Tato práce se zabývá rozborem graffiti streetartového umělce vystupujícího pod pseudonymem Banksy. Cílem práce je identifikovat a popsat práce, které Banksy vytvořil na Ukrajině v reakci na válku rozpoutanou Ruskou federací na jejím území a porovnat je s diskurzivními repertoáry, které vytvořil v reakci na Izraelskou okupaci Západního břehu Jordánu. Vzhledem k tomu že součástí analýzy musejí být zároveň aspekty sociálního, politického a mocenského pozadí obou konfliktů, využito je kritické diskurzivní analýzy dle Normana Fairclougha. Výstupem je identifikace základních narativů, které jsou prostřednictvím Banksyho prací uvedeny do veřejného prostoru a jakým způsobem se liší Banksyho vyjádření ke konfliktům v těchto regionech a jejich srovnání.
Anotace v angličtině
This work deals with the analysis of the graffiti of the street art artist performing under the pseudonym Banksy. The aim of the work is to identify and describe the works that Banksy created in Ukraine in response to the war launched by the Russian Federation on its territory and to compare them with the discursive repertoires that he created in response to the Israeli occupation of the West Bank. Since aspects of the social, political and power background of both conflicts must also be part of the analysis, critical discursive analysis according to Norman Fairclough is used. The output is the identification of the basic narratives that are introduced into the public space through Banksy's works and how Banksy's statements on conflicts in these regions differ and their comparison.
Klíčová slova
Banksy, diskuzivní analýza, Ukrajina, Izrael, Palestina, válka, Street Art
Klíčová slova v angličtině
Banksy, discursive analysis, Ukraine, Israel, Palestine, war, Street Art
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá rozborem graffiti streetartového umělce vystupujícího pod pseudonymem Banksy. Cílem práce je identifikovat a popsat práce, které Banksy vytvořil na Ukrajině v reakci na válku rozpoutanou Ruskou federací na jejím území a porovnat je s diskurzivními repertoáry, které vytvořil v reakci na Izraelskou okupaci Západního břehu Jordánu. Vzhledem k tomu že součástí analýzy musejí být zároveň aspekty sociálního, politického a mocenského pozadí obou konfliktů, využito je kritické diskurzivní analýzy dle Normana Fairclougha. Výstupem je identifikace základních narativů, které jsou prostřednictvím Banksyho prací uvedeny do veřejného prostoru a jakým způsobem se liší Banksyho vyjádření ke konfliktům v těchto regionech a jejich srovnání.
Anotace v angličtině
This work deals with the analysis of the graffiti of the street art artist performing under the pseudonym Banksy. The aim of the work is to identify and describe the works that Banksy created in Ukraine in response to the war launched by the Russian Federation on its territory and to compare them with the discursive repertoires that he created in response to the Israeli occupation of the West Bank. Since aspects of the social, political and power background of both conflicts must also be part of the analysis, critical discursive analysis according to Norman Fairclough is used. The output is the identification of the basic narratives that are introduced into the public space through Banksy's works and how Banksy's statements on conflicts in these regions differ and their comparison.
Klíčová slova
Banksy, diskuzivní analýza, Ukrajina, Izrael, Palestina, válka, Street Art
Klíčová slova v angličtině
Banksy, discursive analysis, Ukraine, Israel, Palestine, war, Street Art
Zásady pro vypracování
Úvod
Zpracovat diskurzivní repertoáry obsažené v banksyho tvorbě jsem se rozhodl hlavně z toho důvadu, že jeho tvorba je prodchnuta prvky sociální kritiky, které ovšem vzhledem k ohlasu, kterému se tento autor těší, pravděpodobně rezonují i mezi jeho publikem, kterému konvenují, takže analýzou diskursů Banksyho díla bychom mimo jiné mohli získat i určité indicie o názorovém backgroundu, byť někdy nevysloveném, mezi jeho fanoušky.
Sheng Kuan Chung interpretuje Banksyho jako bořitele barier ve smyslu kritiky Izraelsko-Palestinského konfliktu či hlas marginalizovaných, (Kuan Hung, 2009), já bych chtěl ve své analýze jít hlouběji, tyto interpretace jsou prvoplánové odrážejí to, co je na zdech, grafikách či objektech přímo namalované, mým cílem je hledat kontexty, které dají dílům hlubší smysl, který nemusí být vždy na první pohled zřejmý.
