Bakalářská práce se zaměřuje na teorii poznání a jazyka, jak ji představuje Jean Piaget ve své koncepci. Pozornost je zaměřena především na Piagetovu teorii poznání z hlediska způsobu, jakým se vyvíjí řeč, a na analýzu fází, které tomuto vývoji předcházejí. Piagetův koncept poskytuje ucelený pohled na vývoj poznání a jazyka. Jako Piagetův oponent je vybrán otec lingvistiky Noama Chomsky a jeho teorii univerzální gramatiky. Tímto konceptem ovlivnil filozofii jazyka a mysli. Zatímco Piagetova teorie slouží k pochopení toho, jak se děti učí jazyk během vývoje v interakci s prostředím. Chomsky je považuje za vrozené a univerzální. Oba jejich úhly pohledu se zdají být opačné, ale nastane okamžik, kdy Piaget ocení Chomskyho teorii vrozené gramatiky, která pracuje s myšlenkou vrozených gramatických kódů. A nastane okamžik, kdy naopak spolu nesouhlasí například ve věci vrozenosti či v symbolické funkce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis explores Jean Piaget's theory of knowledge and language. The main focus is on how Piaget's theory explains the development of speech and the stages that lead to it. Piaget's concept provides a comprehensive understanding of the evolution of knowledge and language. The thesis also discusses Noam Chomsky's theory of universal grammar, which opposes Piaget's theory. Chomsky's theory considers grammar to be innate and universal. While Piaget's theory focuses on understanding how children learn language through interaction with their environment. Although Chomsky's and Piaget's theories seem to contradict each other, there are points where they agree, such as Chomsky's idea of innate grammatical codes. However, they disagree on issues such as innateness and symbolic function.
cognitive development, mind surgery, speech, universal grammar, innate, intelligent
Rozsah průvodní práce
32 s. (67 502)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na teorii poznání a jazyka, jak ji představuje Jean Piaget ve své koncepci. Pozornost je zaměřena především na Piagetovu teorii poznání z hlediska způsobu, jakým se vyvíjí řeč, a na analýzu fází, které tomuto vývoji předcházejí. Piagetův koncept poskytuje ucelený pohled na vývoj poznání a jazyka. Jako Piagetův oponent je vybrán otec lingvistiky Noama Chomsky a jeho teorii univerzální gramatiky. Tímto konceptem ovlivnil filozofii jazyka a mysli. Zatímco Piagetova teorie slouží k pochopení toho, jak se děti učí jazyk během vývoje v interakci s prostředím. Chomsky je považuje za vrozené a univerzální. Oba jejich úhly pohledu se zdají být opačné, ale nastane okamžik, kdy Piaget ocení Chomskyho teorii vrozené gramatiky, která pracuje s myšlenkou vrozených gramatických kódů. A nastane okamžik, kdy naopak spolu nesouhlasí například ve věci vrozenosti či v symbolické funkce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis explores Jean Piaget's theory of knowledge and language. The main focus is on how Piaget's theory explains the development of speech and the stages that lead to it. Piaget's concept provides a comprehensive understanding of the evolution of knowledge and language. The thesis also discusses Noam Chomsky's theory of universal grammar, which opposes Piaget's theory. Chomsky's theory considers grammar to be innate and universal. While Piaget's theory focuses on understanding how children learn language through interaction with their environment. Although Chomsky's and Piaget's theories seem to contradict each other, there are points where they agree, such as Chomsky's idea of innate grammatical codes. However, they disagree on issues such as innateness and symbolic function.
cognitive development, mind surgery, speech, universal grammar, innate, intelligent
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce bude představení teorie jazyka v koncepci Jeana Piageta. Pozornost bude věnována především vztahu jazyka a kognitivního vývoje člověka. Piagetova teorie bude v práci srovnána s pojetím jazyka Noama Chromského.
Metody práce:
Práce bude vycházet z analýzy a následné interpretace primárních a sekundárních textů.
Zásady pro vypracvání:
Kvalifikační práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Kvalifikační práce bude vypracovaná v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy, vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje s vedoucím.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce bude představení teorie jazyka v koncepci Jeana Piageta. Pozornost bude věnována především vztahu jazyka a kognitivního vývoje člověka. Piagetova teorie bude v práci srovnána s pojetím jazyka Noama Chromského.
Metody práce:
Práce bude vycházet z analýzy a následné interpretace primárních a sekundárních textů.
Zásady pro vypracvání:
Kvalifikační práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Kvalifikační práce bude vypracovaná v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy, vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje s vedoucím.
Seznam doporučené literatury
Chromsky, N. Syntaktické struktury. Praha: Academia, 1966.
Piaget, J. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2001.
Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha. Portál, 1999.
Piatelli -Palmarini, M. (ed). Language and Learning: The Debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. Cambridge: Harvard University Press, 1980.
Seznam doporučené literatury
Chromsky, N. Syntaktické struktury. Praha: Academia, 1966.
Piaget, J. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2001.
Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha. Portál, 1999.
Piatelli -Palmarini, M. (ed). Language and Learning: The Debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. Cambridge: Harvard University Press, 1980.