených, které jsou zachyceny zejména v médiu evropské středověké malby. Zvláštní pozornost bude věnována námětu "Tance smrti", který se ve výtvarném umění objevuje na přelomu dvou epoch – středověku a novověku.
Na základě výběru dobových vyobrazení bude rovněž reflektováno zobrazování smrti v širším kontextu, zejména pak v liturgickém, pastoračním a konečně i celospolečenském.
Umělecko-historická analýza zobrazení smrti ve výtvarném umění středověku má za cíl pomoci vytvořit teoretickou bázi pro lepší uchopení obecného fenoménu smrti v širších souvislostech, zejména seznámení se s historickým vývojem a dobovými okolnostmi, které pomohou reflektovat proměnu přemýšlení nad posledními věcmi člověka v současnosti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce s názvem Fenomén smrti ve výtvarném umění bude zaměřena na identifikaci a interpretaci zobrazení smrti ve středověkém umění Evropy od 11. do 16. století.
V rámci uměleckohistorického bádání se autorčina pozornost zaměří na identifikaci jednotlivých vyobrazení daného tématu, genezi ikonografie a také postupný vývoj námětů se smrtí spojených, které jsou zachyceny zejména v médiu evropské středověké malby. Zvláštní pozornost bude věnována námětu "Tance smrti", který se ve výtvarném umění objevuje na přelomu dvou epoch – středověku a novověku.
Na základě výběru dobových vyobrazení bude rovněž reflektováno zobrazování smrti v širším kontextu, zejména pak v liturgickém, pastoračním a konečně i celospolečenském.
Umělecko-historická analýza zobrazení smrti ve výtvarném umění středověku má za cíl pomoci vytvořit teoretickou bázi pro lepší uchopení obecného fenoménu smrti v širších souvislostech, zejména seznámení se s historickým vývojem a dobovými okolnostmi, které pomohou reflektovat proměnu přemýšlení nad posledními věcmi člověka v současnosti.
Seznam doporučené literatury
ARIÈS, Phillipe. Dějiny smrti I., Doba ležících. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7203-286-0.
ARIÈS, Phillipe. Dějiny smrti II., Zdivočelá smrt. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7203-293-3.
BETHMONT-GALLERAND, Sylvie. Death Personified in Medieval Imagery: The Motif of Death Riding a Bovine, in: Sophie Oosterwijk – Stefanie Knöll (eds.), Mixed Metaphors. The Danse Macabre in Medieval and Early Modern Europe. New Castle upon Tyne 2011.
COOPER OLDS, Clifton. Ars moriendi: A Study of the Form and Content of Fifteenth-Century Illustrations of the Art od Dying. Dizertační práce, University of Pensylvania, Michigan 1966.
CORVISIER, André. Tance smrti. 1. vydání. Praha: Volvox Globator, 2002. ISBN 80-7207-439-3.
DANIELL, Christopher. Death and Burial in Medieval England 1066–1550. London 1997.
DUBY, Georges. Věk katedrál, Umění a společnost 980 – 1420. Praha 2002.
DUBRUCK, Edelgard E. Death and dying in the Middle Ages. (Studies in the humanities ; 45). New York [u.a.] : Lang, 1999.
FERIANC, Dušan. Nekropolná architektúra: metodika výskumu, hodnotenie a zásady prezentácie kultúrno-historických hodnôt nekropolenj architektúry. Bratislava, Slovenská technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-227-3748-7. 192 s.
GARTSMAN, Elina. The dance of death in the middle age performance. Studies in the visual cultures of the brepols. Turnhoout 2010.
HUYGHE, René. Umění středověku. Praha: Odeon, 1969. 470 s.
JÖCKLE, Clemens. Memento mori: historie pohřbívání a uctívání mrtvých. Praha: Euromedia Group, 2000. ISBN 80-242-0108-9. 159 s.
JORDAN, Louis E. The iconography of death in western medieval art to 1350. 1980.
KINCH, Ashby. Imago Mortis. Mediating Images of Death in Late Medieval Culture. Leiden 2013.
KORPIOLA, Mia – LAHTINEN, Anu. (eds.). Cultures of Death and Dying in Medieval and Early Modern Europe. Helsinki 2015.
SCHMITT, Jean-Claude. Revenanti, Živí a mrtví ve středověké společnosti. Praha 2002. ISBN 80-7203-455-3.
STEJSKAL, Karel. Obrazy smrti ve výtvarném umění a jejich divadelní inspirace. Miscellanea oddělení rukopisů a vzácných tisků, sv. 4, 1987.
Seznam doporučené literatury
ARIÈS, Phillipe. Dějiny smrti I., Doba ležících. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7203-286-0.
ARIÈS, Phillipe. Dějiny smrti II., Zdivočelá smrt. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7203-293-3.
BETHMONT-GALLERAND, Sylvie. Death Personified in Medieval Imagery: The Motif of Death Riding a Bovine, in: Sophie Oosterwijk – Stefanie Knöll (eds.), Mixed Metaphors. The Danse Macabre in Medieval and Early Modern Europe. New Castle upon Tyne 2011.
COOPER OLDS, Clifton. Ars moriendi: A Study of the Form and Content of Fifteenth-Century Illustrations of the Art od Dying. Dizertační práce, University of Pensylvania, Michigan 1966.
CORVISIER, André. Tance smrti. 1. vydání. Praha: Volvox Globator, 2002. ISBN 80-7207-439-3.
DANIELL, Christopher. Death and Burial in Medieval England 1066–1550. London 1997.
DUBY, Georges. Věk katedrál, Umění a společnost 980 – 1420. Praha 2002.
DUBRUCK, Edelgard E. Death and dying in the Middle Ages. (Studies in the humanities ; 45). New York [u.a.] : Lang, 1999.
FERIANC, Dušan. Nekropolná architektúra: metodika výskumu, hodnotenie a zásady prezentácie kultúrno-historických hodnôt nekropolenj architektúry. Bratislava, Slovenská technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-227-3748-7. 192 s.
GARTSMAN, Elina. The dance of death in the middle age performance. Studies in the visual cultures of the brepols. Turnhoout 2010.
HUYGHE, René. Umění středověku. Praha: Odeon, 1969. 470 s.
JÖCKLE, Clemens. Memento mori: historie pohřbívání a uctívání mrtvých. Praha: Euromedia Group, 2000. ISBN 80-242-0108-9. 159 s.
JORDAN, Louis E. The iconography of death in western medieval art to 1350. 1980.
KINCH, Ashby. Imago Mortis. Mediating Images of Death in Late Medieval Culture. Leiden 2013.
KORPIOLA, Mia – LAHTINEN, Anu. (eds.). Cultures of Death and Dying in Medieval and Early Modern Europe. Helsinki 2015.
SCHMITT, Jean-Claude. Revenanti, Živí a mrtví ve středověké společnosti. Praha 2002. ISBN 80-7203-455-3.
STEJSKAL, Karel. Obrazy smrti ve výtvarném umění a jejich divadelní inspirace. Miscellanea oddělení rukopisů a vzácných tisků, sv. 4, 1987.