Cíle projektu, výzkumná otázka:
Cílem práce je identifikovat a kategorizovat diskurzivní repertoáry obsažené v Banksyho díle, umožní-li to chrakter díla určit, které repertoáry jsou v autorově díle dominantní a které spíše okrajové.
Určit časovou souslednost, zda k různým repertoárům vede nějaká vysledovatelná linie.
Metodologie
Pro analýzu diskurziních repertoárů Banksyho díla chci využít přístupů Normana Fairclougha, Ronlada Barthese a Michela Foucaulta. Michel Foucault vychází z toho, že diskurz je způsob, jakým jakým vnímáme realitu a zároveň ji konstruujeme. V této práci se budu zabývat interpretací vizuálních textů. Vizuálními texty se dále ve svém díle zabývá mezi jinými Ronald Barthes, patří mezi ně i Piotr Sztompka, lze využít i přístup Normana Fairclougha a pochopitelně i Carlese Peirce. Jejichž postupy a metodami s mám v úmyslu inspirovat.
Mám v úmyslu použít kvalitativní metodu diskurzivní analýzy doplněné v nezbytných případech prvky sémiotické analýzy dle Rolanda Barthese a k analýze obsažených znaků využiji kategorizaci Charlese Peirce (icon, index, symbol).
Postup při zpracování výzkumu:
1) Shromáždění a zpracování reprezentativního vzorku Banksyho prací
2) Analýza a interpretace těchto prací
3) Kategorizace identifikovaných repertoárů
4) Formulace závěrů
5) Výstup:
a) Vyčerpávající soupis diskurzivních repertoárů obsažených v autorově díle
b) Kategorizace, případně slouční příbuzných repertoárů
c) Kvantifikace zastoupení těchto repertoárů
d) Obecné závěry
Časový plán:
1) do 31. září: studium literatury, orientační seznámení se s dílem, hrubá kategorizace významných diskurzivních repertoárů
2) do 30. listopadu: samotná analýza, formulace závěrů
3) do 23. prosince 2023 odevzdání 1. pracovní verze projektu
4) Revize, zapracování připomínek cca 1 měsíc, odevzdání finální verze práce.
Zásady pro vypracování
Úvod
Zpracovat diskurzivní repertoáry obsažené v banksyho tvorbě jsem se rozhodl hlavně z toho důvadu, že jeho tvorba je prodchnuta prvky sociální kritiky, které ovšem vzhledem k ohlasu, kterému se tento autor těší, pravděpodobně rezonují i mezi jeho publikem, kterému konvenují, takže analýzou diskursů Banksyho díla bychom mimo jiné mohli získat i určité indicie o názorovém backgroundu, byť někdy nevysloveném, mezi jeho fanoušky.
Sheng Kuan Chung interpretuje Banksyho jako bořitele barier ve smyslu kritiky Izraelsko-Palestinského konfliktu či hlas marginalizovaných, (Kuan Hung, 2009), já bych chtěl ve své analýze jít hlouběji, tyto interpretace jsou prvoplánové odrážejí to, co je na zdech, grafikách či objektech přímo namalované, mým cílem je hledat kontexty, které dají dílům hlubší smysl, který nemusí být vždy na první pohled zřejmý.
Cíle projektu, výzkumná otázka:
Cílem práce je identifikovat a kategorizovat diskurzivní repertoáry obsažené v Banksyho díle, umožní-li to chrakter díla určit, které repertoáry jsou v autorově díle dominantní a které spíše okrajové.
Určit časovou souslednost, zda k různým repertoárům vede nějaká vysledovatelná linie.
Metodologie
Pro analýzu diskurziních repertoárů Banksyho díla chci využít přístupů Normana Fairclougha, Ronlada Barthese a Michela Foucaulta. Michel Foucault vychází z toho, že diskurz je způsob, jakým jakým vnímáme realitu a zároveň ji konstruujeme. V této práci se budu zabývat interpretací vizuálních textů. Vizuálními texty se dále ve svém díle zabývá mezi jinými Ronald Barthes, patří mezi ně i Piotr Sztompka, lze využít i přístup Normana Fairclougha a pochopitelně i Carlese Peirce. Jejichž postupy a metodami s mám v úmyslu inspirovat.
