Diplomová práce se zabývá přechodovými objekty a rituály u dětí mladšího školního věku na 1. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je zjistit, jak učitelé naplňují potřebu bezpečí dítěte v souvislosti s respektováním potřeby přechodového objektu či přechodových rituálů. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou blíže představeny pojmy přechodový objekt a rituál. Dále je v této části popsána teorie attachmentu, současné poznatky neurovědy, specifika mladšího školního věku, osobnostně orientované pojetí vzdělávání a potřeba bezpečí a jistoty. V praktické části jsou představena data získaná prostřednictvím dotazníku vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with transitional objects and rituals of younger school age children in primary school. The main goal of the work is to find out how teachers fulfill the child's need for safety in connection with respecting the need for a transitional object or transitional rituals. The work is divided into two parts. In the theoretical part, the terms transition object and ritual are introduced in more detail. Furthermore, this part focuses on the theory of attachment, on the current knowledge of neuroscience, the specifics of younger school age and the personality-oriented concept of education and the need for safety and security. In the practical part, the data obtained through a self-constructed questionnaire are presented.
Klíčová slova
Přechodový objekt
Přechodový rituál
Potřeba bezpečí a jistoty
Osobnostně orientované pojetí vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Transitional object
Transitional ritual
The need for safety and security
Person-oriented concept of education
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá přechodovými objekty a rituály u dětí mladšího školního věku na 1. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je zjistit, jak učitelé naplňují potřebu bezpečí dítěte v souvislosti s respektováním potřeby přechodového objektu či přechodových rituálů. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou blíže představeny pojmy přechodový objekt a rituál. Dále je v této části popsána teorie attachmentu, současné poznatky neurovědy, specifika mladšího školního věku, osobnostně orientované pojetí vzdělávání a potřeba bezpečí a jistoty. V praktické části jsou představena data získaná prostřednictvím dotazníku vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with transitional objects and rituals of younger school age children in primary school. The main goal of the work is to find out how teachers fulfill the child's need for safety in connection with respecting the need for a transitional object or transitional rituals. The work is divided into two parts. In the theoretical part, the terms transition object and ritual are introduced in more detail. Furthermore, this part focuses on the theory of attachment, on the current knowledge of neuroscience, the specifics of younger school age and the personality-oriented concept of education and the need for safety and security. In the practical part, the data obtained through a self-constructed questionnaire are presented.
Klíčová slova
Přechodový objekt
Přechodový rituál
Potřeba bezpečí a jistoty
Osobnostně orientované pojetí vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Transitional object
Transitional ritual
The need for safety and security
Person-oriented concept of education
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak jsou v každodenní praxi na 1.stupni ZŠ realizovány principy osobnostně orientovaného pojetí vzdělávání v kontextu respektování potřeby přechodového objektu či přechodových rituálů u dětí mladšího školního věku. V teoretické části bude vymezen pojem přechodový objekt, principy osobnostně orientované výchovy a její východiska s důrazem na potřeby dítěte. V praktické části bude provedeno šetření mezi učiteli 1.stupně ZŠ. Bude využito smíšeného přístupu, data budou získávána pomocí dotazníku vlastní konstrukce. Práce bude průběžně konzultována.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak jsou v každodenní praxi na 1.stupni ZŠ realizovány principy osobnostně orientovaného pojetí vzdělávání v kontextu respektování potřeby přechodového objektu či přechodových rituálů u dětí mladšího školního věku. V teoretické části bude vymezen pojem přechodový objekt, principy osobnostně orientované výchovy a její východiska s důrazem na potřeby dítěte. V praktické části bude provedeno šetření mezi učiteli 1.stupně ZŠ. Bude využito smíšeného přístupu, data budou získávána pomocí dotazníku vlastní konstrukce. Práce bude průběžně konzultována.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John, 2012. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Přeložil Ivo MÜLLER. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0076-5.
BOWLBY, John, 2010. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-670-4.
HEJLOVÁ, Helena, 2010. Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-468-6.
WINNICOTT, D. W., 2018. Hraní a realita. Přeložila Pavla LE ROCH. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1307-9.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John, 2012. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Přeložil Ivo MÜLLER. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0076-5.
BOWLBY, John, 2010. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-670-4.
HEJLOVÁ, Helena, 2010. Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-468-6.
WINNICOTT, D. W., 2018. Hraní a realita. Přeložila Pavla LE ROCH. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1307-9.