Bakalářská práce se zabývá výtvarnou transformací průběhu Alzheimerovy choroby. V teoretické části popisuje Alzheimerovu chorobu a její průběh. Dále pak popisuje propojení onemocnění mozku s výtvarným uměním z historického a uměleckého hlediska. V praktické části autorka realizuje výtvarnou transformaci Alzheimerovy choroby a provádí analýzu výsledných děl. V poslední čáasti autorka provádí didaktickou tranformaci zvoleného tématu v podobě výtvarného úkolu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the artistic transformation of the course of Alzheimer's disease. In the theoretical part it describes Alzheimer's disease and its course. It then describes the connection between the brain disease and the visual arts from a historical and artistic point of view. In the practical part, the author realizes the artistic transformation of Alzheimer's disease and analyzes the resulting works. In the last part, the author performs a didactic transformation of the chosen topic in the form of an art assignment.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, kognitivní funkce, art brut, auroportrét, umění duševně chorých, olejomalba, zátiší, kompozice, didaktická transformace
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer's disease, dementia, cognitive function, art brut, auroportrait, art of the mentally ill, oil painting, still life, composition, didactic transformation
Rozsah průvodní práce
44 s. (64 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výtvarnou transformací průběhu Alzheimerovy choroby. V teoretické části popisuje Alzheimerovu chorobu a její průběh. Dále pak popisuje propojení onemocnění mozku s výtvarným uměním z historického a uměleckého hlediska. V praktické části autorka realizuje výtvarnou transformaci Alzheimerovy choroby a provádí analýzu výsledných děl. V poslední čáasti autorka provádí didaktickou tranformaci zvoleného tématu v podobě výtvarného úkolu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the artistic transformation of the course of Alzheimer's disease. In the theoretical part it describes Alzheimer's disease and its course. It then describes the connection between the brain disease and the visual arts from a historical and artistic point of view. In the practical part, the author realizes the artistic transformation of Alzheimer's disease and analyzes the resulting works. In the last part, the author performs a didactic transformation of the chosen topic in the form of an art assignment.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, kognitivní funkce, art brut, auroportrét, umění duševně chorých, olejomalba, zátiší, kompozice, didaktická transformace
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer's disease, dementia, cognitive function, art brut, auroportrait, art of the mentally ill, oil painting, still life, composition, didactic transformation
Zásady pro vypracování
Autorka vypracuje cyklus obrazů (velikost cca 90-120 cm) technikou olejomalby na plátno. Motiv obrazů bude volné zátiší tvořené z každodenních/běžných předmětu/ů, které jsou uvržené do nezvyklého prostředí, kam zkrátka nepatří. Obrazy budou malované podle reálné předlohy. Součástí práce bude soubor 15-20 skic sloužících k ustanovení kompozice a barevnosti na finálních obrazech.
Dále bude součástí průvodní text v odpovídajícím rozsahu, který bude obsahovat vlastní interpretaci výtvarných děl, inspirační východiska, historický a umělecký kontext.
Zásady pro vypracování
Autorka vypracuje cyklus obrazů (velikost cca 90-120 cm) technikou olejomalby na plátno. Motiv obrazů bude volné zátiší tvořené z každodenních/běžných předmětu/ů, které jsou uvržené do nezvyklého prostředí, kam zkrátka nepatří. Obrazy budou malované podle reálné předlohy. Součástí práce bude soubor 15-20 skic sloužících k ustanovení kompozice a barevnosti na finálních obrazech.
Dále bude součástí průvodní text v odpovídajícím rozsahu, který bude obsahovat vlastní interpretaci výtvarných děl, inspirační východiska, historický a umělecký kontext.
Seznam doporučené literatury
GURNEY, James. Color and light a guide for the realist painter. Kansas City, Mo: Andrews McMeel, 2010.
SCHMID, Richard. Alla Prima: Everything I know about painting. South Burlington, VT: Stove Prairie Press, 1999.
FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, Buchloh Benjamin H D. a David JOSELIT. Art since 1900: Modernism, antimodernism, postmodernism. London: Thames et Hudson, 2020.
PETERSEN, Anne Ring, Mikkel BOGH, Hans Dam CHRISTENSEN a Peter Nørgaard LARSEN, ed. Contemporary painting in context. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, University of Copenhagen, 2013.
WALCH, Margaret a Augustine HOPE. Living colors: The definitive guide to color palettes through the ages. San Francisco, Cal.: Chronicle Books, 2002.
RONNBERG, Ami a Kathleen MARTIN. The book of symbols: Reflections on archetypal images. Köln: Taschen, 2010.
ITTEN, Johannes a Ernst HAAGEN. The art of color the subjective experience and objective rationale of color. B.m.: Van Nostrand Reinhold, 1973.
ALBERS, Josef. Interaction of color. New Haven Connecticut: Yale University Press, 2013.
EBERT-SCHIFFERER, Sybille. Still life: A history. New York: Harry N. Abrams, 1999.
ARNHEIM, Rudolf. Art and visual perception: A psychology of the creative eye. Berkeley: University of California Press, 2011.
FREEDBERG, David. The power of images: Studies in the history and theory of response. Chicago: University of Chicago Press, 2007.
Seznam doporučené literatury
GURNEY, James. Color and light a guide for the realist painter. Kansas City, Mo: Andrews McMeel, 2010.
SCHMID, Richard. Alla Prima: Everything I know about painting. South Burlington, VT: Stove Prairie Press, 1999.
FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, Buchloh Benjamin H D. a David JOSELIT. Art since 1900: Modernism, antimodernism, postmodernism. London: Thames et Hudson, 2020.
PETERSEN, Anne Ring, Mikkel BOGH, Hans Dam CHRISTENSEN a Peter Nørgaard LARSEN, ed. Contemporary painting in context. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, University of Copenhagen, 2013.
WALCH, Margaret a Augustine HOPE. Living colors: The definitive guide to color palettes through the ages. San Francisco, Cal.: Chronicle Books, 2002.
RONNBERG, Ami a Kathleen MARTIN. The book of symbols: Reflections on archetypal images. Köln: Taschen, 2010.
ITTEN, Johannes a Ernst HAAGEN. The art of color the subjective experience and objective rationale of color. B.m.: Van Nostrand Reinhold, 1973.
ALBERS, Josef. Interaction of color. New Haven Connecticut: Yale University Press, 2013.
EBERT-SCHIFFERER, Sybille. Still life: A history. New York: Harry N. Abrams, 1999.
ARNHEIM, Rudolf. Art and visual perception: A psychology of the creative eye. Berkeley: University of California Press, 2011.
FREEDBERG, David. The power of images: Studies in the history and theory of response. Chicago: University of Chicago Press, 2007.