Mám v úmyslu použít kvalitativní metodu diskurzivní analýzy doplněné v nezbytných případech prvky sémiotické analýzy dle Rolanda Barthese a k analýze obsažených znaků využiji kategorizaci Charlese Peirce (icon, index, symbol).
Postup při zpracování výzkumu:
1) Shromáždění a zpracování reprezentativního vzorku Banksyho prací
2) Analýza a interpretace těchto prací
3) Kategorizace identifikovaných repertoárů
4) Formulace závěrů
5) Výstup:
a) Vyčerpávající soupis diskurzivních repertoárů obsažených v autorově díle
b) Kategorizace, případně slouční příbuzných repertoárů
c) Kvantifikace zastoupení těchto repertoárů
d) Obecné závěry
Časový plán:
1) do 31. září: studium literatury, orientační seznámení se s dílem, hrubá kategorizace významných diskurzivních repertoárů
2) do 30. listopadu: samotná analýza, formulace závěrů
3) do 23. prosince 2023 odevzdání 1. pracovní verze projektu
4) Revize, zapracování připomínek cca 1 měsíc, odevzdání finální verze práce.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
BARTHES, Roland. Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, roč. 10, č. 3.
BARTHES, Roland: Světlá komora, Archa, Bratislava, 1994 BARTHES, Roland: Mytologie, Dokořán, Praha, 2004 BRENER, Lexa, The Banksy Effect, Harvard International Review , Vol. 40, No. 2, The Art of Revolution Protest in Performance (SPRING 2019), pp. 34-37
DANESI, Marcel: Understanding Media Semiotics, A Hodder Arnold Publication , London 2002
FOUCAULT, Michel (1994) Diskurs, autor, genealogie, Praha, Svoboda
FOUCAULT, Michel (2000) Dohlížet a trestat. Praha, Dauphin
GAINES, Elliot: Media Literacy and Semiotics, Palgrave Macmillan, New York, 2010
HILL, Charles, A., HELMERS, Margarite: Defining Visual Rhetorics, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, New Jersey, 2004
PEIRCE, Charles Sanders: 1894. "What is a Sign?" Dostupné z: http://www.iupui.edu/ peirce/ep/ep2/ep2book/ch02/ep2ch2.htm (datum přístupu: 1. října 2020)
RODOWICK, David JAPPY, Tony: Introduction to Peircean Visual Semiotics, Bloomsbury Academic, London, 2013 KUAN CHUNG, Sheng, Art Education: July 2009, Vol. 62, No. 4 (July 2009), pp. 25-32
RODOWICK, David: Reading the figural, or Philosophy after the new media (Post-Contemporary Interventions), Combined Academic Publishers, London, 2001
SZTOMPKA, Piotr: Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda, Sociologické nakladatelství, Praha, 2007
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
BARTHES, Roland. Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, roč. 10, č. 3.
BARTHES, Roland: Světlá komora, Archa, Bratislava, 1994 BARTHES, Roland: Mytologie, Dokořán, Praha, 2004 BRENER, Lexa, The Banksy Effect, Harvard International Review , Vol. 40, No. 2, The Art of Revolution Protest in Performance (SPRING 2019), pp. 34-37
DANESI, Marcel: Understanding Media Semiotics, A Hodder Arnold Publication , London 2002
FOUCAULT, Michel (1994) Diskurs, autor, genealogie, Praha, Svoboda
FOUCAULT, Michel (2000) Dohlížet a trestat. Praha, Dauphin
GAINES, Elliot: Media Literacy and Semiotics, Palgrave Macmillan, New York, 2010
HILL, Charles, A., HELMERS, Margarite: Defining Visual Rhetorics, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, New Jersey, 2004
PEIRCE, Charles Sanders: 1894. "What is a Sign?" Dostupné z: http://www.iupui.edu/ peirce/ep/ep2/ep2book/ch02/ep2ch2.htm (datum přístupu: 1. října 2020)
RODOWICK, David JAPPY, Tony: Introduction to Peircean Visual Semiotics, Bloomsbury Academic, London, 2013 KUAN CHUNG, Sheng, Art Education: July 2009, Vol. 62, No. 4 (July 2009), pp. 25-32
RODOWICK, David: Reading the figural, or Philosophy after the new media (Post-Contemporary Interventions), Combined Academic Publishers, London, 2001
SZTOMPKA, Piotr: Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda, Sociologické nakladatelství, Praha, 2007