Bakalářská práce se zaměřuje na výuku literatury na středních školách na Karlovarsku během minulého režimu. Práce je strukturována do několika kapitol, které se zabývají různými tématy. První kapitola představuje orálněhistorický výzkum jako klíčovou metodu, detailně popisuje průběh výzkumu. Druhá část práce se zaměřuje na život a kariéru pamětnice Ilony Baarové, která se účastnila výzkumu, a nabízí autobiografické informace a vzpomínky na vysokoškolské studium. Následující kapitoly popisují historický vývoj vybraných škol v Karlových Varech a atmosféru ve školních institucích během minulého režimu. Poslední část studie obsahuje analýzu učebnic literatury a srovnání výuky literatury dříve a nyní. Cílem práce je seznámit čtenáře s průběhem výuky literatury za minulého režimu a identifikovat rozdíly a shody mezi oběma obdobími. Z výzkumu vyplývá, že výuka literatury byla silně ovlivněna komunistickým režimem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the teaching literature at secondary schools in Karlovy Vary during the previous regime. The thesis is structured into several chapters dealing with different topics. The first chapter presents oral historical research as a key method and describes the research process in detail. The second part of the thesis focuses on the life and career of interviewee Ilona Baarová, who participated in the research, and offers autobiographical information and memories of her university studies. The following chapters describe the historical development of selected schools in Karlovy Vary and the atmosphere at school institutions during the previous regime. The last part of the study contains an analysis of literature textbooks and a comparison of literature teaching then and now. The aim of the thesis is to introduce the reader to the course of teaching literature during the previous regime and to identify the differences and similarities between the two periods. The research reveals that the teaching of literature was strongly influenced by the communist regime.
Klíčová slova
střední školy, Karlovarsko, výuka, literatura, minulý režim, socialismus, přijímací zkoušky, učebnice, orálněhistorický výzkum
Klíčová slova v angličtině
secondary schools, Karlovy Vary region, teaching, literature, previous regime, socialism, entrance examination, text book, oral history research
Rozsah průvodní práce
79 s. (126 267)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na výuku literatury na středních školách na Karlovarsku během minulého režimu. Práce je strukturována do několika kapitol, které se zabývají různými tématy. První kapitola představuje orálněhistorický výzkum jako klíčovou metodu, detailně popisuje průběh výzkumu. Druhá část práce se zaměřuje na život a kariéru pamětnice Ilony Baarové, která se účastnila výzkumu, a nabízí autobiografické informace a vzpomínky na vysokoškolské studium. Následující kapitoly popisují historický vývoj vybraných škol v Karlových Varech a atmosféru ve školních institucích během minulého režimu. Poslední část studie obsahuje analýzu učebnic literatury a srovnání výuky literatury dříve a nyní. Cílem práce je seznámit čtenáře s průběhem výuky literatury za minulého režimu a identifikovat rozdíly a shody mezi oběma obdobími. Z výzkumu vyplývá, že výuka literatury byla silně ovlivněna komunistickým režimem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the teaching literature at secondary schools in Karlovy Vary during the previous regime. The thesis is structured into several chapters dealing with different topics. The first chapter presents oral historical research as a key method and describes the research process in detail. The second part of the thesis focuses on the life and career of interviewee Ilona Baarová, who participated in the research, and offers autobiographical information and memories of her university studies. The following chapters describe the historical development of selected schools in Karlovy Vary and the atmosphere at school institutions during the previous regime. The last part of the study contains an analysis of literature textbooks and a comparison of literature teaching then and now. The aim of the thesis is to introduce the reader to the course of teaching literature during the previous regime and to identify the differences and similarities between the two periods. The research reveals that the teaching of literature was strongly influenced by the communist regime.
Klíčová slova
střední školy, Karlovarsko, výuka, literatura, minulý režim, socialismus, přijímací zkoušky, učebnice, orálněhistorický výzkum
Klíčová slova v angličtině
secondary schools, Karlovy Vary region, teaching, literature, previous regime, socialism, entrance examination, text book, oral history research
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury k orální historii a školství normalizace.
2. Rozhovor s pamětníkem.
3. Nahrání pamětníka.
4. Analýza pamětníkovy promluvy.
5. Vyhodnocení.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury k orální historii a školství normalizace.
2. Rozhovor s pamětníkem.
3. Nahrání pamětníka.
4. Analýza pamětníkovy promluvy.
5. Vyhodnocení.
Seznam doporučené literatury
HOZNAUER, Miloš. Cesta do hlubin kantorovy duše. Praha: Dokořán, 2016. ISBN: 978-80-7363-788-0.
VANĚK, Miroslav, MUCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2931-5.
ZOUNEK, Jiří, KNOTOVÁ, Dana, ŠIMÁNĚ, Michal. Život Karla - příběh učitele v socialistickém Československu. Orbis Scholae 11, 2017, č.2, s.31-52. E-ISSN: 2336-3177.
ZOUNEK, Jiří, ŠIMÁNĚ, Michal, KNOTOVÁ, Dana. Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer (ČR), 2017. 192 s. ISBN: 978-80-7552-709-7.
ZOUNEK, Jiří, ŠIMÁNĚ, Michal, KNOTOVÁ, Dana. Socialistická základní škola pohledem pamětníků. Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Praha: Wolters Kluwer (ČR), 2017. 204 s. ISBN: 978-80-7552-493-5.
Seznam doporučené literatury
HOZNAUER, Miloš. Cesta do hlubin kantorovy duše. Praha: Dokořán, 2016. ISBN: 978-80-7363-788-0.
VANĚK, Miroslav, MUCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2931-5.
ZOUNEK, Jiří, KNOTOVÁ, Dana, ŠIMÁNĚ, Michal. Život Karla - příběh učitele v socialistickém Československu. Orbis Scholae 11, 2017, č.2, s.31-52. E-ISSN: 2336-3177.
ZOUNEK, Jiří, ŠIMÁNĚ, Michal, KNOTOVÁ, Dana. Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer (ČR), 2017. 192 s. ISBN: 978-80-7552-709-7.
ZOUNEK, Jiří, ŠIMÁNĚ, Michal, KNOTOVÁ, Dana. Socialistická základní škola pohledem pamětníků. Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Praha: Wolters Kluwer (ČR), 2017. 204 s. ISBN: 978-80-7552-493-5.