Diplomová práce se zaměřuje na tématiku VR sickness u současných VR systémů. Práce zkoumá současné chápání, studie a spojitosti tohoto jevu s podobnými úkazy jako kinetóźa, a současné strategie pro jeho mitigaci. V rámci diplomové práce je realizováno měření skupiny subjektů ve VR, které sleduje vliv VR sickness na jasnost instrukcí, výkon, a jiné dopady na člověka. Výsledky měření, jsou porovnány s předchozími studiemi, zdali se shodují nebo nikoliv. Cílem je využít zjištění z předešlých studií a data získaná z měření pro shrnutí dosavadního chápání VR sickness, a sestavení možných řešení tohoto úkazu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the topic of VR sickness in current VR systems. Thesis Investigates current understanding, studies, and connections of this occurrence with similiar phenomenas like motion sickness, and current strategies of its mitigation. A measuring of a group of subjects in VR is conducted within the scope of this diploma thesis, that observes influence of VR sickness on clarity of instructions, performance, and other impacts on human. Results of the measuring are compared to previous studies, if they match or not. The goal is to utilize findings of previous studies and gathered data from measuring to summarize current understanding of VR sickness and to construct possible solutions of this phenomena.
Diplomová práce se zaměřuje na tématiku VR sickness u současných VR systémů. Práce zkoumá současné chápání, studie a spojitosti tohoto jevu s podobnými úkazy jako kinetóźa, a současné strategie pro jeho mitigaci. V rámci diplomové práce je realizováno měření skupiny subjektů ve VR, které sleduje vliv VR sickness na jasnost instrukcí, výkon, a jiné dopady na člověka. Výsledky měření, jsou porovnány s předchozími studiemi, zdali se shodují nebo nikoliv. Cílem je využít zjištění z předešlých studií a data získaná z měření pro shrnutí dosavadního chápání VR sickness, a sestavení možných řešení tohoto úkazu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the topic of VR sickness in current VR systems. Thesis Investigates current understanding, studies, and connections of this occurrence with similiar phenomenas like motion sickness, and current strategies of its mitigation. A measuring of a group of subjects in VR is conducted within the scope of this diploma thesis, that observes influence of VR sickness on clarity of instructions, performance, and other impacts on human. Results of the measuring are compared to previous studies, if they match or not. The goal is to utilize findings of previous studies and gathered data from measuring to summarize current understanding of VR sickness and to construct possible solutions of this phenomena.
BOROŠ, Martin, Eva SVENTEKOVÁ, Anna CIDLINOVA, Marek BARDY a Katerina BATRLOVA, 2022. Application of VR Technology to the Training of Paramedics. Applied Sciences [online]. 12, 1172. Dostupné z: doi:10.3390/app12031172
BUHLER, Helmut, Sebastian MISZTAL a Jonas SCHILD, 2018. Reducing VR Sickness Through Peripheral Visual Effects. In: 2018 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR) [online]. s. 517–9. Dostupné z: doi:10.1109/VR.2018.8446346
HOWARD, Matt a Elise ZANDT, 2021. A meta-analysis of the virtual reality problem: Unequal effects of virtual reality sickness across individual differences. Virtual Reality [online]. 25. Dostupné z: doi:10.1007/s10055-021-00524-3
CHANG, Eunhee, Hyun-Taek KIM a Byounghyun YOO, 2020. Virtual Reality Sickness: A Review of Causes and Measurements. International Journal of Human-Computer Interaction [online]. 36, 1–25. Dostupné z: doi:10.1080/10447318.2020.1778351
KIM, Yoon Sang, JuHye WON, Seong-Wook JANG a Junho KO, 2022. Effects of Cybersickness Caused by Head-Mounted Display-Based Virtual Reality on Physiological Responses: Cross-sectional Study. JMIR serious games [online]. 10(4), e37938. ISSN 2291-9279. Dostupné z: doi:10.2196/37938
KOURTESIS, Panagiotis, Rayaan AMIR, Josie LINNELL, Ferran ARGELAGUET a Sarah E. MACPHERSON, 2023. Cybersickness, Cognition, & Motor Skills: The Effects of Music, Gender, and Gaming Experience. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics [online]. 29(5), 2326–2336. Dostupné z: doi:10.1109/TVCG.2023.3247062
Seznam doporučené literatury
BOROŠ, Martin, Eva SVENTEKOVÁ, Anna CIDLINOVA, Marek BARDY a Katerina BATRLOVA, 2022. Application of VR Technology to the Training of Paramedics. Applied Sciences [online]. 12, 1172. Dostupné z: doi:10.3390/app12031172
BUHLER, Helmut, Sebastian MISZTAL a Jonas SCHILD, 2018. Reducing VR Sickness Through Peripheral Visual Effects. In: 2018 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR) [online]. s. 517–9. Dostupné z: doi:10.1109/VR.2018.8446346
HOWARD, Matt a Elise ZANDT, 2021. A meta-analysis of the virtual reality problem: Unequal effects of virtual reality sickness across individual differences. Virtual Reality [online]. 25. Dostupné z: doi:10.1007/s10055-021-00524-3
CHANG, Eunhee, Hyun-Taek KIM a Byounghyun YOO, 2020. Virtual Reality Sickness: A Review of Causes and Measurements. International Journal of Human-Computer Interaction [online]. 36, 1–25. Dostupné z: doi:10.1080/10447318.2020.1778351
KIM, Yoon Sang, JuHye WON, Seong-Wook JANG a Junho KO, 2022. Effects of Cybersickness Caused by Head-Mounted Display-Based Virtual Reality on Physiological Responses: Cross-sectional Study. JMIR serious games [online]. 10(4), e37938. ISSN 2291-9279. Dostupné z: doi:10.2196/37938
KOURTESIS, Panagiotis, Rayaan AMIR, Josie LINNELL, Ferran ARGELAGUET a Sarah E. MACPHERSON, 2023. Cybersickness, Cognition, & Motor Skills: The Effects of Music, Gender, and Gaming Experience. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics [online]. 29(5), 2326–2336. Dostupné z: doi:10.1109/TVCG.2023.3247062
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta:
Rozvedl byste, čím si vysvětlujete, že montáž s navozenou cybersickness vyšla překvapivě jako rychlejší?
Mohl byste rozvést, jak subjekty slovně reagovaly na počitky při evokované cybersickness?
Další otázky:
Ing. Petra Troblová, Ph.D.: Jaký je rozdíl mezi cybersickness, motion sickness, virtual sickness, simulator sickness?
doc. Ing. Pavel Kopeček, CSc.: Kolik bylo probandů a jakou metodou byly vybíráni pro testování? Jakým způsobem lze osoby po tréninku zvýšit jejich odolnost vůči motion sickness? Jedním ze senzorů bylo měření vodivosti pokožky, neuvažovali jste o EEG měření?
doc. Ing. Theodor Beran, Ph.D.: Na str. 25 "Nošení těžkého HMD....může vést k přílišnému namáhání krku a hlavy..."? Lépe specifikujte namáhání nejen hlavy a krku. Co způsobuje svalovou únavu v těle?