Práce představuje radikální konstruktivismus v pojetí Ernsta von Glasersfelda jako formu evoluční epistemologie, která vychází z koncepce informačně uzavřeného naturalizovaného subjektu. Poznání je viděno jako kognitivní konstrukt, jímž poznávající subjekt strukturuje svůj zkušenostní proud. Cílem konstrukce poznání není odhalit absolutní realitu, ale umožnit organismu konzistentně dosahovat jeho zkušenostních cílů. Práce začíná u představení původu a povahy radikálně-konstruktivistické koncepce poznání. Poté charakterizuje subjekt radikálního konstruktivismu a jeho mechanismy konstrukce poznání: poznávající subjekt je nejprve formálně vymezen pomocí kybernetických principů, a tato formální definice je následně konkretizována použitím Piagetovy teorie kognitivního vývoje. Nakonec jsou uvedeny epistemologické důsledky radikálního konstruktivismu pro kritéria posuzování platnosti poznání.
Annotation in English
This paper presents Ernst von Glasersfeld's radical constructivism as a form of evolutionary epistemology, which builds on the concept of an informationally closed naturalized subject. Knowledge is seen as a cognitive construct through which the knowing subject structures its experiental flow. The goal of knowledge construction is not to uncover absolute reality, but merely to allow the organism to be able to consistently achieve its experiental goals. The paper begins by explaining the origin and nature of the radical constructivist conception of knowledge. Then, it characterizes the subject of radical constructivism and its mechanisms of the construction of knowledge. The knowing subject is first given a formal definition rooted in cybernetic principles, which is then given concrete empirical form using Piaget's theory of cognitive development. The paper ends by showcasing radical constructivism's implications for the criteria for the evaluation of knowledge.
Keywords
radikální konstruktivismus, Ernst von Glasersfeld, evoluční epistemologie, konstruktivismus, kybernetika, Jean Piaget, skepticismus, poznání
Keywords in English
radical constructivism, Ernst von Glasersfeld, evolutionary epistemology, constructivism, cybernetics, Jean Piaget, scepticism, knowledge
Length of the covering note
42 s. (79 368 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce představuje radikální konstruktivismus v pojetí Ernsta von Glasersfelda jako formu evoluční epistemologie, která vychází z koncepce informačně uzavřeného naturalizovaného subjektu. Poznání je viděno jako kognitivní konstrukt, jímž poznávající subjekt strukturuje svůj zkušenostní proud. Cílem konstrukce poznání není odhalit absolutní realitu, ale umožnit organismu konzistentně dosahovat jeho zkušenostních cílů. Práce začíná u představení původu a povahy radikálně-konstruktivistické koncepce poznání. Poté charakterizuje subjekt radikálního konstruktivismu a jeho mechanismy konstrukce poznání: poznávající subjekt je nejprve formálně vymezen pomocí kybernetických principů, a tato formální definice je následně konkretizována použitím Piagetovy teorie kognitivního vývoje. Nakonec jsou uvedeny epistemologické důsledky radikálního konstruktivismu pro kritéria posuzování platnosti poznání.
Annotation in English
This paper presents Ernst von Glasersfeld's radical constructivism as a form of evolutionary epistemology, which builds on the concept of an informationally closed naturalized subject. Knowledge is seen as a cognitive construct through which the knowing subject structures its experiental flow. The goal of knowledge construction is not to uncover absolute reality, but merely to allow the organism to be able to consistently achieve its experiental goals. The paper begins by explaining the origin and nature of the radical constructivist conception of knowledge. Then, it characterizes the subject of radical constructivism and its mechanisms of the construction of knowledge. The knowing subject is first given a formal definition rooted in cybernetic principles, which is then given concrete empirical form using Piaget's theory of cognitive development. The paper ends by showcasing radical constructivism's implications for the criteria for the evaluation of knowledge.
Keywords
radikální konstruktivismus, Ernst von Glasersfeld, evoluční epistemologie, konstruktivismus, kybernetika, Jean Piaget, skepticismus, poznání
Keywords in English
radical constructivism, Ernst von Glasersfeld, evolutionary epistemology, constructivism, cybernetics, Jean Piaget, scepticism, knowledge
Research Plan
Cíl práce:
Cílem práce je představit radikální konstruktivismus jako přístup k řešení problémů v oblasti epistemologie. Práce se bude zaměřovat na radikálně konstruktivistickou koncepci Ernsta von Glasersfelda, její zdroje a možné důsledky. Pozornost bude věnována zejména specifickému pojetí funkce poznání a souvislosti epistemologie a ontologie.
Metody práce:
Práce bude vycházet z analýzy a následné interpretace primárních a sekundárních textů. Práce bude vycházet z textů v jejich originálním anglickém znění.
Zásady pro vypracování:
Kvalifikační práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Kvalifikační práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Student se zavazuje při práci dodržovat citační standardy, vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje s vedoucím.
Research Plan
Cíl práce:
Cílem práce je představit radikální konstruktivismus jako přístup k řešení problémů v oblasti epistemologie. Práce se bude zaměřovat na radikálně konstruktivistickou koncepci Ernsta von Glasersfelda, její zdroje a možné důsledky. Pozornost bude věnována zejména specifickému pojetí funkce poznání a souvislosti epistemologie a ontologie.
Metody práce:
Práce bude vycházet z analýzy a následné interpretace primárních a sekundárních textů. Práce bude vycházet z textů v jejich originálním anglickém znění.
Zásady pro vypracování:
Kvalifikační práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Kvalifikační práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Student se zavazuje při práci dodržovat citační standardy, vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje s vedoucím.
Recommended resources
GLASERSFELD, Ernst von. Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam: Sense Publishers, 2007. ISBN 978-90-8790-085-4.
GLASERSFELD, Ernst von. Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. London: Falmer Press, 1995. ISBN 0-7507-0387-3.
MATTHEWS, Michael R. (ed). Constructivism in Science Education: A Philosophical Examination. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1998. ISBN 0-7923-4924-5.
STEIER, Frederick (ed). Research and reflexivity. London: Sage Publications, 1991. ISBN 0-8039-8238-0.
Recommended resources
GLASERSFELD, Ernst von. Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam: Sense Publishers, 2007. ISBN 978-90-8790-085-4.
GLASERSFELD, Ernst von. Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. London: Falmer Press, 1995. ISBN 0-7507-0387-3.
MATTHEWS, Michael R. (ed). Constructivism in Science Education: A Philosophical Examination. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1998. ISBN 0-7923-4924-5.
STEIER, Frederick (ed). Research and reflexivity. London: Sage Publications, 1991. ISBN 0-8039-8238-0.